За даними Держаудитслужби, встановлені тарифи та запроваджений механізм покілометрової оплати в Тернопільській міській територіальній громаді не є об’єктивним та не забезпечує беззбиткову діяльність КП «Тернопільелектротранс», як це передбачено в частині 2 статті 14 «Про міський електричний транспорт».
Хотілося б додати, що наведена ситуація призводить не лише до збиткової діяльності «Тернопільелектротранс», а й не сприяє якісному наданню послуг населенню.
Беззбитковою, виходячи з транспортних реалій Тернополя, є діяльність лише приватних перевізників.
“Трупний ряд” Тернопільелектротрансу
Зараз на балансі «Тернопільелектротрансу» перебуває 51 пасажирський тролейбус. Не працюють близько 10-11 машин, з яких одна на списанні. Це так званий «трупний ряд» тролейбусів.
Що цікаво, серед тих 10-11 машин є ті, що Тернопіль придбав у 2021-22 роках, а саме «Skoda 24Tr», які простоюють уже доволі тривалий час.
Ось фото, зроблено в січні 2025 року.
Отже, дві з п’яти Skoda 24Tr не працюють. За даними фахівців, проблема в неналежному обслуговуванні тролейбусів.
Також звертає на себе увагу дорога в депо – вона перебуває в жахливому стані.
Слід зазначити, що ремонт дороги в депо раніше був винесений окремим підпунктом Програми розвитку пасажирського транспорту на 2024-2026 роки. Зараз його віднесли до проєкту ЄБРР з модернізації тролейбусного громадського транспорту Тернополя, серед робіт – придбання до 39 низькопідлогових тролейбусів, ремонт дороги в депо.
Вся інформація про виїзди на лінію тролейбусів фіксується на сайті kstat.pp.ua/tstat, де можна переглядати кількість транспорту, що була зафіксована на сайті DeTransport.
Згідно з цією інформацією, тролейбус з б/н 190 (червоний на фото) не виїжджає на маршрут більш ніж півроку, вже 8 місяців – останній день на лінії був 24.07.2024. Перший виїзд на лінію був 02.11.2022, тобто пропрацював менше ніж 2 роки.
Білий тролейбус цієї ж моделі з б/н 187 востаннє повноцінно виїжджав на лінію 25.09.2024. Перший день на лінії – 24.03.2022, обкатка – 23.03.2022.
Мертві лінії
У відповідь на розслідування журналістів профспілковий комітет обманював, що на лінію виходить 45 тролейбусів на 9 маршрутах, але при тому не врахував, що Тр3, який проходить лінією з 2016 року побудови, не курсує з 01.02.2024. І де-факто kstat.pp.ua/tstat показує не 45 машин, а десь 35-40.
На таблицях нижче можна побачити, скільки насправді тролейбусів виїжджало на лінію в той чи інший день.
Червоні і жовті номери – мала кількість явок на певному маршруті, синім і чорним позначено більш повноцінні явки.
Дослідивши записи з 10 по 12 місяці 2024 року бачимо, що фактична кількість машин насправді 35-40.
Минулого року проєкт NE:Urban писав, що поки одні міста мріють знайти кошти на розширення своєї тролейбусної мережі, Тернопіль знаходить приводи не використовувати нову лінію, побудовану у 2016 році. З 1 лютого 2024 року на північнішій ділянці, позначеній червоним кольором, не їздить жоден тролейбус.
Смішною виглядає і відповідь начальника Управління транспортних мереж і зв’язку: «Тролейбусний маршрут №3 (https://t.me/ne_urban/11293) буде відновлено після відновлення стабільного пасажиропотоку».
У проєкті задалися досить логічними питаннями:
Як оцінити пасажиропотік, якщо маршрут ліквідовано?
Як ви збираєтесь відновити привабливість маршруту, постійно зменшуючи кількість транспорту на ньому і збільшуючи інтервали?
«Наразі побудованою у 2016 році тролейбусною лінію курсують лише комунальні автобуси. Це звичайно дуже «дурне» моє припущення, але якщо переглянути автобусну маршрутну сітку (забравши дублювання з тролейбусом по двох вулицях), а також випустити хороший тролейбусний рухомий склад з адекватними інтервалами, то може і пасажиропотік звідкись з’явиться?
У зворотному напрямку автобус №35 повністю дублює траєкторію тролейбуса №3 – у ранкові та вечірні години, коли тролейбуси їхали через центр, а не через ринок. Так-так, тролейбусний маршрут мав різну траєкторію залежно від часу доби (що теж негативно позначалось на його популярності)», – писав проєкт.
До слова, вулиця Текстильна – це лінія, яка була побудована в 2016 році, і уже не використовується. Як кажуть – гроші на вітер. Автобусні маршрути №1А і №35 тепер їздять під тролейбусними проводами.
Також є автобусні маршрути №16 і №20, які їздять на 100% під тролейбусними проводами.
Виникають великі сумніви в адекватності чиновників з транспортних управлінь, призначених великим «господарником» Сергієм Надалом.
Стан салонів тернопільського електротранспорту наочно демонструє, що Сергій Надал та інші причетні до транспортної галузі чиновники – плювали на стан електротранспорту нашого міста.
Це дуже мала частина того жахіття, яке можна побачити в тролейбусному автопарку Тернополя.
