Politerno > Україна і світ > Комітет ВР схвалив законопроект про призначення президентом очільників НАБУ та ДБР

Комітет ВР схвалив законопроект про призначення президентом очільників НАБУ та ДБР

  • 4 Вересня, 2019
  • 1120 Переглядів
  • Comments Off

Парламентський профільний комітет ухвалив законопроект №1014, яким передбачено надання президенту повноважень призначати керівників Національного антикорупційного бюро та Державного бюро розслідувань.

Про це повідомила пресслужба парламенту в Twitter.

Відповідний законопроект вніс до Ради президент Володимир Зеленський.

“Комітет з питань антикорупційної політики визнав таким, що не містить корупційних ризиків, законопроект №1014 щодо закріплення повноважень президента України призначати та звільняти з посад керівників НАБУ і ДБР”, – йдеться у повідомленні.

Для ухвалення документу народними депутатами, його повинен схвалити Конституційний суд України.

Нагадаємо, 3 серпня парламент включив до порядку денного сесії та направив на висновок до Конституційного Суду проект закону №1014 “Про закріплення повноважень президента створювати незалежні регуляторні органи, призначати та звільняти директора Національного антикорупційного бюро й директора Державного бюро розслідувань”, який суттєво збільшить повноваження президента.

Зазначимо, що згідно з чинним законодавством керівники НАБУ призначаються президентом за результатами роботи незалежної конкурсної комісії.

Крім того, чинне законодавство передбачає, що президент призначає керівника НАБУ, а також керівника Державного бюро розслідувань.

У статті УП “Зелена книга. Що хоче змінити Зеленський в Конституції” автори нагадують, що у Конституції такі повноваження глави держави відсутні, що, на думку Офісу президента та експертів, може поставити під сумнів саме їх існування. Тобто існує ризик скасування цих органів Конституційним судом.

Наприклад, у червні Конституційний суд визнав неконституційним створення президентом Порошенком Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг і призначення її глави. Аргументація КС полягала у тому, що у Конституції у президента немає таких повноважень.

Така ж ситуація і з правом президента призначати главу НАБУ чи ДБР: закон це право передбачає, але в Конституції його немає. 

Суть змін: Пропонується зафіксувати у Конституції повноваження президента, які Рада йому по факту надала іншими законами:

  • утворювати НАБУ, призначати та звільняти з посад директорів НАБУ і Державного бюро розслідувань;
  • утворювати будь-які незалежні регуляторні органи в окремих сферах, призначати на посади та звільняти з посад їхніх членів.

Ризики: Логіка дій президента суперечить його основній функції – гаранта Конституції. 

Замість того, щоб домогтися приведення прийнятих раніше законів про НАБУ і ДБР у відповідність до Конституції, президент навпаки пропонує змінити Конституцію під ці закони.

Тобто замість того, щоб відмовитись від непередбачених Конституцією повноважень, президент навпаки намагається їх легалізувати.

Крім того, небезпека ситуації з НАБУ і ДБР полягає у тому, що в Конституції буде зафіксовано лише пункт, що призначення/звільнення глав цих відомств є повноваженнями президента. Процедура призначення/звільнення в Конституції не прописується. Вона регулюється законом, який в умовах монобільшості можна змінити будь-якого дня. 

Зараз призначення, наприклад, глави НАБУ – дуже складна процедура із залученням різних гілок влади. Але простим голосуванням у 226 голосів “Слуга народу” може віддати це питання у відання президента: мовляв, це “його конституційні повноваження”, хай він сам і призначає.

Читайте також: Як Рада під наглядом Зеленського змінювала Конституцію

Діліться у соцмережах:

Politerno Full

TELEGRAM

ПРИЄДНУЙСЯ
CLOSE