Politerno > Україна і світ > Журналіст підозрює Арахамію і ОП у причетності до схеми постачання електроенергії з Білорусі

Журналіст підозрює Арахамію і ОП у причетності до схеми постачання електроенергії з Білорусі

  • 2 Грудня, 2021
  • 377 Переглядів
  • 0

Назріває новий корупційний скандал. Оточенню Зе, схоже, мало доріг, УЗ, літаків та “Нафтогазу”. Вирішили влізти ще й у електроенергію.

Про це на власній сторінці у фейсбуці пише журналіст, колишній редактор “Європейської правди” Сергій Лямець. Далі наводимо переклад його допису.

Будьте обережні, не всі ці факти можуть бути правдою. Але абсолютно точно, далеко не всі – вигадка. Я спробував дістати те, що більш-менш варте уваги.

Останній тиждень тема шириться по анонімних телеграм-каналах, виплескуючись іноді на сторінки ЗМІ. Там її називають “нове “Росуекренерго” або “АрахаміяУкрЕнерго”, прикручуючи до неї директора Верховної Ради, Шмигаля та природно Зеленського. Але поки не пішли скани документів – була підозра, що все це фейк.

Схоже, не фейк, і через 12 років в Україні з’явився аналог “РосУкрЕнерго”. Різниця лише в тому, що йдеться про постачання з Білорусі електроенергії в Україну. Та й бенефіціари інші.

Почну здалеку. Всю осінь 2021 року українські чиновники з Міненерго та “Енергоатому” провели в Білорусі, щоб домовитися про постачання електроенергії в Україну в осінньо-зимовий період. Влада провалила підготовку до опалювального сезону та шукала способи підстрахуватися збоку. Імпортером мав стати “Енергоатом”, а сам імпорт планувалося розпочати з листопада. Для цього компанія навіть викупила весь перетин між Україною та Білоруссю.

Перше листопада настало, але імпорт не пішов. Виявилося, що “Білорусьенерго” відмовилося продавати електроенергію українському “Енергоатому”. За кілька днів стало відомо, що право на постачання електроенергії в Україну отримало дві приватні компанії: нещодавно створене ТОВ “ТЕТ Груп” та компанія “Електропостачальник”.

Власник “ТЕТ груп” – колишній менеджер ДТЕК Віталій Бутенко. Компанія отримала контракт на постачання з БР 400 МВт електроенергії щогодини.

Компанію “Електропостачальник”, яка закуповувала ще по 2 МВт, пов’язували із депутатом “Слуги народу” Євгеном Шевченком. Ім’я дуже добре лягало, бо напередодні Шевченко публічно залицявся до Бацьки кілька місяців. За це його зрадили публічній анафемі інші “слуги” – що, втім, не завадило їм через якийсь час підписати з Білоруссю договір про транзит вантажного транспорту, а на імпорт електроенергії – заплющити очі.
Ближче до грудня обсяги постачання електроенергії зросли до можливих максимумів – до 900 МВт-год щогодини. Поставляла все та ж сама “ТЕТ Груп” Бутенка.

У всіх виникло подив: “Як так? Уряд домовлявся про імпорт електроенергії через “Енергоатом”, а ексклюзивне право отримала прокладка колишнього менеджера Ахметова”. На той час “слуги” народу все ще активно ходили на ефіри до Ахметова, і легенда про те, що постачанням електроенергії займається саме найбагатша людина України, міцніла. Тому популярною стала теорія: Бацька послав українську владу і домовився з Ахметовим.

Але легенда успішно трималася до того моменту, як Зеленський оголосив війну Ахметову. Дивним чином, “ТЕТ Груп” продовжила постачання.

Так виникла зовсім інша версія, яка сьогодні переросла в історію з другим “РосУкрЕнерго”, або, якщо хочете, “ЗеУкрЕнерго”.

Згідно з цією версією, Бутенко може працювати на Зеленського. Уся схема може працювати під егідою Офісу президента. А Ахметова в цій історії ніколи і не було.

На користь цієї гіпотези грають такі факти.

Факт перший. Постачання білоруської електроенергії в Україну проводяться через арабську компанію “Vector Energy Innovation” (ОАЕ).

“Бєленерго” продає електроенергію Vector Energy Innovation, а вона – “ТЕТ Груп” Бутенка.

Факт другий. “Vector Energy” належить Тарьям Матар Тарьям (Taryam Matar Taryam).

Він же паралельно є співвласником (належить 24,5%) та директором іншої компанії з ОАЕ – “Industrial Innovation Group” (Інноваційна індустріальна група).

Ця компанія – фактичний правонаступник компаній, що входять до консорціуму ЄДАПС.

Факт третій. Тут ми торкаємося ще однієї теми, яку розкручують анонімні телеграм-канали останнім часом. У їхній подачі, влада мало не перейняла стару добру схему ЄДАПС. Хоча, чесно кажучи, я був би дуже обережний із цією темою – надто багато там притягнуто за вуха.

Якщо ви забули, ЄДАПС за часів Ющенка та Януковича був монополістом. Цей консорціум виготовляв держбланки та паспорти, а також створював системи електронного обліку громадян. У ті роки його курирував генерал міліції, екс-заступник міністра МВС, заступник голови Міграційної служби та народний депутат від “Партії регіонів” Василь Грицак. Але з того часу паспорти вже друкує поліграфкомбінат “Україна”, а останнім часом паперові паспорти не випускаються зовсім.

Щодо самого Грицака – він давно відійшов від справ і, за чутками, останній рік зосереджений на лікуванні.

Проте зовсім недавно ЄДАПС знову виплив. Лобістом цієї компанії у 2019 році власник сайту “Обозреватель” Михайло Бродський називав Давида Арахамію. Глава фракції “Слуга народу” просував участь “Industrial Innovation Group” у президентській програмі “Держава у смартфоні”. Крім того, Арахамія був присутній на публічних заходах компанії “Industrial Innovation Group”.

Арахамія визнає знайомство з Taryam Matar Taryam. У грудні 2019 вони разом засвітилися на заході банку Аркада.

Taryam Matar Taryam – номінал, фунт. Реальним власником “Інноваційна індустріальна група” вважаються колишні співвласники/менеджери консорціуму ЄДАПС – Ірина Обіденко та Юрій Сидоренко. Їхнім партнером і ключовою особою проекту ЄДАПС був той самий Грицак.

Факт четвертий. Якщо пам’ятаєте, нещодавно Василя Грицака назвали одним із трьох “організаторів державного перевороту проти Зеленського”. Як ми всі знаємо, перший день грудня пройшов без перевороту, отже залишився лише один день.

Було зрозуміло, що вся ця історія висмоктана з пальця. Навіщо ж її підкинули Зеленському? Анонімні телеграм-канали мають свої версії, почитайте самі. Особисто мене вони не переконують.

Набагато цікавіше розібратися в економіці імпорту електроенергії.

Інтернетом гуляють скани договору (дані потрібно перевіряти, але швидше за все, вони істинні). З них випливає, що “Білорусьенерго” продає “Vector Energy” електрику по $59 доларів за МВТ-годину.

Водночас, арабська компанія постачає “ТЕТ Груп” електроенергію вже по $100 за МВТ-годину.

Далі вже українська компанія реалізує електроенергію за прямими договорами споживачам або на РДН іншим трейдерам. Базова ціна на РДН – приблизно 2600 грн ($100), хоча в піковий годинник зростає до 3500 грн ($130).

обі арабська “Vector Energy” залишає $40 на мегаваті. Маржа майже 40%! Це величезний прибуток навіть для трейдингу. У ринкових ситуаціях таке рідко трапляється.

Виходить, що українська “ТЕТ Груп” теж заробляє непогано. Але ж основні гроші залишаються на прокладці. Відповідно до цієї версії.

Повторюся, всю цю інформацію слід перевіряти. Що навряд чи вийде, це слід визнати. Адже до операції залучені приватні компанії, які мають розкривати інформацію, посилаючись на комерційну таємницю.

Приблизно так само свого часу розпочиналася історія із Сергієм Курченком та нелегальною торгівлею нафтопродуктами. Спочатку всі слабо вірили, що таке взагалі можливе. А потім виявилося, що правда ще сумніша.

Але аналогія із “РосУкрЕнерго” теж доречна. Якщо ви забули, то компанія в 2004-2009 роках була прокладкою з постачання газу з Росії в Україну. Суть у тому, що у РФ газ компанія купувала за однією ціною, а перепродавала в Україні за – завищеною. Подейкували, що свої частки з РУЕ мали президенти Віктор Ющенко та Володимир Путін. Стараннями Юлії Тимошенко, “РосУкрЕнерго” та її фронтмена Дмитра Фірташа затаврували як вселенське зло. Але як бачимо, зло – це зло, а $40 – це $40.

Тепер головний висновок.

Дивлячись на цю схему, згадую, як неохоче уряд України готувався до опалювального сезону. Навесні та влітку здавалося, що їм просто все одно. У зиму Україна увійшла не готовою.

Масовий ремонт атомних блоків “Енергоатома”, проблеми з оплатою “альтернативникам”, відсутні запаси вугілля на теплових станціях.

Але якщо все це створювалося навмисно? Для чого? Для того, щоб запустити імпорт електроенергії з Білорусі, яка дедалі ближче до злиття з Росією?

Якщо йти за цим припущенням, визнаємо й інше. Навіть якщо схема існує, і на ній заробляє Арахамія, то директор Ради не міг би організувати її самостійно. Без схвалення Офісу президента, включаючи Кирила Тимошенка чи Андрія Єрмака (а то й самого Зеленського) – організувати схему постачання електроенергії з маржею в 40% нереально. Ну і звичайно, навряд чи обійшлося без інтересу білоруського диктатора “Бацьки” Олександра Лукашенка.

Якщо все це правда – то вона надто негарна навіть для дрібнотравчатого оточення Зеленського.



Діліться у соцмережах:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Залишити відповідь