Politerno > Україна і світ > “Слуги народу” ухвалили законопроєкт, який у разі підпису Зеленського дозволить легалізувати земельні схеми. Включно зі схемами Комарницького

“Слуги народу” ухвалили законопроєкт, який у разі підпису Зеленського дозволить легалізувати земельні схеми. Включно зі схемами Комарницького

  • 13 Березня, 2025
  • 1217 Переглядів
  • Comments Off

Верховна Рада 12 березня ухвалила законопроєкт №12089 “щодо посилення захисту прав добросовісного набувача”. Законопроєкт активно підтримувався бізнесом, проте може призвести до фактичної легалізації земельних схем. 

Суть законопроєкту

  • У разі, якщо так званий “добросовісний набувач” купує/отримує незаконно виведену з власності держави чи громади  землю чи нерухомість 10 років після корупційної оборудки, то держава чи громада втрачають право повернути ці активи собі.
  • Якщо з часу оборудки минуло менше 10 років і в суді встановлено, що нерухоме майно/землі були виведені незаконно – держава/громада може витребувати у “добросовісного набувача” це майно. Проте має повністю компенсувати йому вартість цієї землі чи нерухомості. Водночас компенсацій втрат державі та територіальній громаді не передбачено.
  • Законопроєкт нібито робить вийнятки для земель стратегічного значення, об’єктів критичної інфраструктури, природоохоронного фонду та культурної спадщини, але є багато нюансів, які зроблять повернення таких земель/нерухомості в держвласність неможливим. 

Про ключові ризики законопроєкту розповідає Центр протидії корупції.

Головний ризик – законопроєкт дозволяє легалізувати будь-яку незаконно виведену з під власності держави чи територіальної громади землю, якщо пройшло 10 років з часу такого виведення. 

Автор законопроєкту “слуга” Ігор Фріс позиціонує законопроєкт №12089 як захист бізнесу, який може набувати землю вже “з третіх рук” як добросовісний набувач і не бути причетними до минулих оборудок. Він начебто має захистити від втрат інвесторів, які купували майно чесно. 

Проте у фінальній версії законопроєкту депутати та комітет на чолі із “слугою” Денисом Масловим не врахували такі важливих нюанси, про які ми в ЦПК писали раніше:

  • часто незаконно відчужувалася земля, яка не могла бути відчужена законно (наприклад, пляж на березі моря чи ділянка лісу). “Добросовісний набувач”, який купує такий актив, чудово розуміє, що така земля не може бути куплена законно; 
  • “добросовісні набувачі” часто є частиною корупційної схеми. Численні розслідування свідчать, що схеми з відчуженням землі початково будують так, аби земля пройшла кілька ланок власників перш, ніж опинитися в руках кінцевого бенефіціара, який від самого початку “в темі і в долі”. Останній формально і є “добросовісним набувачем”;
  • законопроєкт не враховує, що межі земель природоохоронного фонду чи культурної спадщини часто не визначені чітко і не зафіксовані в Державному земельному кадастрі. В таких випадках держава повністю втрачає механізми повернення цих активів на свою користь;
  • запропоновані у законопроєкті формулювання можуть ускладнити повернення майна та земель на тимчасово окупованих рф територіях України. На цю проблему депутатам прямо вказало головне юридичне управління Верховної Ради.
  • численні експерти звертають увагу на неконституційність окремих положень проєкту, що дискримінують державу та територіальні громади у можливостях відстоювати свою власність.

У разі підпису президента ряд земельних схем які зараз розслідують правоохоронці, з часом можна буде визнати законними та втратити можливість повернути незаконно виведені землі. Наприклад, у таких вже наявних справах:

  • кримінальне провадження Національного антикорупційного бюро (НАБУ) щодо ексміністра аграрної політики Сольського. Його звинувачують у схемі заволодіння державною землею на понад 290 млн грн. В межах схеми спочатку земельні ділянки передавали визначеним громадянам для реалізації їх права на безкоштовну землю. Останні мали передавати цю землю агрохолдингу за відповідно плату. Таким чином агрохолдинг і ставав “добросовісним набувачем”.
  • провадження НАБУ та розслідування bihus.info про земельні оборудки Дениса Комарницького та спільників у Києві. З матеріалів “прослушки” від НАБУ та bihus.info очевидно, що в місті функціонувала схема, за якою великі забудовники отримували землі саме “корупційним” шляхом. Для того, аби великі забудовники були “добросовісними набувачами” до схем залучали фіктивні підприємства, про що у матеріалах прослушки відкрито говорять фігуранти.

Після набрання чинності законопроєкт №12089, держава може назавжди втратити численне незаконно виведене майно. А в разі повернення такого майна – буде сплачувати величезні суми компенсацій, у тому числі бенефіціарам корупційних схем. 

Нагадаємо, речник МЗС Георгій Тихий повідомив, що дії української делегації, яка брала участь у переговорах у Джидді, координував президент України Володимир Зеленський, а деякі деталі цих перемовин можна буде оприлюднити лише через багато років.

Діліться у соцмережах:

Politerno Full

TELEGRAM

ПРИЄДНУЙСЯ
CLOSE