Politerno > Тернопільщина > Шокуючі результати аудиту Тернопільської міськради. Ч.2. Порушення при оренді комунальної землі та церковні висотки

Шокуючі результати аудиту Тернопільської міськради. Ч.2. Порушення при оренді комунальної землі та церковні висотки

  • 17 Лютого, 2025
  • 9387 Переглядів
  • Comments Off

Наприкінці серпня 2024 року Державна аудиторська служба України завершила ревізію у Тернопільській міській раді, під час якої було зафіксовано численні факти порушень, що привели до загальних втрат місцевого бюджету на загальну суму 127 млн грн. Зокрема, про це повідомляло наше видання. Нині за результатами аудиту поліція розслідує кримінальне провадження №12024210000000374 від 21.08.2024 за ч.2 ст.367 КК України за фактами неналежного виконання своїх службових обов’язків посадовими особами Тернопільської міської ради.

У першій частині матеріалу щодо ревізії у Тернопільській міській раді ми охопили розділ зі звіту Держаудитслужби відносно інвестиційних угод. Аудитори вказали, що інвесторами у Тернополі забудовано понад 17 га землі в одних з найпривабливіших частинах міста, та за які в кращому випадку ними компенсовано земельний податок. Здебільшого приватні суб’єкти господарювання отримували комунальну землю в користування фактично задарма.

Слід зазначити, що після виходу згаданого матеріалу на сайті Тернопільської міської ради з’явилася новина із заголовком: «Суд встав на сторону Тернопільської міської ради у справі з Держаудитом». Щоправда, ані посилання на судове рішення, ані роз’яснення, відносно чого стосувався судовий процес – у Сергія Надала не пояснили.

Воно й зрозуміло, адже ніякого судового рішення щодо результатів самого аудиту не існує. Про певне рішення щодо усунення порушень міська рада минулого року повідомляла, і про це ми згадали у попередньому матеріалі.

Отже, ми продовжуємо публікувати окремі розділи звіту Держаудитслужби і на цей раз торкнемося виявлених порушень при сплаті за оренду земельних ділянок та їх виділення релігійним організаціям.

Для початку необхідно відзначити наріжний камінь місцевого самоврядування: доходи місцевих бюджетів мають бути достатніми для забезпечення виконання органами місцевого самоврядування наданих їм законом повноважень та забезпечення мешканців відповідних громад якісними послугами. Виконавчі органи місцевих рад у першу чергу повинні перейматися питаннями щодо формування дохідної частини місцевих бюджетів, пошуку і реалізації резервів їх наповнення.

Основним джерелом надходжень місцевих бюджетів мають стати власні доходи, у тому числі: місцеві податки і збори. Тому, підвищення ролі саме місцевих податків та зборів і збільшення їх частки у складі доходів є головним напрямком зміцнення місцевих бюджетів. З огляду на це, органи місцевого самоврядування мають забезпечити підвищення ефективності бюджетного планування та сприяти виявленню резервів зростання податкового потенціалу.

Разом з тим, аудитом виявлено окремі причини і фактори, які відобразилися у цілій низці втрат, недоотримань та втрачених вигод бюджетом Тернопільської міської територіальної громади, або ж бюджетом міста Тернопіль.

Невигідні для Тернополя інвестиційні угоди, якими від початку свого урядування «прославився» Сергій Надал – це вагомий, але далеко не останній фактор недоотриманих нашим містом доходів.

Плата за землю

Дослідити питання повноти проведення претензійно-позовної роботи щодо стягнення заборгованості з плати за землю в ході аудиту Тернопільської міської ради не надалось можливим через не надання необхідної для цього інформації ГУ ДПС У Тернопільській області та Тернопільською міською радою.

На час проведення аудиту Тернопільською міською радою надано інформацію щодо 1453 договорів оренди, які діють/діяли в періоді аудиту (з яких 129 по земельним ділянкам сільгоспризначення).

Результати дослідження запровадженого Тернопільською міською радою механізму управління земельними ресурсами засвідчили існування ряду негативних чинників, які впливають, або можуть в подальшому вплинути на стан наповнення дохідної частини бюджету громади.

Протягом досліджуваного періоду Тернопільською міською радою укладено 10 договорів (загальна площа земельних ділянок 7,34 га) на надання в оренду вільних земельних ділянок за результатами аукціону (до 06.07.2021) та земельних торгів (з 06.07.2021), аналіз стану виконання умов яких засвідчив наступне.

У досліджуваному періоді за результатами аукціону з ТОВ «Благоустрій Тернопілля» укладено договір оренди землі від 14.05.2021 № 6391 терміном на 10 років (площа: 0,2715 га, кадастровий номер: 6110100000:13:004:0186, вул. Будного С.), який був розірваний, та на вказану земельну ділянку укладено новий договір оренди від 31.07.2023 № 6585 з ТОВ «Стріла Груп» (рішення сесії Тернопільської міської ради від 28.07.2023 № 8/28/31 «Про надання земельної ділянки за адресою вул. Степана Будного ТОВ «Стріла Груп»).

Зазначимо, що сама ТОВ «Стріла Груп» зареєстрована 04.07.2023 року, за менш ніж місяць до підписання договору. Серед її власників є члени сім’ї братів Мазуриків, відомих в Тернополі «бруківочних» номіналів міського голови Сергія Надала. А також люди з оточення власника будівельної компанії «Престиж Буд» та депутата Тернопільської обласної ради Святослава Лебонтова.

Зазначимо, що договір оренди від 31.07.2023 № 6585 укладено вже без проведення земельних торгів, оскільки ТОВ «Благоустрій Тернопілля» продало ТОВ «Стріла Груп» збудований ним на орендованій земельній ділянці об'єкт незавершеного будівництва (ступінь готовності 18%), що зумовило зниження розміру орендної плати більш як в 25 раз (з 2010,02 тис. грн) по договору від 14.05.2021 № 6391 в цінах 2021 року до 79,86 тис. грн по договору від 31.07.2023 № 6585 в цінах 2023 року)!

Але, при зміні землекористувача земельної ділянки, Тернопільська міська рада не скористалась нормами Земельного кодексу України.

Земельним кодексом України від 25.10.2001 № 2768-ІІІ зі змінами визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин зокрема належить: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу (пункт «а» та пункт «в» статті 12).

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (частина 1 статті 116).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення, здійснюється без складення документації із землеустрою (абзац 5 частина 1 стаття 123).

Однією з підстав для припинення права користування земельною ділянкою є добровільна відмова від такого права (пункт «а» частина 1 стаття 141).

Разом з тим, у разі набуття права власності на об'єкт нерухомого майна (жилий будинок, крім багатоквартирного, іншу будівлю або споруду), об'єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці, що перебуває у користуванні на праві оренди, емфітевзису, суперфіцію у відчужувача (попереднього власника), до набувача одночасно переходить відповідно право оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, на якій розміщений такий об'єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об'єкта, крім випадків, визначених частиною шостою цієї статті. Волевиявлення орендодавця (власника) земельної ділянки, відчужувача (попереднього власника), набувача такого об'єкта та внесення змін до договору оренди землі, емфітевзису, суперфіцію із зазначенням нового орендаря (користувача) земельної ділянки не вимагається. (стаття 120 частина 4).

При цьому, відповідно до частини 4 статті 23 Закону України від від 06.10.1998 № 161-ХІV «Про оренду землі», орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності, передані в оренду на земельних торгах, не може бути зменшена за згодою сторін протягом строку дії договору оренди, а також у разі його поновлення (крім випадків консервації таких земельних ділянок, а також визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).

Внаслідок не прийняття ТМР управлінського рішення щодо продовження договору оренди землі на умовах, встановлених для попереднього власника, бюджет громади втратив можливість отримати надходжень від орендної плати за землю в сумі 19,2 млн грн!

Дослідженням встановлено, що місто Тернопіль активно забудовується багатоповерховою житловою забудовою. Частина земельних ділянок протягом досліджуваного періоду відводилася для будівництва багатоквартирних житлових будинків - категорія земель: землі житлової та громадської забудови.

З 11.07.2017 була розширена КВЦПЗ (Класифікації видів цільового призначення земель), зокрема секцію В 02 «Землі житлової забудови» доповнено двома підрозділами:

02.09 - Для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови

02.10 - Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури

Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, яка затверджена наказом Міністерства аграрної політики та продовольства від 25.11.2016 № 489 з вищезазначеної дати значення Кф по земельним ділянкам із КВЦПЗ 02.10 «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово- розважальної та ринкової інфраструктури» встановлено у розмірі 1,5. Такий же розмір передбачено і Технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель м. Тернопіль, яка введена в дію з 2021 року.

Зазначимо, що до 11.07.2017 Кф відповідно до КВЦПЗ 02.03 «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку», становив 1,0. Такий же розмір Кф для земель малоповерхової та багатоповерхової не садибної забудови був визначений і Технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель м. Тернополя (введена в дію з 2014 року), яка діяла у 2020 році.

При цьому, в договорах оренди цільове використання землі згідно з КВЦПЗ 02.10 «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури» почало використовуватись з 03.04.2019.

Варто зазначити, що п. 13 Типового договору оренди землі, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 18.07.2014 № 6/49/127, а також безпосередньо укладеними з цього часу договорами оренди землі передбачено, що розмір орендної плати може переглядатися щорічно, у разі зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни ставок орендної плати, грошової оцінки землі, або коефіцієнтів, встановлених відповідними рішеннями міської ради. Аналогічні вимоги були передбачені договорами оренди землі, що укладалися Тернопільською міською радою до 18.07.2014.

Слід також зауважити, що відповідно до рішень сесій Тернопільської міської ради від 27.11.2020 № 8/1/38, від 17.12.2021 № 8/11/57, від 14.11.2022 № 8/п19/26, від 15.12.2023 № 8/34/81, однією з ключових умов поновлення договорів оренди були відповідні звернення від орендарів, в строки, визначені чинним законодавством та умовами діючих договорів, за умови: належного виконання ними умов договорів оренди та відсутності заборгованості з орендної плати за землю.

В свою чергу, відповідно до п.п. б) п.п.31.1 п. 31 Типового договору оренди землі, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 18.07.2014 № 6/49/127, а також безпосередньо укладеними з цього часу договорами оренди землі передбачено, що орендар зобов'язаний зміну цільового або функціонального призначення орендованої земельної ділянки проводити згідно з чинним законодавством. Аналогічні вимоги були передбачені договорами оренди землі, що укладалися Тернопільською міською радою до 18.07.2014.

Однак, дослідженням встановлено укладання договорів оренди землі після 11.07.2017, в рамках яких земельна ділянка надавалася для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (як правило із приміщеннями громадського призначення), із КВЦПЗ 02.03 «Для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку» ❗️

❗️ а не із КВЦПЗ 02.10 «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури», а отже при розрахунку НГО застосовано Кф у розмірі 1,0.

Проте, дослідженням рішень сесій Тернопільської міської ради щодо затвердження проєктів землеустрою та, відповідно, надання земельних ділянок в оренду, даних Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, містобудівних умов й обмежень, договорів оренди землі із додатковими угодами, тих, що укладалися, починаючи з 2012 року, по земельним ділянкам, на яких планується зведення багатоквартирних житлових будинків, або вони зводяться, або вже зведені,

❗️ встановлено, що вищевказаними документами (як правило на перших поверхах), передбачені приміщення торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (магазини, косметологічні, стоматологічні кабінети, салони краси, офіси, кав'ярні, аптеки тощо), тобто фактично приміщення громадського призначення, які планується використовувати для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов'язаної з отриманням прибутку.

Так, наприклад, Тернопільською міською радою з Приватним підприємством «Монако Буд», укладено договір оренди землі від 08.08.2019 № 6186 на оренду земельної ділянки із кадастровим номером 6110100000:13:001:0148, площею 0,9214 га.

Відповідно до п. 15 вказаного договору, земельна ділянка передається в оренду для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків з вбудованими і прибудованими приміщеннями громадського, торгово-офісного призначення, гаражами, паркінгом і творчими майстернями. Відповідно до п.п. 16.1 п. 16 вказаного договору, цільове використання землі згідно з КВЦПЗ секція В 02.03 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

При цьому, відповідно до Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.08.2019 №1950/0/207-19, цільове призначення земельної ділянки «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку», значення КФ, застосоване до нормативної грошової оцінки земельних ділянок 1,0.

Договір оренди землі від 08.08.2019 № 6186 укладений відповідно до рішення Тернопільської міської ради від 24.07.2019 № 7/36/89, відповідно до якого проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджений та земельна ділянка надана для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків з вбудованими і прибудованими приміщеннями громадського, торгово-офісного та іншого призначення, гаражами, паркінгом і творчими майстернями (п. 1, 2 рішення).

Тобто, цільове використання землі, визначене п.п. 16.1 п. 16 договору оренди землі від 08.08.2019 № 6186, не відповідає п. 15 вказаного договору, та п. 1, 2 рішення Тернопільської міської ради від 24.07.2019 № 7/36/89. Як наслідок, цільове призначення земельної ділянки (КВЦПЗ) у проєкті землеустрою щодо відведення земельної ділянки визначене як 02.03 «Для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку» а не 02.10 «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури», а отже при розрахунку НГО застосовано Кф у розмірі 1,0, а не Кф у розмірі 1,5.

Слід зазначити, що відповідно до ст. 186 Земельного кодексу України, яка була чинною включно до 26.05.2021, проєкти землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягали обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику y сфері земельних відносин (Держгеокадастром).

Відповідно до ч. 5 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» 07.07.2011 № 3613-VI, державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

При цьому, відповідно до абз. 4 ч. 6 ст. 24 Закону України № 3613-VI, однією з підстав для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є невідповідність поданих документів вимогам законодавства.

Відповідно до абзацу 1 ст. 9 Закону України № 3613-VI, внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Отже, одним із запобіжників встановлення виду цільового призначення земельних ділянок, який би відповідав фактичному, є належна перевірка державним кадастровим реєстратором документів, що подаються для державної реєстрації земельних ділянок на відповідність вимогам законодавства.

Крім того, враховуючи те, що розроблена документація із землеустрою надходить на розгляд до Тернопільської міської ради та в подальшому нею затверджуються, одним із факторів, що б міг запобігти невідповідності цільовому призначенню земельних ділянок у документації із землеустрою фактичному використанню, можна визначити налагоджену ефективну взаємодію Тернопільської міської ради із територіальним органом Держгеокадастру.

В ході аудиту, комісією Тернопільської міської ради, в присутності фахівця Держаудитслужби проведено огляд 13 земельних ділянок.

За результати обстеження комісією підтверджено наявність в 4-x багатоповерхових житлових будинках об'єктів торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, які розташовані на 4 земельних ділянках.

Інформація щодо земельних ділянок, по яким проведено фактичний огляд комісією ТМР в присутності фахівця Держаудитслужби

Однак, комісією Тернопільської міської ради в Актах огляду не зазначено, про всі інші дані, що стосуються використання земельних ділянок - проектну документацію на будівництво, експертизу проектів, містобудівні умови та обмеження, рішення сесії Тернопільської міської ради, паспорти будівництва, що розміщені на будівельних парканах, численні оголошення забудовника про продаж у майбутніх будинках квартир та комерції, плани розташування земельних ділянок (де безпосередньо вказано про об'єкти торгово-розважальної та ринкової інфраструктури) тощо.

Зліва направо: земельні ділянки надані в оренду ПП «Монако Буд», ТОВ «Інекском»
та ТОВ «Янтар сервіс»

В ході фактичного огляду земельної ділянки, що надана в оренду ТОВ «Тернопільбуд», кадастровий номер 6110100000:05:002:0147 (площею 1,0102 га) встановлено, що на земельній ділянці, до якої при розрахунку НГО застосований КВЦПЗ 02.03 «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку» тобто Кф із значенням 1,0, фактично розташований комплекс будівель і споруд громадського та комерційного призначення, зокрема, супермаркет, торгової мережі «АТБ» (даний факт комісійно зазначено в акті огляду).

Вказана земельна ділянка розташована в масиві багатоквартирної забудови, в якій наявні земельні ділянки, загальною площею 3,1827 га (кадастрові номери 6110100000:05:002:0142, 6110100000:05:002:0144, 6110100000:05:002:0146, 6110100000:05:002:0147), з багатоповерховими житловими будинками із об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, проте по яким при розрахунку НГО застосований КВЦПЗ 02.03 із значенням Кф у розмірі 1,0.

Всі вище перелічені ділянки надані в оренду ТОВ «Тернопільбуд» за Договором оренди від 27.01.2014 № 5104 (зі змінами згідно із додатковими угодами від 12.03.2018 № 3466, від 25.01.2021 № 3938).

Разом з тим, відповідно до інформації ГУ ДПС у Тернопільській області, сплата орендної плати за землю (окрім ПП «Сонячне», ПП «Продекспорт», які сплачують орендну плату за землю, виходячи із значення Кф у розмір 3,0) здійснюється землекористувачами, які підлягали огляду, в межах умов укладених договорів, тобто виходячи із КВЦПЗ 02.03.

Отже, результати аудиту засвідчили використання 12 землекористувачами 13 земельних ділянок (загальна площа 15,1673 га) для будівництва багатоквартирних житлових будинків, по яким при формуванні нормативної грошової оцінки земельних ділянок застосований Кф у розмірі 1,0 враховуючи КВЦПЗ 02.03 «Для будівництва i обслуговування багатоквартирного житлового будинку», в той час як фактично згідно із окремими рішеннями Тернопільської ради та документацією, пов'язаною із будівництвом, та за результатами проведеного огляду фактично у житлових будинках передбачені/зводяться/наявні приміщення торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, тобто фактичне використання земельних ділянок відповідає КВЦПЗ 02.10 «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури» із розміром Кф - 1,5.

Також встановлено, що на 3-ох земельних ділянках загальною площею 2,4 га (з урахуванням земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:05:002:0147), категорій земель: житлової та громадської забудови, а також промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення передбачено зведення або вже зведено торгівельні комплекси та об'єкти дорожнього сервісу (автовокзал), тобто фактично передбачено здійснення/здійснюється комерційна діяльність, по якій передбачене майже максимальне значення Кф у розмірі 2,5, при формуванні нормативної грошової оцінки земель.

При цьому, фактично згідно з договорами оренди по вказаним земельним ділянкам визначено КВЦПЗ 02.03 «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку», 03.15 «Для будівництва і обслуговування інших будівель громадської забудови», 12.04 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства», тобто види функціонального використання земельних ділянок, значення Кф по яким складає від 0,7 до 1,0.

Так, дослідженням встановлено, що на земельній ділянці, яка розташована за адресою: м. Тернопіль, вул. Бережанська 446, наявне торгово-офісне приміщення, де на першому поверсі розташований супермаркет торгівельної мережі «АТБ», медичний центр «Клініка професора Стефана Хміля».

Рис Земельна ділянка, за адресою: м. Тернопіль, Бережанська, 446

Відповідно до договорів оренди, що укладалися з 2018 року, земельна ділянка надана для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (КВЦПЗ 03.15, значення Кф - 0,7).

Відмітимо, що з 16.10.2019 по 15.03.202122, на вказаній земельній ділянці здійснювалось будівництво магазину продовольчих та непродовольчих товарів з складськими та офісними приміщеннями (Код ДКБС:1230.1 Торгові центри, універмаги, магазини).

В ході огляду земельної ділянки комісією Тернопільської міської ради встановлено наявність будівлі громадського та комерційного призначення.

При цьому, для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов'язаної з отриманням прибутку) передбачений КВЗПЗ 03.10, значення Кф по якому складає 2,5.

Також земельна ділянка за адресою: м. Тернопіль, Підволочиське шосе 23 з 2015 року надана в оренду ПП «Креатор-Буд» під будівництво автовокзалу (КВЦПЗ 12.04, значення Кф 1,0).

Зазначимо, що з 11.07.2017 була розширена КВЦПЗ, зокрема секцію Ј 12 «Землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення» доповнено підрозділом:

02.11 - Для розміщення та експлуатації об'єктів дорожнього сервісу

Водночас, об'єкти дорожнього сервісу – це спеціально облаштовані місця для зупинки маршрутних транспортних засобів, майданчики для стоянки транспортних засобів, майданчики відпочинку, видові майданчики, автозаправні станції, пункти технічного обслуговування, мотелі, готелі, кемпінги, торговельні пункти (у тому числі малі архітектурні форми), автозаправні комплекси, складські комплекси, пункти медичної та технічно-евакуаційної допомоги, пункти миття транспортних засобів, пункти приймання їжі та питної води, автопавільйони, а також інші об'єкти, на яких здійснюється обслуговування учасників дорожнього руху та які розміщуються на землях дорожнього господарства або потребують їх використання для заїзду та виїзду на автомобільну дорогу 26.

Автовокзал - комплекс споруд, що забезпечує обслуговування пасажирів у населених пунктах і включає: будинок із залом чекання місткістю понад 75 чоловік і квитковими касами; перон для посадки і висадки пасажирів; майданчик для стоянки автобусів, пости для прибирання та огляду автобуса".

За результатами фактичного огляду комісією Тернопільської міської ради, встановлено, що земельна ділянка огороджена будівельним парканом. Додатково слід додати, що на банерах паркану зазначено про розміщення торгово-розважального центру (спортивний комплекс, кінотеатор, продуктовий супермаркет, автовокзал, бутік світових брендів, готель тощо).

Отже, в ході фактичного огляду, a також за результатами документального дослідження, встановлено використання 3-х земельних ділянок загальною площею 2,4068 га (кадастрові номери 6110100000:05:002:0147, 6110100000:13:001:0019, 6110100000:06:004:0040) для розміщення будівель ринкової інфраструктури, будівництва автовокзалу, по яким значення Кф складало 2,5, тобто в рази більше, ніж значення Кф, яке застосовано до НГО, яка стала підставою для розрахунку орендної плати за договорами оренди відповідних земельних ділянок.

Слід зазначити, що зміна цільового призначення земельних ділянок належить до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад та органів виконавчої влади, які є розпорядниками цих земель.

Так, відповідно до статтей 12, 20, 122, 123 Земельного кодексу України рішення щодо зміни цільового призначення земель комунальної власності приймається органами місцевого самоврядування на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

При цьому, аналізом рішень Тернопільської міської ради щодо надання дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення, встановлено що вони надавались відповідно до звернень землекористувачів, враховуючи діюче законодавство, а також Генеральний план м. Тернополя, висновки постійних комісій міської ради з питань містобудування, з питань регулювання земельних відносин та екології.

Отже, використання землекористувачами земельних ділянок, переданих в оренду всупереч їх цільового призначення, визначеного договорами оренди, прогалини при реєстрації земельних ділянок державним кадастровим реєстратором та недостатня взаємодія структурних підрозділів Тернопільської міської ради між собою та з органами Держгеокадастру призводить, до втрати можливості отримання додаткових доходів бюджетом громади:

  • по земельним ділянкам, що фактично використовуються для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури в сумі 2 922,22 тис. грн (2 мільйони 922 тисячі 22 грн);
  • по земельним ділянкам, що фактично використовуються для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, об'єктів дорожнього сервісу в сумі 1 398,87 тис. гривень (1 мільйон 398 тисяч 87 грн).

Використання земельних ділянок комунальної власності релігійними організаціями України не у відповідності до вимог Земельного кодексу України

Дослідженням встановлені випадки зведення на земельних ділянках, наданих релігійним організаціям, багатоповерхових багатоквартирних житлових будинків, при тому, що право постійного користування земельною ділянкою комунальної власності релігійні організації України набувають виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності (пункт «в» частини 2 статті 92 Земельного кодексу України).

Зазначимо, що земельні ділянки, надані релігійним організаціями для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності, не підлягають оподаткуванню земельним податком.

В ході аудиту, комісією Тернопільської міської ради, в присутності фахівця Держаудитслужби проведено огляд вищевказаних земельних ділянок, за результатами чого комісією зроблені наступні висновки:

1) земельна ділянка 6110100000:08:017:0055 парканом та ведеться поточне будівництво; огороджена будівельним

2) земельна ділянка 6110100000:04:006:0021 огороджена будівельним парканом, наявна будівля існуючої культової споруди (каплиці) та ведеться поточне будівництво церкви та будинку, озеленення, асфальтове мощення;

3) земельна ділянка 6110100000:04:006:0027 парканом, ведеться поточне будівництво будинку; огороджена будівельним парканом.

Це дві церковні ділянки:

4) земельна ділянка 6110100000:12:018:0135 на земельній ділянці наявна будівля церкви та багатоквартирні житлові будинки, озеленення, асфальтове мощення.

При цьому, на земельні ділянки Управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради видано містобудівні умови та обмеження щодо будівництва:

1) на земельній ділянці 6110100000:08:017:0055 - багатоповерхового житлового будинку з нежитловими приміщеннями громадського та релігійного призначення;

2) на земельних ділянках 6110100000:04:006:0021, 6110100000:04:006:0027 будівництво храму з багатоквартирним житловим будинком з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та стоянками для автомобілів.

Отже, враховуючи те, що на земельних ділянках, які надані релігійним організаціям для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, ведеться виключно будівництво багатоповерхових житлових будинків, що свідчить про використання вказаних земельних ділянок не за цільовим призначенням.

Далі буде…

Діліться у соцмережах:

Politerno Full

TELEGRAM

ПРИЄДНУЙСЯ
CLOSE