Наприкінці серпня 2024 року Державна аудиторська служба України завершила ревізію у Тернопільській міській раді, під час якої було зафіксовано численні факти порушень, що привели до загальних втрат місцевого бюджету на загальну суму 127 млн грн. Зокрема, про це повідомляло наше видання.
У міській раді пообіцяли оскаржити оприлюднені матеріали Держаудитслужби, що, звісно ж, виглядало більш ніж кумедно. Що цікаво, за гарячими слідами міська рада опублікувала спростування, однак, обмежилася двома пунктами – про пайову участь та щодо премій. Забувши при цьому згадати, що звіт аудиторів складається з 126 сторінок і там безліч розділів.
Невідомо, чи справді Сергій Надал наважився піти в суд із спростовуванням результатів аудиту, але згодом, все ж, похвалився тим, що суд став на сторону його установи відносно вимоги усунути виявлені порушення. Усі свідомі розуміють, у який спосіб отримано таке рішення.
Та якби там не було, державний фінансовий аудит бюджету Тернопільської міської територіальної громади, або ж бюджету Тернополя, за період з 01.01.2020 по 31.03.2024 проведено і його результати – сенсаційні!
Politerno отримало у своє розпорядження копію звіту Держаудитслужби і ділиться ним зі своїми читачами.
Титульна сторінка Звіту
Розділ Звіту щодо інвестиційних угод
Документ масштабний й охоплює різні аспекти діяльності Тернопільської міської ради. Тому ми будемо публікувати тексти окремих розділів і почнемо з горезвісних інвестиційних угод.
Редакція Politerno свого часу почала досліджувати цю дуже скандальну тему, але доступу до більшості необхідних документів отримати не змогла. Навіть аудитори констатують, що міська рада Тернополя просто знищувала певні документи.
І ось одного сонячного зимового дня нового 2025 року у поштовій скриньці було знайдено флешку із згаданим вище звітом. Тож вперед, вмощуємося зручніше й готуємося до цікавого чтива. Текст узято зі звіту, але дещо адаптовано для зручності читання. Матеріал буде довгий, але воно й зрозуміло.
Інвестиційні угоди з мізерною вигодою для міста
Запроваджений Тернопільською міською радою механізм передачі земельних ділянок інвесторам спрямований переважно на задоволення інтересів приватних суб'єктів господарювання, а не на задоволення соціально- економічних потреб громади та не сприяє наповненню бюджету.
З метою створення сприятливих умов для впровадження інвестиційної діяльності, забезпечення збалансованого економічного та соціального розвитку міста, запровадження відкритих економічних методів залучення додаткових коштів для виконання програми соціально-економічного розвитку міста виконавчим комітетом Тернопільської міської ради рішенням від 03.10.2012 № 1586 (з урахуванням змін) затверджено зокрема Положення про порядок проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста (далі - Положення про інвестиційні конкурси).
Положенням про інвестиційні конкурси визначено, що об'єктом конкурсу можуть бути зокрема:
- комплексна забудова функціональних територій (зон) м. Тернополя, зокрема територій (зон) житлової і громадської забудови, виробничих, рекреаційних, комунальних територій (зон), територій (зон) охорони нерухомої культурної та природної спадщини з подальшою передачею новостворених об'єктів, їх частин та земельних ділянок, на яких вони розташовані, у власність (користування) відповідно до умов конкурсу та вимог чинного законодавства;
- забудова окремих земельних ділянок з подальшою передачею новостворюваних об'єктів, їх частин у власність (користування) відповідно до умов конкурсу та вимог чинного законодавства;
- реконструкція, реставрація будівель і споруд, їх комплексів та забудова земельних ділянок, на яких вони розташовані, з подальшим вирішенням майново-правових питань та передачею новостворених об'єктів у власність (користування) відповідно до умов конкурсу та вимог чинного законодавства.
Умовами Положення про інвестиційні конкурси передбачено, що інвестиційний договір після погодження всіх його умов укладається між виконавчим комітетом Тернопільської міської ради та переможцем конкурсу. У випадку необхідності, до підписання умов договору залучаються підприємства, установи, організації комунальної форми власності.
За пропозиціями структурних підрозділів Тернопільської міської ради формується перелік інвестиційно привабливих об'єктів, у тому числі земельних ділянок, який розглядається комісією з вибору інвестора та в подальшому затверджується виконавчим комітетом Тернопільської міської ради шляхом прийняття відповідного рішення.
Протягом досліджуваного періоду комісією з вибору інвестора проведено 10 інвестиційних конкурсів, за результатами яких укладено інвестиційні договори, при цьому слід зазначити, що лише в 1 з 10 інвестиційних конкурсів приймало участь 2 учасника решта укладені за результатами розгляду однієї пропозиції.
Слід відзначити, що на запит Держаудитслужби від 04.06.2024 про надання матеріалів проведених інвестиційних конкурсів Управлінням стратегічного розвитку міста Тернопільської міської ради (організатор конкурсу) відмовлено у надані запитуваних документів у зв'язку з тим, що вказана документація отримується управлінням в процесі підготовки та проведення конкурсів, вони опрацьовуються та надаються Управлінням виключно під час організації та проведення інвестиційних конкурсів, по завершенню яких не підлягають окремому обов'язковому зберіганню, а систематизуються і знаходять своє відображення в протоколі засідання комісії з вибору інвестора, який в подальшому затверджується рішенням виконавчого комітету.
Також варто зазначити, що Положенням про інвестиційні конкурси (розділ 3) передбачено що з метою залучення інвестицій до економіки міста набуття права на землю може вирішуватись одним з таких способів:
- шляхом надання інвестиційно привабливої земельної ділянки у користування переможцеві інвестиційного конкурсу у відповідності до даного Положення (надалі «надання земельної ділянки за результатами інвестиційного конкурсу») у випадках, передбачених ст. 134 Земельного кодексу України;
- шляхом викупу земельної ділянки на загальних підставах шляхом проведення аукціонів.
Статтею 134 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Крім цього, Положенням про інвестиційні конкурси також визначено, що після виходу рішення про затвердження результатів конкурсу та підписання інвестиційної угоди переможець конкурсу оформляє у встановленому порядку питання користування земельною ділянкою.
Під час аудиту виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, надано завірену належним чином копію Порядку проведення інвестиційних конкурсів, який суттєво відрізняється від того що розміщений на офіційному сайті Тернопільської міської ради, особливо в частині вирішення питань землекористування, а саме у Положенні розміщеному на офіційному сайті міської ради, зокрема пунктом 3.2.4 передбачено, що: «Після проведення конкурсу переможець отримує рішення сесії міської ради про затвердження переліку земельних ділянок, які виносяться на конкурс, та рішення виконавчого комітету про результати конкурсу для оформлення у встановленому порядку договору оренди», при цьому у наданій копії вказана норма відсутня.
За інформацією виконавчого комітету Тернопільської міської ради, зазначене трапилося у зв'язку з технічним збоєм, а саме на сайті завчасно було розміщено проєкт редакції даного Положення із відповідними змінами, який знаходиться у стадії опрацювання та погодження, проте не був остаточно поданий на розгляд виконавчого комітету та затверджений.
Під час аудиту встановлено, що протягом періоду, який підлягав дослідженню у Тернопільській міській територіальній громаді діяло 32 інвестиційних договори предметом яких була забудова за рахунок інвесторів (переможців інвестиційних конкурсів) земельних ділянок, що перебувають в комунальній власності, а також реконструкція комунального майна.
Проведеним аналізом чинних інвестиційних договорів встановлено, що будівництво та реконструкція об'єктів інвестування здійснювалася на земельних ділянках комунальної власності загальною площею 39,6550 га, з них на 17,1814 га вільних земельних ділянок.
Варто зазначити, що усі земельні ділянки, на яких будуються/реконструюються об'єкти інвестування, перебувають в комунальній власності та передані в постійне користування виконавчим органам та комунальним підприємствам Тернопільської міської ради.
Права на земельні ділянки комунальної та державної власності мають передаватись на конкурентних засадах за процедурою земельних торгів, окрім тих на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, якими володіють фізичні або юридичні особи (частина 2 статті 134 Земельного кодексу України).
За умовами усіх інвестиційних договорів інвестори за користування земельними ділянками комунальної власності зобов'язані лише компенсувати земельний податок, який визначено Тернопільською міською радою на рівні 1% від нормативно-грошової оцінки землі.
Таким чином, інвесторами забудовано понад 17 га землі в одних з найпривабливіших частинах міста, та за які в кращому випадку ними компенсовано земельний податок. Тобто, в такий спосіб приватні суб'єкти господарювання отримували комунальну землю в користування фактично задарма.
Так, наприклад, між виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, приватним підприємством «Креатор-Буд» та комунальним підприємством фірма «Тернопільбудінвестзамовник» укладено інвестиційний договір від 19.03.2015 № 21 (зі змінами) щодо проведення забудови 6-го мікрорайону міста Тернополя.
За умовами договору, інвестор здійснить будівництво житлового району на земельній ділянці загальною площею 7,6298 га, яка розташована у м. Тернополі по вул. 15 Квітня/Підволочиське шосе та перебуває в постійному користуванні КП фірма «Тернопільбудінвестзамовник». При цьому, за її користування інвестор зобов'язаний лише компенсувати земельний податок комунальному підприємству.
За наданою ПП «Креатор-Буд» інформацією за 4 роки ним сплачено лише 44 тис. гривень.
Варто зазначити, що вказана земельна ділянка розташована орієнтовно на відстані 3 км від центра міста.
Аналогічна ситуація склалася й по іншим земельним ділянкам.
Таким чином, у разі передачі Тернопільською міською радою вказаних вільних земельних ділянок загальною площею 17,1814 га хоча б в оренду бюджет громади розрахунково міг би отримати щонайменше 9 075,0 тис. гривень.
Не менш разючі факти встановлено під час дослідження умов інвестиційних договорів, згідно з якими визначено «користь», яку отримує Тернопільська міська територіальна громада та інвестори від їх виконання.
На перший погляд, для пересічного громадянина все ніби дійсно направлено для досягнення соціального ефекту громади, так загалом договорами передбачено:
- передачу квартир комунальну власність, військовослужбовцям, спортсменам, які досягли значних результатів, а також особам, які в порядку, передбаченому законодавством України, наділені правом на першочергове та позачергове отримання житла;
- передачу в комунальну власність нежитлових приміщень;
- сплату пайової участі до бюджету громади;
- будівництво навчально-виховного комплексу;
- реконструкції та будівництво стадіонів, тенісних кортів;
- благоустрій прилеглих територій до об'єктів інвестування тощо.
Але, під час більш ретельного вивчення інвестиційних договорів відкривається дещо інша картина, наведемо декілька найбільш вражаючих прикладів.
Повернемося знову ж таки, до зазначеного вище інвестиційного договору укладеного з ПП «Креатор-Буд» щодо забудови 6-го мікрорайону міста Тернополя, виконання якого триває понад 9 років.
Забудова 6-го мікрорайону міста Тернополя, вул. 15 Квітня/Підволочиське шосе,
ЖК «Варшавський мікрорайон»
За умовами інвестиційного договору в комунальну власність інвестором має бути передано:
- приміщення навчально-виховного комплексу орієнтовно на 400 місць;
- надземний пішохідний міст через вул. 15 Квітня;
- відповідні комунікації та освітлення; тролейбусна лінія (елементи транспортного сполучення);
- квартири загальною площею 2 400,00 м.кв. від загальної площі житлових приміщень у новозбудованих багатоквартирних житлових будинках об'єкту інвестування, які надаються учасникам АТО та/або членам сімей загиблих учасників АТО, військовослужбовцям, які виконують бойові завдання щодо оборони нашої держави, а також особам, які в порядку, передбаченому законодавством України наділені правом на першочергове та позачергове отримання житла та особам, які досягли високих спортивних результатів, у відповідності до окремих, укладених ними безпосередньо із Інвестором договорів.
Крім цього, передбачено, сплату інвестором пайової участі до бюджету громади у сумі 16 519,05 тис.грн; компенсацію КП фірмі «Тернопільбудінвестзамовник» земельного податку; витрат на розробку технічної документації із землеустрою у сумі 518,30 тис. гривень.
Що ж, тепер зупинимося та відзначимо, які обов'язки за 9 років виконав інвестор перед Тернопільською міською територіальною громадою.
Так, інвестором передано військовослужбовцям та іншим категоріям громадян, визначеним виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, 36 квартир загальною житловою площею 2 024,1 кв.м.
Це добре, але як видно з вищезазначеного зображення та згідно з даними Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, на вказаній земельній ділянці уже введено в експлуатацію один багатоквартирний житловий будинок та триває будівництво, ще 8. Тобто, загалом інвестором отримано дозвільних документів про початок будівельних робіт на вказаній ділянці на 9 багатоквартирних житлових будинків загальною житловою площею 47 558,8 кв.м – 903 квартири.
Згідно з даними офіційного сайту ПП «Креатор-Буд» за посиланням kreator-bud.com, вартість 1 м.кв в ЖК «Варшавський мікрорайон» коштує 22,00 тис. гривень.
Тобто, фактично соціальний ефект, який отримає Тернопільська громада та її мешканці від виконання вказаного обов'язку - це лише 5% від загальної житлової площі 9 багатоквартирних житлових будинків.
Крім цього, інвестором передано в комунальну власність надземний пішохідний міст через вул. 15 Квітня, який фактично сполучає новозбудований житловий комплекс з інфраструктурою міста та компенсовано КП фірмі «Тернопільбудінвестзамовник», як зазначалось раніше, 44,0 тис. грн земельного податку.
Що ж стосується передачі в комунальну власність навчально-виховного комплексу, тролейбусної лінії та освітлення, то на початок їх будівництва протягом усіх 9 років навіть натяку не було.
А де навчально-виховний комплекс, елементи транспортного сполучення?
Основним аргументом Тернопільської міської ради з цього приводу є те, що інвестиційний договір триває (термін виконання робіт спливає 20.03.2025).
Все так, але чомусь будівництво багатоквартирних житлових будинків, які становлять власність інвестора та за реалізацію, яких буде отримано немалі кошти триває активно, а ось будівництво об'єктів, які становитимуть комунальну власність - ні.
Не менш цікавою є ситуація зі сплатою інвестором пайової участі.
Так, між виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, ПП «Креатор-Буд» та КП фірмою «Тернопільбудінвестзамовник» було укладено договір про пайову участь у створені та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури, за умовами якого інвестор мав сплатити до бюджету 16 519,05 тис. грн, проте Тернопільською міською радою прийнято «ефективне» рішення, яким зменшено розмір пайового внеску до 165,19 тис. грн або в 100 разів.
Ось і все, що отримала за 9 років Тернопільська міська територіальна громада за результатами виконання інвестиційного договору.
Схожа ситуація склалася у інвестора ПП «Креатор-Буд» та Тернопільською міською територіальною громадою під час виконання ще одного інвестиційного договору згідно якого проведено будівництво групи житлових багатоквартирних будинків та торгово-культурного центру на земельній ділянці площею 1,9034 га, яка розташована за адресою м. Тернопіль, Підволочинське шосе.
Житлові будинки з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та торгово-культурний центр, за адресою м. Тернопіль, Підволочиське шосе, ЖК «Варшавський мікрорайон»
За умовами інвестиційного договору в комунальну власність повинно перейти:
- комунікації, освітлення та інші об'єкти благоустрою;
- квартири загальною площею 600,00 м.кв. від загальної площі житлових приміщень у новозбудованих багатоквартирних житлових будинках об'єкту інвестування, які надаються учасникам АТО та/або членам сімей загиблих учасників АТО, а також особам, які в порядку, передбаченому законодавством України наділені правом на першочергове та позачергове отримання житла та особам, які досягли високих спортивних результатів, у відповідності до окремих, укладених ними безпосередньо із Інвестором договорів.
Крім цього, передбачено, сплату інвестором пайової участі до бюджету громади та компенсацію КП «КЖЕП «Сонячне» земельного податку.
Проведеним, на підставі розпорядження міського голови від 21.05.2024 № 109 «Про створення комісії», оглядом вищезазначеного об'єкта інвестування та згідно даних Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва встановлено, що на вказаній земельній ділянці збудовано та введено в експлуатацію 4 багатоквартирних житлових будинка загальною житловою площею 28 050,3 кв.м (476 квартир). Сертифікати про прийняття закінчених будівництвом об'єктів І черга ΤΠ114170120339 від 16.01.2019; ІІ черга ТП162191691683 від 18.06.2019; ІІІ черга ІУ163201140924 від 23.04.2020; IV черга ІУ163201541479 від 02.06.2020
Під час виконання інвестором своїх обов'язків за вищезазначеним інвестиційним договором ним передано військовослужбовцям та іншим категоріям громадян визначеним виконавчим комітетом Тернопільської міської ради 12 квартир загальною житловою площею 600,0 кв.м, що становить 2% від загальної житлової площі збудованих та введених в експлуатацію житлових будинків (28 050,3 кв.м) та компенсовано земельного податку у сумі 796,74 тис. гривень.
Що ж стосується сплати Інвестором пайової участі встановлено, що договір про її сплату знищений Тернопільською міською радою, тому виконання інвестором вказаної умови залишається загадкою.
Стосовно передачі інвестором комунікацій, освітлення та інших об'єктів благоустрою до комунальної власності, вказана умова інвестором не виконана.
Отже, інвестором ПП «Креатор-Буд» згідно двох інвестиційних договорів фактично забудовано майже 10 га дороговартісної землі комунальної власності, на якій будується та/або збудовано 13 багатоквартирних житлових будинків загальною житловою площею понад 75,0 тис. кв.м, з яких нашим військовослужбовцям, спортсменам, незахищеним верствам населення передано лише 2,6 тис. кв.м або 4%.
Крім цього, на зазначених земельних ділянках збудовані та/або будуються об'єкти комерційного призначення, паркінги тощо до яких громада зовсім немає ніякого відношення згідно інвестиційних договорів.
Не краща ситуація склалася й з інвестором ОК «ЖБК «Росинка», згаданого нами у матеріалі «Особистий «гаманець» Надала. Як мер Тернополя зробив свого однокласника мегауспішним забудовником» Юрія Пилипчука та його дружини, з яким виконавчим комітетом Тернопільської міської ради та комунальним підприємством фірма «Тернопільбудінвестзамовник» укладено інвестиційний договір щодо будівництва та обслуговування групи житлових будинків на земельній ділянці площею 1,2 га, за адресою: м. Тернопіль, вул. Текстильна.
Житлові будинки з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення, розташовані за адресою м. Тернопіль вул. Текстильна
За умовами виконання інвестиційного договору у комунальну власність повинно перейти 5% квартир, від загальної житлової площі багатоквартирних будинків.
Варто зазначити, що вказані квартири можуть бути надані військовослужбовцям, які виконують бойові завдання щодо оборони нашої держави у відповідності до окремих, укладених ними безпосередньо із інвестором договорів.
Також, передбачено сплату інвестором пайової участі до бюджету громади та компенсацію КП фірма «Тернопільбудінвестзамовник» земельного податку.
Проведеними під час аудиту огляду вищезазначеного об'єкта інвестування та згідно із даними Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва встановлено, що на вказаній земельній ділянці вже збудовано та введено в експлуатацію 2 багатоквартирних житлових будинка загальною житловою площею 21 481,18 кв.м (381 квартир). Сертифікати про прийняття закінчених будівництвом об'єктів 1 черга ΤΠ122201218753 від 24.12.2020, ІІ черга ТП122230615526 від 20.06.2023.
Проте, інвестором виконано вказану умову частково, а саме - передано військовослужбовцям лише 7 квартир загальною площею 484,7 м.кв, що становить 45 % від зобов'язань або 2,2% від загальної житлової площі введених в експлуатацію будинків.
Щодо сплати інвестором пайової участі, встановлено що вказану умову інвестором виконано частково, а саме із загальної суми пайового внеску 4 605,01 тис. грн, ним фактично сплачено 1793,85 тис. грн, крім цього зараховано в комунальну власність мережі на суму 1 277,60 тис. грн та 1 533,57 тис. грн, це кошти, які повинні бути сплачені ним після введення об'єкта в експлуатацію.
Також, інвестором компенсовано КП фірма «Тернопільбудінвест- замовник» земельного податку у сумі 48,05 тис. гривень.
Не меншої уваги заслуговує інвестиційний договір укладений між виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, обслуговуючим кооперативом «Житлово-будівельний кооператив «Яреми, 14» все того ж Юрія Пилипчука та комунальним підприємством фірмою «Тернопільбудінвестзамовник» щодо будівництва на земельній ділянці 0,5676 га групи багатоквартирних будинків за адресою: м. Тернопіль, вул. Яреми, 14.
За умовами виконання інвестиційного договору комунальну власність повинні перейти нежитлові приміщення загальною площею не менше 100 м.кв.
Також, договором передбачено проведення Інвестором капітального ремонту приміщення травматологічного відділення з травматологічним пунктом КНП «Тернопільська міська комунальна лікарня швидкої допомоги», сплату пайової участі до бюджету громади та компенсацію земельного податку.
Крім цього, інвестор повинен виконати благоустрій прилеглої території, освітлення, облаштувати дитячого майданчика та насадити зелені насадження.
На момент проведення аудиту Інвестором здійснено капітальний ремонт комунального майна на суму 210,0 тис. грн та компенсовано земельного податку КП фірма «Тернопільбудінвестзамовник» 2,17 тис. гривень.
Щодо сплати інвестором пайової участі інформація відсутня.
При цьому, за даних Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва встановлено, що на вказаній земельній ділянці збудовано та введено в експлуатацію 2 багатоквартирних житлових будинках загальною площею 12 033,1 кв.м (157 квартир). Сертифікати про прийняття закінчених будівництвом об'єктів І черга ТП 143163480733 від 13.12.2016; ІІ черга ТП 143163501885 від 15.12.2016.
Отже, фактично за результатами виконання вищевказаного інвестиційного договору, за умови, якщо в комунальну власність перейде 100,0 м.кв нежитлових приміщень, зиск Тернопільської міської територіальної громади складе 0,8% від загальної площі збудованих двох житлових багатоповерхових будинків.
Що стосується виконання інвестором благоустрою, освітлення, облаштування дитячого майданчика - вказані умови на сьогодні не виконані.
Неможливо залишити без уваги й інвестиційний договір, укладений між виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, обслуговуючим кооперативом «Гаражний кооператив «Автопромінь» та комунальним підприємством фірма «Тернопільбудінвестзамовник» щодо будівництва гаражів на земельній ділянці площею 1,5981 га по проспекту Злуки в місті Тернополі.
Мова йде про все того ж Юрія Пилипчука, однокласника міського голови Тернополя Сергія Надала. Про «Автопромінь» ми теж писали у зазначеному вище матеріалі.
За умовами виконання інвестиційного договору, інвестор отримує у власність об'єкт інвестування (гаражі), що ж стосується його зобов'язань перед Тернопільською міською територіальною громадою, то він повинен сплатити пайову участь до бюджету в сумі 262,95 тис. грн та компенсувати земельний податок КП фірма «Тернопільбудінвестзамовник».
Проведеними під час аудиту огляду вищезазначеного об'єкта інвестування та згідно з даними Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва встановлено, що на вказаній земельній ділянці інвестором збудовано та введено в експлуатацію комплекс гаражів загальною кількістю понад 200 шт. Декларації про готовність об'єкта до експлуатації І черга ТП142161181897 від 27.04.2016; ІІ черга ТП142163641604 від 29.12.2016; ΤΠ 141173031381 від 30.10.2017; V черга ТП 141192210207 від 09.08.2019
За результатами виконання інвестиційного договору, гаражним кооперативом «Автопромінь» компенсовано земельного податку КП фірма «Тернопільбудінвестзамовник» у сумі 24,7 тис. гривень.
Що ж стосується сплати інвестором пайової участі, встановлено, що договір про її сплату знищений Тернопільською міською радою, тому виконання інвестором вказаної умови залишається загадкою.
Таким чином, за результатами виконання умов вищезазначеного інвестиційного договору Тернопільська міська територіальна громада в кращому випадку отримала 262,95 тис. грн пайової участі та 24,7 тис. грн компенсації земельного податку.
Можна лише здогадатися скільки отримає інвестор від реалізації вказаного майна.
Згідно із даними сайтів dom.ria та olx.ua ціна продажу одного гаража у ГК «Автопромінь» коштує в середньому 400,00 тис. гривень.
Аналогічна ситуація складається й по іншим інвестиційним договорам, за якими в комунальну власність переходить незначний відсоток в Об'єктах інвестування, а сам об'єкт переходить у власність інвестору. При цьому громаді залишається забудована приватними структурами земельна ділянка.
Отже, дослідженням встановлено, що умови укладених інвестиційних договорів спрямовані переважно на задоволення інтересів приватних суб'єктів господарювання, a не на забезпечення соціально-економічних потреб громади.
Так, від виконання умов інвестиційних договорів, які підлягали дослідженню під час аудиту, Тернопільська громада та її мешканці мають отримати лише від 0,8% до 5%! майна від загальної житлової площі збудованих та введених в експлуатацію багатоквартирних житлових будинків. При цьому, навіть вказана умова виконується частково.
Ба більше, не дотримання посадовими особами міської ради та її виконавчими органами механізму передачі земельних ділянок інвесторам, який передбачений Положенням про інвестиційні конкурси, приводить до фактично безкоштовного використання інвесторами земельних ділянок, що не сприяє наповненню бюджету громади доходами від оренди землі на суму, розрахунково, щонайменше 9 075,0 тис. гривень.
Неналежний контроль Тернопільської міської ради та її виконавчих органів за виконанням інвесторами умов інвестиційних договорів може призвести до додаткового навантаження на міський бюджет неефективного використання коштів міжнародних організацій.
Під час аудиту встановлено, що між виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, ПП «Креатор-буд», КП «Підприємство матеріально-технічного забезпечення» та Управлінням обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради укладено інвестиційний договір від 21.02.2019 № 45 щодо будівництва громадсько-житлового комплексу з підземно-наземним гаражем манежного типу (паркінгом) в Тернополі по вул. М. Шептицького вул. Доли.
Згідно із умовами договору, комунальну власність становитимуть частина об'єкту інвестування, загальною площею не менше 345,0 кв.м, відповідні комунікації, об'єкти мощення, озеленення, освітлення місць загального користування навколо об'єкту інвестування, результати завершення реконструкції площі Героїв Майдану, а також спеціально облаштовані тимчасові будівлі та споруди для торгівлі квітковою продукцією
Крім цього, між Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, ПП «Креатор-Буд» та Управлінням обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради укладено інвестиційний договір від 14.08.2023 № 57 (зі змінами) щодо реконструкції будівлі під багатофункціональний комплекс, площа Героїв Євромайдану.
Умовами зазначеного інвестиційного договору передбачено, що об'єкти комунальної власності будуть реконструйовані у приміщення об'єкту інвестування та/або інші об'єкти нерухомого майна (з належним ремонтом, інженерними комунікаціями тощо) загальною площею не менше 1 144,2 кв.м та які визначені за взаємною згодою Сторін на умовах даного договору згідно із підписаним Сторонами Актом розподілу площ, який підписується протягом 20-ти днів з моменту затвердження проектно-кошторисної документації.
За результатами дослідження виконання ПП «Креатор-Буд» умов інвестиційних договорів № 45 та № 57 встановлено, що на земельних ділянках площею 0,1989 га зазначених в інвестиційному договорі № 45, інвестором збудовано 123 квартирний громадсько-житловий комплекс з підземно- наземним гаражем манежного типу (паркінгом), в якому на виконання зазначених договорів інвестором передано в комунальну власність нежитлове приміщення площею 1 830,0 кв.м.
Громадсько-житловий комплекс з підземно-наземним гаражем манежного типу,
за адресою м. Тернополь, вул. Доли, 9
Все б здавалося добре, але аудитом встановлено, що переданий інвестором об'єкт нерухомості, являє собою нежитлове приміщення без проведених робіт по внутрішньому оздобленню (шпалер, паркету, плитки, підготовки і побілки стін та стелі, ростовки швів плит перекриття, установки внутрішніх дверей, сантехнічних приладів, замково-дверних пристроїв, електроосвітлювальної апаратури) та без встановлення системи індивідуального опалення, що прямо суперечить умовам інвестиційного договору № 57. Рішення сесії Тернопільської міської ради від 21.12.2023 № 8/135/02 «Про прийняття майна в комунальну власність», акт приймання передачі від 01.02.2024.
Вказане нежитлове приміщення загальною площею 1830,0 кв.м. згідно із витягом з Державного реєстру речових прав зареєстровано 02.02.2024 на праві власності за Тернопільською міською радою.
Під час збору інформації в Управлінні обліку та контролю за використанням комунального майна Тернопільської міської ради на підставі наказу начальника Управління проведено обстеження прийнятого від ПП «Креатор-Буд» в комунальну власність нежитлового приміщення. Результати якого відображено на фото нижче:
Нежитлове приміщення загальною площею 1830,0 кв.м., що знаходиться на третьому поверсі громадсько-житлового комплексу, вул. Доли, 9.
Але історія на цьому не закінчується. У вказаному приміщенні з метою підтримки швидкого відновлення локальних економік українських міст шляхом інвестування у відбудову та покращення інфраструктури розвитку бізнесу, Тернопільською міською радою в рамках проєкту «Підтримка швидкого економічного відновлення українських муніципалітетів», за підтримки уряду Німеччини та Програми розвитку ООН (UNDP) в Україні, планується створити простір «OPEN SPACE Тернопіль».
З метою його облаштування Тернопільською міською радою проведено процедуру закупівлі, за результатами якої між Тернопільською міською радою та ТОВ «Венкон Інвест» укладено договір на виконання робіт з поточного ремонту приміщення під облаштування відкритого простору «OPEN SPACE» за адресою вул. Доли, 9 м. Тернопіль в рамках проєкту «Підтримка Тернопільської міської ради для економічного відновлення шляхом реалізації місцевої ініціативи «Підприємцем бути легко» (SRER Ternopil), який співфінансується за кошти Програми розвитку Організації Об'єднаних Націй в рамках проєкту «Підтримка швидкого економічного відновлення українських муніципалітетів (SRER)» (номер проекту 00134284) на загальну суму 15 984,94 тис. грн, з яких кошти Програми розвитку Організації Об'єднаних Націй 13 107,65 тис. гривень.
Згодом навколо цього тендеру розгорівся скандал, адже у кошторисі облаштування центру “Open Space Тернопіль” ціни на ряд позицій виявилися завищеними на 1 700 000 гривень.
Варто зазначити, що інвестор ПП «Креатор-Буд», який повинен був передати вказане приміщення з належним ремонтом та комунікаціями, був одним з учасників під час проведення Тернопільською міською радою вищезазначеної процедури закупівлі, пропозицію якого відхилили, як аномально низьку.
Отже, внаслідок неналежного контролю з боку виконавчих органів міської ради за виконанням умов інвестиційних договорів та прийняття Тернопільською міською радою неефективного управлінського рішення, щодо прийняття в комунальну власність приміщення без належного ремонту та комунікацій може призвести в подальшому до додаткового навантаження на міський бюджет.
Далі буде...