Парламентський профільний комітет ухвалив законопроект №1014, яким передбачено надання президенту повноважень призначати керівників Національного антикорупційного бюро та Державного бюро розслідувань.
Про це повідомила пресслужба парламенту в Twitter.
Відповідний законопроект вніс до Ради президент Володимир Зеленський.
“Комітет з питань антикорупційної політики визнав таким, що не містить корупційних ризиків, законопроект №1014 щодо закріплення повноважень президента України призначати та звільняти з посад керівників НАБУ і ДБР”, – йдеться у повідомленні.
Для ухвалення документу народними депутатами, його повинен схвалити Конституційний суд України.
Нагадаємо, 3 серпня парламент включив до порядку денного сесії та направив на висновок до Конституційного Суду проект закону №1014 “Про закріплення повноважень президента створювати незалежні регуляторні органи, призначати та звільняти директора Національного антикорупційного бюро й директора Державного бюро розслідувань”, який суттєво збільшить повноваження президента.
Зазначимо, що згідно з чинним законодавством керівники НАБУ призначаються президентом за результатами роботи незалежної конкурсної комісії.
Крім того, чинне законодавство передбачає, що президент призначає керівника НАБУ, а також керівника Державного бюро розслідувань.
У статті УП “Зелена книга. Що хоче змінити Зеленський в Конституції” автори нагадують, що у Конституції такі повноваження глави держави відсутні, що, на думку Офісу президента та експертів, може поставити під сумнів саме їх існування. Тобто існує ризик скасування цих органів Конституційним судом.
Наприклад, у червні Конституційний суд визнав неконституційним створення президентом Порошенком Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг і призначення її глави. Аргументація КС полягала у тому, що у Конституції у президента немає таких повноважень.
Така ж ситуація і з правом президента призначати главу НАБУ чи ДБР: закон це право передбачає, але в Конституції його немає.
Суть змін: Пропонується зафіксувати у Конституції повноваження президента, які Рада йому по факту надала іншими законами:
- утворювати НАБУ, призначати та звільняти з посад директорів НАБУ і Державного бюро розслідувань;
- утворювати будь-які незалежні регуляторні органи в окремих сферах, призначати на посади та звільняти з посад їхніх членів.
Ризики: Логіка дій президента суперечить його основній функції – гаранта Конституції.
Замість того, щоб домогтися приведення прийнятих раніше законів про НАБУ і ДБР у відповідність до Конституції, президент навпаки пропонує змінити Конституцію під ці закони.
Тобто замість того, щоб відмовитись від непередбачених Конституцією повноважень, президент навпаки намагається їх легалізувати.
Крім того, небезпека ситуації з НАБУ і ДБР полягає у тому, що в Конституції буде зафіксовано лише пункт, що призначення/звільнення глав цих відомств є повноваженнями президента. Процедура призначення/звільнення в Конституції не прописується. Вона регулюється законом, який в умовах монобільшості можна змінити будь-якого дня.
Зараз призначення, наприклад, глави НАБУ – дуже складна процедура із залученням різних гілок влади. Але простим голосуванням у 226 голосів “Слуга народу” може віддати це питання у відання президента: мовляв, це “його конституційні повноваження”, хай він сам і призначає.
Читайте також: Як Рада під наглядом Зеленського змінювала Конституцію