Politerno > Україна і світ > Декларування подвійного громадянства. Що пропонує Зеленський у законопроєкті

Декларування подвійного громадянства. Що пропонує Зеленський у законопроєкті

  • 2 Грудня, 2021
  • 295 Переглядів
  • 0

Президент Володимир Зеленський сподівається врегулювати питання подвійного громадянства змінами до закону “Про громадянство України”, зобов’язати чиновників вказували подвійне громадянство у деклараціях, а до роботи в судах і на митниці не допускати громадян інших держав.

Про це повідомляє пресслужба президента.

2 грудня президент подав на розгляд Верховної Ради низку законопроєктів, спрямованих на протидію загрозам національній безпеці у сфері громадянства.

Як сказано у пресрелізі, проєкт закону “Про внесення змін до закону України “Про громадянство України” покликаний забезпечити правову визначеність ставлення держави до українських громадян, які мають громадянство (підданство) інших держав.

Тому документ “актуалізує положення законодавства у сфері громадянства та уточнює повноваження державних органів, які беруть участь у розв’язанні питань громадянства України”.

“Таким чином ми врегулюємо питання, які стосуються подвійного громадянства. 

Цінність громадянства України має зростати: український паспорт повинен бути запорукою вільного й безпечного пересування по світу, а українець має почуватися захищеним у будь-якій країні й знати, що на сторожі його прав та інтересів стоїть його держава”, – зазначив глава держави.

Інший проект закону Зеленського – “Про запобігання та протидію загрозам національній безпеці України у сфері громадянства” – визначає правові та організаційні засади функціонування системи декларування громадянами України наявності громадянства інших держав або перебування у процедурі набуття чи припинення громадянства (підданства) іноземної держави. 

Також він містить правові засади перевірки достовірності поданих у деклараціях відомостей, протидію використанню громадянства іншої держави як інструменту втручання у внутрішні справи України, посягання на незалежність, суверенітет і територіальну цілісність держави.

А законопроєкт “Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України (щодо відповідальності за порушення законодавства у сфері громадянства)” пропонує встановити адміністративну відповідальність за несвоєчасне подання або неподання суб’єктом декларування декларації про наявність громадянства (підданства) іноземної держави, про перебування в процедурі набуття чи припинення громадянства іноземної держави тощо.

Цей документ також пропонує встановити кримінальну відповідальність за умисне внесення суб’єктом декларування завідомо недостовірних відомостей про наявність громадянства чи підданства іноземної держави.

“Всі політики й чиновники, які згідно із законом про запобігання корупції заповнюють електронні декларації, повинні обов’язково вказувати наявність громадянства або підданства інших держав. 

Якщо особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, також є громадянином іншої держави, вона має про це чесно повідомити – українське суспільство має право про це знати. За навмисні спроби приховати факт подвійного громадянства людина має нести кримінальну відповідальність”, – додав президент.

Законопроєкт про внесення змін до закону “Про судоустрій і статус суддів” щодо запобігання та протидії загрозам національній безпеці України у сфері громадянства” має на меті протидію використанню громадянами України громадянства іноземної держави як інструмента втручання у внутрішні справи України, посягання на незалежність, суверенітет і територіальну цілісність держави. 

Зеленський пояснив, що пропонує “встановити обмеження на зайняття посад в органах судової влади громадянами України, які мають або набули громадянство іншої держави”.

А проєкт закону “Про внесення змін до статті 570 Митного кодексу України щодо запобігання та протидії загрозам національній безпеці України у сфері громадянства” пропонує встановити обмеження на зайняття посад і в митних органах громадянами України, які мають або набули громадянство або підданство іноземної держави чи держав.

Слід зазначити, що у тексті законопроєкту №6368 про зміни до закону “Про громадянство України”, поданого Володимиром Зеленським 2 грудня, не використовуються терміни “подвійне громадянство” або “множинне громадянство”. У той же час є кілька протиречивих моментів у президентській ініціативі.

Запропоновані президентом зміни до закону “Про громадянство України” передбачають збереження принципу єдиного громадянства, закріпленого в Конституції України, та запровадження декларації про відмову від іноземного громадянства для набуття українського громадянства.  

З документа випливає, що громадянин України з паспортом іншої держави чи окупованої території для батьківщини є лише громадянином України, а для іноземця умовою набуття українського громадянства є декларація про відсутність або про відмову від іноземного громадянства та визнання себе лише громадянином України.

У проєкті закону сказано, що законодавство України про громадянство ґрунтується на принципі “єдиного громадянства – громадянства держави Україна, що виключає можливість існування громадянства адміністративно-територіальних одиниць України”. 

“Якщо громадянин України набув громадянство (підданство) іноземної держави (іноземних держав), то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України. 

Якщо іноземець набув громадянство України, то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України”, – йдеться у документі.

Однією з умов прийняття у громадянство України є “подання іноземцем декларації про визнання громадянином України або зобов’язання припинити іноземне громадянство, або декларації про відмову від іноземного громадянства та визнання себе лише громадянином України, або декларації про відсутність іноземного громадянства”.

Зокрема, “декларацію про відмову від іноземного громадянства та визнання себе лише громадянином України” можуть подати: іноземці, яким надано статус біженця чи притулок в Україні; іноземці, які служать чи служили в Збройних силах чи Нацгвардії України, а також дружини, чоловіки чи діти таких осіб; та, хто має визначні заслуги перед Україною або прийняття якого до громадянства України становить державний інтерес для України; осбои, які є громадянами держави-агресора або держави-окупанта і які зазнають у країні своєї громадянської належності переслідувань через політичні мотиви тощо.

Таку декларацію також можуть надати особи, які зобов’язалися припинити іноземне громадянство, але існують незалежні від них причини неотримання документа про припинення іноземного громадянства (підданства).

“Декларацію про відсутність іноземного громадянства” подають особи без громадянства.

Іноземці та особи без громадянства для отримання чи поновлення громадянства України зобов’язані подавати свої біометричні дані.

Стаття 20 законопроєкту такі підстави для втрати громадянства України:

1) використання повнолітнім громадянином України, який має громадянство (підданство) іноземної держави, на території України паспортного документа іноземця, наслідком якого є створення загроз національній безпеці, національним інтересам України;

2) набуття особою громадянства України внаслідок подання неправдивих відомостей, підроблених документів, невиконання зобов’язання припинити іноземне громадянство тощо; 

3) встановлення факту проходження військової служби за контрактом у державі, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, особами, які на момент проходження військової служби мали (мають) громадянство України.

Проєкт закону передбачає “збереження громадянства України незалежно від місця проживання громадянина України”. Водночас, громадянин України, який постійно проживає за кордоном, може вийти з громадянства України за його заявою.

У прикінцевих положеннях сказано, що після набрання чинності цим законом особи, які набули громадянство України раніше і подавали зобов’язання про припинення іноземного громадянства, мають право до спливу строку виконання зобов’язання подати декларацію про відмову від іноземного громадянства та визнання себе громадянином України (якщо вони не є громадянами держав міграційного ризику).

Якщо строк такого зобов’язання сплив, особа може впродовж 3 місяців подати декларацію про відмову від іноземного громадянства та визнання себе лише громадянином України (йдеться про іноземців, які набули громадянства України після 1 січня 2018 року).

Серед іншого, передбачається внесення всіх даних, пов’язаних із громадянством, до Єдиного державного демографічного реєстру.

Довідково: Стаття 4 розділу I Конституції України мовить, що “в Україні існує єдине громадянство”. Підстави набуття і припинення громадянства України визначаються законом.

Стаття 156 Конституції передбачає, що аконопроєкт про внесення змін до розділу I “Загальні засади” Конституції за умови його прийняття не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради затверджується всеукраїнським референдумом. 

Як засвідчують результати опитування Демініціатив спільно з КМІС, проведеного з 22 жовтня по 12 листопада, майже половина українців не підтримуюють ідею про запровадження подвійного або множинного громадянства в Україні.

48% респондентів не підтримують взагалі ідею запровадження подвійного або множинного громадянства в Україні.

Водночас 24% висловлюються за можливість запровадження подвійного (множинного) громадянства для всіх країн без винятків;

11% підтримують цю ідею, якщо подвійне громадянство буде дозволено лише з країнами-членами ЄС і НАТО”.

При цьому, 7% респондентів можуть підтримати запровадження множинного громадянства з усіма країнами, окрім Росії.

Майже 5% виступають за подвійне громадянство лише з колишніми республіками СРСР, ще 5% не змогли визначитися з відповіддю.



Діліться у соцмережах:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Залишити відповідь