Politerno > Статті > Амністія для друзів Порошенка. Під кого прийняли “поправку Лозового” і як її застосують на практиці

Амністія для друзів Порошенка. Під кого прийняли “поправку Лозового” і як її застосують на практиці

  • 4 Жовтня, 2017
  • 1321 Переглядів
  • 0

Андрій Лозовий став автором найскандальнішої правки з пакету “судової реформи

За мішурою новел, прийнятих напередодні в цілому проектів президентських процесуальних кодексів, парламентарії провели воістину революційні зміни в КПК. З подачі нардепа від Радикальної партії Андрія Лозового законодавці затвердили новий алгоритм обчислення термінів досудового розслідування, на порядок скоротивши цей процес.

Дане рішення мало ефект бомби, що розірвалася і забила клин між представниками юридичної спільноти по різні боки барикад. Нововведення, які насамперед стосуються фактових кримінальних проваджень, його ініціатори і окремі адвокати зустріли із захопленням. Вони стверджують, що за допомогою “правки Лозового” вдасться припинити зловживання з боку правоохоронців, які роками безпідставно “кошмарять” невинних.

І радикально скоротити число “завислих” в ЕРДР справ, відкритих за надуманими і абсурдними підставами. Опоненти новацій наполягають – в залі парламенту було освячено не механізм боротьби з міліцейсько-прокурорським свавіллям, а результат “договорняків” колишньої і нинішньої влади. Який вибиває грунт з-під ніг усталеної практики досудового розслідування і загрожує системі колапсом.

А також дозволить “попередникам” і нинішнім можновладцям ухилитись від відплати за цілою низкою гучних справ. “Strana.ua” розбиралася, чи дійсно затверджені правки можуть виявитися міною уповільненої дії, закладеною під наріжний камінь основоположних принципів кримінального права – законності, справедливості і невідворотності покарання за скоєний злочин.

Про що саме йдеться в скандальній правці

Щоб зрозуміти суть пікіровки нардепів в частині юриспруденції, необхідно вчитатися в суть змін, які запропоновані до ст.219 КПК.

Частину першу цієї статті з подачі Лозового затвердили в такій редакції:

“Термін попереднього розслідування обчислюється з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня звернення до суду з обвинувальним актом, клопотанням про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру, клопотанням про звільнення особи від кримінальної відповідальності або до дня прийняття рішення про закриття кримінального виробництва.

Термін досудового розслідування з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня повідомлення особі про підозру становить:

два місяці – в кримінальному провадженні у кримінальному вчинку;

три місяці – в кримінальному провадженні по злочинам невеликої або середньої тяжкості;

шість місяців – у кримінальному провадженні по тяжкому або особливо тяжкому злочину.

Досудове розслідування повинно бути закінчено:

протягом одного місяця з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні кримінального проступку;

протягом двох місяців з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину.

Зміни торкнулися і частини третьої ст.219, яку виклали так:

“Термін з дня винесення постанови про припинення кримінального виробництва до винесення постанови про відновлення кримінального провадження, а також термін ознайомлення з матеріалами досудового розслідування сторонами кримінального провадження в порядку, передбаченому статтею 290 цього Кодексу, не включається в терміни, передбачені цією статтею. Термін з дня винесення постанови про припинення кримінального виробництва до дня її скасування слідчим суддею включається в терміни, передбачені цією статтею”.

Для зручності порівняння “правки Лозового” до нинішньої редакції КПК. “Strana.ua” наводить норму про терміни здійснення досудового розслідування в діючих реаліях:

Чинна редакція ст.219 КПК України

В чому різниця старої і нової редакції. Наскільки вона важлива?

Головні відмінності прийнятої редакції КПК від версії-попередниці, стосуються чотирьох постулатів досудового розслідування.

По-перше, після вступу в силу новацій обчислення термінів досудового розслідування розпочинатиметься з моменту внесення відомостей до ЕРДР. Тобто, відразу після реєстрації матеріалів від заявника, або за фактом події події.

Для порівняння – діючими на сьогодні нормами законодавець ухвалив відраховувати термін досудового розслідування з моменту оголошення про підозру.

По-друге, відповідно до запропонованої поправки, “підозра” повинна бути оголошена фігуранту злочину середньої тяжкості не пізніше закінчення трьох місяців з моменту початку слідства, а для тяжких і особливо тяжких злочинів – не пізніше півроку.

Раніше ці терміни були вдвічі більше – шість і дванадцять місяців відповідно. При цьому, сьогодні КПК наділяє слідчі органи правом розслідувати фактові справи і займатися встановленням підозрюваних осіб, в залежності від тяжкості злочину, від двох і аж до п’ятнадцяти років.

І тільки після “виявлення” особистості підозрюваного, починається відлік “коротких” термінів досудового розслідування (ті самі 6 і 12 місяців).

По-третє, якщо після закінчення відведених термінів для здійснення досудового розслідування фігуранту діла не оголошено про підозру, то кримінальне провадження підлягає закриттю. Законодавець не вказує в цій частині імператив “повинні” закрити, обмежуючись категорією “можуть”. Але сам по собі факт відсутності “підозри” у фігурантів справ є підставою для припинення кримінального провадження (наприклад, в судовому порядку).

Згідно ж версії КПК 2012 року, якщо повідомлення про підозру нікому не вручено, то досудове розслідування ніякими термінами не обмежене і може тривати аж до моменту прийняття прокурором рішення про закриття кримінального провадження у цій справі. Паралельно існує таке поняття в ст.28 КПК як “розумні строки”, але воно занадто розмито.

Де-факто, обмеження на терміни розслідування фактичних справ, в яких немає підозрюваних, відсутні. Виходить, що з моменту вступу в силу “поправки Лозового” (якщо президент не накладе вето) слідчі можуть дочекатися встановленого терміну і автоматично закрити багато старих нерозкритих справ.

По-четверте, “правкою Лозового” передбачається включення в період досудового розслідування тимчасового періоду, в ході якого слідство було призупинено. У чинній редакції КПК час з моменту винесення ухвали слідчого про призупинення розслідування, не береться до уваги.

Що кажуть критики поправки

Представники групи “нардепів-єврооптимістів” з різних фракцій виступили з нищівною критикою затверджених змін до КПК. Скорочення термінів здійснення досудового розслідування опоненти “правки Лозового” називають невиправданим і навіть злочинним кроком. У їх інтерпретації, півроку для розслідування складних кримінальних справ, наприклад, пов’язаних з економічними зловживаннями або за фактом розстрілів на Майдані, недостатньо.

Мовляв, такі заплутані виробництва вимагають набагато більше часу. По-перше, “ущільнення” по строкам також розцінюється як перешкода на шляху до ефективної роботи новостворених антикорупційних органів, в прицілі яких – представники чинного режиму. Фактично це може бути виражено в тому, що ховаючись за депутатською недоторканністю нардепи можуть на півроку просто покинути країну і “перечекати шторм”. Аналогічним чином, дізнавшись про розслідування щодо їх бізнесу, можуть ухилитись і бізнесмени.

“Ці зміни унеможливлять ефективну роботу НАБУ”, – вважає парламентарій від “Батьківщини” Олена Шкрум. По-друге, в “поправці Лозового” вбачають яскраво виражені корупційні ризики. Вікторія Пташник, раніше виключена зі складу фракції “Самопомочі”, вважає – слідчі зможуть навмисне, не особливо напружуючись в зборі доказів по окремих справах, спокійно закривати їх по закінченню термінів за певну винагороду.

А паралельно – “ігнорувати” заявників, не проводячи ніяких дій по їх справах. По-третє, звучать голоси і про те, що законодавчі нововведення затверджувалися, в тому числі, і під конкретних персонажів з числа чиновників епохи колишнього президента. І навіть більше – що вони запускають механізм зворотньої сили закону.

Провокується неоголошена амністія для багатьох чиновників минулої влади, які опиняться поза зоною досяжності правоохоронних органів. “Оскільки ця правка поліпшує становище особи, яка скоїла злочини, закон матиме зворотню силу. При цьому відлік терміну буде йти не з моменту, коли злочинцеві вручають підозру, а з моменту реєстрації виробництва.

Тобто, закривати зможуть, в тому числі, вже відкриті кримінальні виробництва. Таким чином, Андрій Лозовий, подарував прокуратурі дуже ефективний і простий інструмент торгу з усім оточенням Віктора Януковича щодо їх злочинів і незаконно нажитого майна “, – вважає нардеп Мустафа Найєм.

Аналізуючи процедуру втілення в життя прийнятих новацій, нардеп від “Самопомочі” Олена Сотник, акцентує увагу журналістів на трьох ключових загрозах. Які, на її погляд, безпосередньо торкнуться кожного українця.

По-перше, всі кримінальні виробництва проти осіб, які вчинили злочини під час побиття і розстрілу Майдану будуть закриті. Сотник впевнена, що суспільство і потерпілі не дочекаються покарання винних осіб.

По-друге, вважає нардеп, також будуть підлягати закриттю справи проти осіб за хабарництво, нецільове використання державних коштів і розкрадання. В такому випадку принцип невідворотності покарання буде остаточно дискваліфікований владою.

Лозовий задоволений своєю новацією

Сам автор скандальної правки КПК стверджує, що не має наміру йти на поводу у своїх критиків, і в цілому – пишається прийнятими змінами. Нібито при цьому була врахована позиція ряду практикуючих юристів.

Претензії, які звучать в кулуарах про те, що нововведення Лозовий подав у рамках співпраці РПЛ з Банковою для захисту своїх однопартійців (і в тому числі себе), оскільки на них обрушилася лавина кримінальних справ, він залишив без публічної оцінки.

Аргументи “за” поправку №109 парламентарія і його соратників зводяться до того, що в системі досудового розслідування твориться справжнісінький бардак і процвітають корупційні схеми. Через це людей на довгі місяці, а то й роки “закривають” в СІЗО, де вибивають свідчення і “роздоюють” на гроші. А самі кримінальні виробництва використовуються як “гачок” – спосіб політичної та бізнес-конкуренції.

Прихильники ідеї Лозового також просувають тезу про те, що під дію поправки №109 не підпадають до закриття в зв’язку із закінченням строків давності виробництва з тяжких і особливо тяжких злочинів проти життя і здоров’я людини. Тобто, “майданівським” справам нібито нічого не загрожує.

“Суть редагування – дозволити оскаржувати необгрунтовані звинувачення і припинити нарешті ганебне затягування справ у судах, через що страждають як потерпілі, так і ті, кого без всяких підстав звинувачують в тих чи інших злочинах”, – стверджує нардеп-радикал.

За його словами, критики поправки вводять громадськість в оману в частині різко скорочених строків завершення досудового розслідування. Мовляв, останні можуть при наявності підозрюваного продовжуватися в часі. Втім, зроблено це може бути виключно постановою слідчого судді за клопотанням органів надзору. Сьогодні ж для цього досить відповідної ухвали прокурора.

“Те що закриють справи часів царя Гороха – позитивний момент”

Один з колишніх працівників прокуратури в розмові з нами також вважає, що у цій поправці більше плюсів, ніж мінусів. “Поламається найпоширеніша схема вимагання грошей і переслідування з політичних мотивів – коли порушується кримінальне виробництво і вже на цьому етапі починають кошмарити людину, змушуючи ії або платити гроші, або міняти політичну позицію, – каже екс-прокурор.

– А якщо це не допомагає, то людину роблять підозрюваним, кидають до в’язниці і далі можуть до безкінечності продовжувати терміни слідства, поки та не зламається. Те, що закриють справи часів Януковича, Ющенко і царя Гороха – теж позитивний момент. Нехай НАБУ і інші силовики концентрується на розслідуванні корупційних злочинів нинішньої влади, а не піаряться на будь-яких митних справах типу “амбарної книги” Партії Регіонів. В країні розгул корупції і криміналу. І на це потрібно робити упор, в цьому є суспільний інтерес, а не в тому, щоб когось судити за справи п’яти або десятилітньої давності року”.

Що думають в МВС і в ГПУ

Глава МВС Арсен Аваков вже заявив в різкій формі, що “наполягає” на скасуванні цієї поправки. У Генпрокуратурі на момент публікації матеріалу поки утримувалися від публічних коментарів щодо “поправки Лозового”. Винятком став лише короткий коментар у фейсбуці головного військового прокурора Анатолія Матіоса.

Заступник глави ГПУ назвав ситуацію, яка склалася “дном”. Ряд регіональних прокурорів на своїх сторінках в соцмережах закликають президента ветувати законопроект 6232, який закладає міну уповільненої дії і провокує колапс процесуальних дій.

Джерело фото: facebook.com/yalovenkom

Разом з цим, як кажуть наші джерела в прокуратурі, в новаціях в КПК є і здорове зерно. Адже ці поправки дозволять закрити безліч безперспективного “мотлоху”, який роками висить в ЕРДР без руху, а матеріали по факту числяться за слідчими які звільнилися або давно здані в архів.

Є й такі кримінальні виробництва, за якими відомості в ЕРДР  зобов’язали внести слідчі судді своєю ухвалою. У 90% випадків там немає складів злочинів і вони божевільні, так як ініційовані професійними скаржниками. Тому плюс поправок в тому що ці справи слідчі будуть зобов’язані закрити за термінами. Хоча вони і раніше це робили без всяких поправок.

З іншого боку ці зміни сприятимуть формуванню красивої, але липової статистики – в виробництвах поліції та інших слідчих органів стане набагато менше справ і главам відомств можна буде хвалитися вирівнюванням ситуації зі злочинністю. Тобто відбивається всякий стимул у слідства виконувати свою головну функцію – розслідувати справи.

Протиотрута від цих “токсичних” поправок є – автоматичне закриття справ для потерпілих. Ніхто не забороняє оскаржувати прокурору або слідчому судді і таким же чином вдихнути в них життя ще на кілька місяців. Або взагалі почати нове виробництво з того ж приводу.

Як і для кого буде працювати “поправка Лозового”

Подальша доля видозміненого КПК, як і інших кодексів, після їх затвердження в парламенті 3 жовтня, перебуває в руках Петра Порошенка. Говорити про те, як буде відбуватися втілення їх норм у життя в разі вступу в силу, опитані юристи погоджуються лише на умовах анонімності, посилаючись на крайню неоднозначність тлумачення цих поправок. Частина з них заздалегідь вказує на те, що подвійні стандарти застосування поправки №109 закладені в ній з самого початку. Що відкриває вікно можливостей для залучення корупційних зв’язків, але не тих, про яких кажуть “єврооптимісти”.

“Подивимося на реакцію ГПУ і судів. Може бути різна думка, але важливо розуміти – мова не йде про тотальну амністію, ніякої автоматичної дії назад не відбудеться. Все буде відбуватися індивідуально в кожному конкретному виробництві”, – говорить один з відомих адвокатів.

Його колега переказав існуючу версію, що “поправкою Лозового” страхуються наближені до влади особи, побоюючись переслідування з боку НАБУ. А тому він припускає, що навіть якщо нововведення і вступить в силу, то скористатися його перевагами дадуть лише обраним.

Перш за все – союзникам і супутникам чинного президента, в руках якого знаходиться повноцінний контроль над суддями, на розгляд яких і будуть виноситися відповідні виробництва. Всім іншим очікувати отримання бонусів від поправки №109 навряд чи вдасться.

Для них буде нарехтований стандартний інструментарій тиску. “Система не готова розслідувати справи згідно із законом. Ось побачите, вона підлаштується, просто видозміниться порядок. Той же механізм призупинення розслідування без урахування цього часу в терміни досудового розслідування все одно буде, – стверджує “Strana.ua” адвокат. – З’являться і інші хитрощі. Наприклад , порушуватимуть нові виробництва аж до нескінченності”.

Діліться у соцмережах:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Залишити відповідь