Politerno > Україна і світ > Меседжі команди В.Зеленського розганяють російські боти

Меседжі команди В.Зеленського розганяють російські боти

  • Жовтень 17, 2019
  • 289 Переглядів
  • 0

Нещодавно міністр закордонних справ України Вадим Пристайко  запропонував на третину урізати громадянам України зарплати, пенсії та медичні страховки, якщо імплементацію “формули Штайнмайєра” вони не підтримають. Після цього російські боти почали активно розганяти цей меседж україномовним “Фейсбуком”.

Займалося цим агентство SmmBox із “пропискою” в місті Вологда, Російської Федерації. 

Але Пристайко такий не один. Варто згадати запущений меседж про “проплачений Майдан”, який розганявся ботами по “Фейсбуку”, а також мережею Телеграм-каналів, що згодом легалізував Андрій Богдан на власній сторінці у “Фейсбук”.

Окрім нього підтримували ці меседжі Давид Арахамія і особисто Володимир Зеленський, які хоч і не казали, що всі учасники акцій проти капітуляції проплачені, та від 1 до 5% такими в них були. В Арахамії навіть знайшлися знайомі АТОвці, яким пропонували по 1000 грн за участь в акції, от тільки імен він не назвав.  

Але цікавою в цій історії є природа багатьох меседжів, частина з яких легалізується офіційними особами. Наприклад, акції проти капітуляції активно асоціювалися з Петром Порошенком, якого інсайдерські Телеграм-канали називали ледь не замовником.

Після чого вже сам Зеленський почав говорити, що віче інспірує та підігріває його попередник Петро Порошенко. Коли ми говоримо про канали в “Телеграм”, то потрібно зосередитися на цьому окремо. Оскільки в 2019-му році в Україні з’явилася ціла мережа анонімних інсайдерських Телеграм-каналів, які публікують сенсаційну інформацію, котру важко перевірити. Але стабільно зростають, охоплюють різні сфери і “мочать” опонентів чинної влади. 

Сітка “зелених”

Передвиборчу кампанію Володимира Зеленського як в президентських так і в парламентських виборах хвалили за діджитал-технології. Мовляв, Зеленський зміг перемогти завдяки спілкуванню з народом через “Фейсбук”, YouTube, і використанню цілої мережі каналів в соцмережах– як офіційних рупорів, так і фан-груп Зе!Команди. Архітектором цієї системи називали Михайла Федорова – нинішнього віцепрем’єра і головного діджиталізатора. 

Особливо цікавою в цій системі виглядає мережа Телеграм-каналів.

Наприклад, офіційний Телеграм “Команда Зеленського” зараз налічує 160 тисяч підписників. Для порівняння в каналу “Офіс президента” тільки понад 33 тисячі. Із списку цитованих ми бачимо іншу мережу каналів “зелених”.

Але більш-менш офіційними рупорами із символікою команди Зе справа не обмежується. Оскільки паралельно діє ціла мережа анонімних інсайдерських каналів, які підтримують політику президента Зеленського і всіляко відбілюють його команду. А також публікують чимало кулуарних новин, від яких у читачів виникає відчуття дотичності до чогось забороненого, про що вони не прочитають у звичайній пресі. 

Наведемо низку найбільш популярних подібних каналів. 

Крокодил (13 786) – типово “зелений” канал, який всіляко підтримує владу Зеленського, критикує Порошенка. Його часто цитує ще один канал Цибуля, який також цитується “Крокоділом” і висвітлює діяльність Портнова, мочить владу колишню і підтримує нинішню.

Партнером “Крокодила” є канал “Голос Закону” (5 917). Телеграм-канал, на якому так само підтримують владу, от тільки орієнтований на україномовну аудиторію. 

Легитимный (40 834) – канал, на якому важко знайти критику Зеленського. В кулуарах його асоціюють з головою ОП Андрієм Богданом. Та доказів цього немає. Хоча під час активної фази протистояння Андрія Богдана із мером Києва Віталієм Кличком саме “Легитимный” опублікував відео, на якому Віталій Кличко святкує із забудовником та нардепом ОПЗЖ Вадимом Столаром, називаючи його другом. Канал “Легитимный” часто публікує інсайди буцімто із оточення Зеленського, а також Медведчука, різних еліт. Бувають навіть посилання на джерела в СБУ, Кремлі та ледь не Білого дому. Канал публікує “джинсу”. Розцінки наступні: “Звичайна реклама телеграм-каналу 2.500 гривень, політична реклама оговорюється окремо – початкова ціна від $100. Публікація як першоджерело –  “дорого”.

Важливо, що “Легитимный” не цурається рекламувати російський канал “Политджойстик” Марата Баширова – голови Ради міністрів “ЛНР” у 2014-му. Так само реклама “Легитимного” присутня в “Политджойстику”. 

Шаурма Зеленського – (35 314) – один з найбільших каналів про українську політику. “Шкварився” інсайдами про прем’єрство Тимошенко і Богдана, розповідав про націоналістів, які дістають зі “схронів” зброю, готуючись до акцій 14-го жовтня. Пише про інтриги на Банковій, а також буцімто має зв’язки в СБУ. В кулуарах цей канал асоціюють з заступником голови ОП Кирилом Тимошенком, але жодних доказів цьому немає. Його перепощує навіть російський пропагандист Соловйов, згадують канали “зелених”. 

Досить швидко доріс до 20 тисяч підписників канал Klymenko Time. Асоціюється з колишнім очільником Міндоходів часів Януковича – Олександром Клименком (доказів цьому немає). Вони агресивно підтримують миротворчі ініціативи Зеленського, всіляко виступають проти Порошенка і опозиції, а також Майданів. Реклама коштує 1000 гривень. Що цікаво – досить часто, долаючи певну планку в підписниках, Телеграм-канали із “сітки” рекламують один одного. Фактично видаючи партнерські чи свої проєкти. 

Практично всі вищезазначені канали цитуються та цитують ще декілька пабліків: Разведчик, Шептун, Зрада чи Перемога, Женщина с Косой, Незалежний, Слуга Власти… Всі вони постять сумнівні інсайди, достовірність яких перевірити важко. Але аудиторія цих каналів починається від 10 тисяч підписників. 

Паралельно з цим діють російські агрегатори, типу “Дежурный по СНГ”, “ВРУБ”, “Киевлянин”, “Запрещенная Украина”, які модеруються з Росії, але цитують і цитуються каналами з української “сітки”. 

Так само діє канал Shadow Anonymus, який модерується росіянами. Нещодавно вони “спалилися”, назвавши гурт “Сокира Перуна”, концерт якого відвідав прем’єр Гончарук,”Топор Перуна”. 

Цікаво, що каналів, які критикують Зеленського, в українському сегменті практично немає. Натомість мінімальна кількість каналів, які публікують різні інсайди, перепощують один одного, підтримують дії влади можна нарахувати не менше 30 – від великих до дрібних. При цьому, кожен з них позиціонує себе як окремий ресурс, відкидаючи будь-які зв’язки з іншими. 

Це типово російська технологія пропаганди. На Росії ще в 2016-му році почала створюватися мережа каналів, у якій публікувалися замовні матеріали адміністрації Путіна. Відповідні розслідування публікував, наприклад, “Проект”. Серед кремлівських каналів можна виділити “Незыгарь” (249 тис. підписників),  “Бойлерная (203 тис. підписників), “Кремлёвский мамковед (101 тис. підписників), “Караульний” (103 тис. підписників) та інші.

Головна мета – створення альтернативних ЗМІ. “Телеграм” забезпечує анонімність, тому канали можуть публікувати те, що не візьме традиційна преса. Оскільки канали не обмежені стандартами, а також їх авторів неможливо притягнути до відповідальності. Головний розрахунок – на сучасне покоління, яке не вірить ЗМІ, але не вміє відрізняти фейки від правди. 

Наприклад, не так давно журналіст Віталій Портніков читав лекцію в Одеському університеті майбутнім журналістам. І коли студенти почали ставити йому запитання, більшість із них стосувалися штампів, які просували найпопулярніші українські Телеграм-канали: про путч Порошенка, Свинарчуків та інші злочини колишньої влади. В “Телеграмі” працює принцип: навіть велика брехня, підкріплена не дуже складними багатоходівками зв’язків і розкладів, з використанням прізвищ, чудово зійде за правду. Подібні маніпуляції досить успішні. А фінансування каналів набагато вигідніше за ЗМІ. Наприклад, ціна підписника в сегменті політичної аудиторії варіюється від 2 до 5 грн. Це якщо рекламуватися. У бізнес сегменті – доходить до 25 грн. Звичайні боти коштують набагато дешевше, але таким чином набивати канал не є вигідним, бо важливою є читаність постів. Відповідно, канал на 40 тисяч підписників може обійтися в 200 тисяч гривень. Інші витрати – зарплати блогерам і так далі. Місячний бюджет ЗМІ, як правило, в кілька разів більший. 

Та потрібно розуміти, що “Телеграм” – це лише один з видів комунікації із суспільством. Голова ОП Андрій Богдан не просто так казав, що традиційні ЗМІ владі не потрібні. От тільки говорилося це ще до акцій проти капітуляції. Після них у Зеленського визнали комунікаційний провал. І влаштували пресмарафон з традиційною пресою, а не телеграмщиками та ютуберами. 

Джерело

Читайте також: Які зведення доповідають Президенту України? «Сводки Новороссии»?

Діліться у соцмережах:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Залишити відповідь