Politerno > Статті > Україна і світ > Контрабанда сигарет через польський кордон. Чорні доходи злетіли до мільярдів доларів

Контрабанда сигарет через польський кордон. Чорні доходи злетіли до мільярдів доларів

  • 27 Квітня, 2017
  • 29009 Переглядів
  • Comments Off

На переправленні цигарок в Європу годуються тисячі українців – від простих “човників” з Західної України до прикордонно-митних кланів і влади

Неупереджений погляд на проблему оприлюднило видання “Страна“.

Поки з українських магазинів пропадають сигарети через арешт складів найбільшого дистрибутора, на західному кордоні контрабанда курива досягла небувалих масштабів. Тіньові обороти від переправлення на Захід цигарок, які в Україні коштують в рази дешевше, за оцінками експертів, досягають декількох десятків мільярдів доларів і осідають в кишенях великих “шишок”.

Старожили “сигаретного бізнесу” стверджують: тютюнова мафія відчуває себе ще вільніше, ніж при колишній владі, а доходи контрабандистів істотно виросли. У зведеннях Всесвітньої митної організації Україна в останні роки утримує сумнівне лідерство одного з головних постачальників “лівих” сигарет. За оцінками польського мінфіну, близько 40 відсотків тютюну, який підпільно завозять до Європи, – з України.

 

Тютюнові “каравани”

Офіційна статистика підтверджує зростання контрабанди за останні два роки. І це тільки конфісковані сигарети – а скільки їх ще проходить через кордон не поміченими.

“У 2015 році в 970 випадках були затримані 2 мільйони пачок сигарет, а в 2016 в 1083 випадках – на 400 тисяч пачок більше. Збільшення – на 19 відсотків”, – розповів “Страна” Роман Стахів, співробітник прес-служби Західного регіонального управління прикордонної служби. Неофіційно прикордонники зізнаються, що сигарети вивозять цілими автокараванамі.

На прикордонно-сигаретній “годівниці” жирують тисячі українців – від простих “човників” з прикордонних сіл, де кожен другий заробляє на перепродажу дешевих українських сигарет, до прикордонників, митників і силовиків з “дахом” на самих верхах української влади. “У темі” і залізничники, яким відстьогують за переправлення цигарок в вагонах, і господарі тютюнових фабрик, які штампують “наліво” величезні партії сигарет, в тому числі підробок відомих брендів, і, природно, не платять з них податки.

Європейці – “в долі”

Європейські прикордонники і митники часто теж “в долі”.

У Польщі зараз якраз розслідують свіжу справу проти учасників одного з таких міжнародних “профоб’єднань”. Прокуратура Підкарпатського воєводства звинуватила у хабарництві шістьох своїх митників з польсько-українського кордону і двох їхніх українських спільників.

У 2014 році вони збирали данину з українських контрабандистів за переправлення цигарок до Польщі в пунктах пропуску в Медиці і Корчова (по ту сторону від українських КПП в Шегині та Краковці на Львівщині). Такса становила від 500 до 10 тис. злотих (3,5-67 тис. грн), в залежності від кількості цигарок.

Українці за хабар провозили тютюн рейсовими міжнародними автобусами “Самбір-Перемишль”, коробки ховали в спеціальних порожнинах. Як з’ясували слідчі, за один раз через кордон везли від декількох сотень до тисячі коробок з сигаретами. Польським митникам загрожує до 10 років в’язниці, українцям – “п’ятірка”.

Після Майдану схеми заробили з подвійною силою

Співробітники львівських спецслужб називають кілька причин сплеску активності контрабандистів.

По-перше, це зубожіння українців і рекордна девальвація нацвалюти. Возити сигарети стало вигідніше: через падіння гривні цигарки подешевшали в перерахунку на валюту, і різниця в ціні на сигарети у нас і в Європі зросла. В Україні пачка коштує за європейськими мірками копійки – 0,5-1 євро.

Для порівняння: в Польщі – 3-4 євро, а в країнах Західної Європи – 5-6 євро (в Великобританії і Норвегії – все 10 євро).

“Коли гривня впала з 8 до 27 грн за долар, а після Майдану на кордоні поміняли начальство, старі схеми заробили з подвійною силою. Перший місяць-два після революції було затишшя, боялися “люстраторів” і розголосу, а потім осміліли.

На митницю прийшли нові “голодні” люди, їм і самим хочеться швидко “наїстися”, і на верх потрібно занести. А “плани” по здачі готівки до Києва підняли, розцінки за пропуск сигарет зросли, відповідно, контрабанда розквітла буйним цвітом, – розповідає нам джерело із спецслужб. – Це зараз найлегший і дуже вигідний заробок, гроші роблять “з повітря”.

На Західній Україні мало не кожен селянин з прикордонної зони возить цигарки до Польщі, Словаччини і Румунії. Працювати чесно чи їхати воювати в АТО там не горять бажанням. Місцеві користуються правом безвізового перетину кордону, так званого малого прикордонного руху, яке жартома називають малої прикордонною контрабандою (можуть їздити в Польщу по спецкарточці – катайся і ходи за кордон хоч кожен день без обмежень по часу)”.

До речі, з цієї ж причини іноземні інвестори, які відкривають заводи на Західній Україні, скаржаться на брак робочих рук. “Безробітні жителі з начебто бідних сіл не згодні працювати на конвеєрі за 5-7 тис. грн, якщо на перепродажі сигарет легко заробляють в кілька разів більше”, – поскаржився нам менеджер одного із західних заводів з виробництва автозапчастин на Львівщині.

“Схованки” в бензобаках

Контрабандистами стає більшість з тих, хто досяг повноліття і може сідати за кермо, продовжує наш співрозмовник.

Купують в Польщі “вже використовувані” дешеві іномарки за пару сотень баксів, ще за 500 доларів переобладнують їх під перевезення сигарет на техстанціях (на Західній Україні налагоджений цілий бізнес в автомайстерень, в яких машини начиняють тайниками – “схованки” є навіть в бензобаках). Таке вкладення не тільки швидко окупається, але і приносить надприбутки.

“У прикордонних селах роботи немає, а народ будує “хатинки” скаженими темпами, – сміється оперативник. – Митники з прикордонниками зводять цілі палаци з басейнами і тенісними кортами, та й прості “вуйки”не відстають. Там молокососи 20-річні міняють дорогі автомобілі і будують будинки”.

Місцеві зізнаються: на місяць на “цигарках” легко заробляють $ 500- $ 2 тис. І більше. Сигарети проносять прямо на собі по єдиному пішоходному переходу в селищі Шегині на Львівщині – примудряються ховати під одягом пару десятків пачок, прикріплюючи їх до тіла скотчем. За раз жителі “шегінской зоні” на різниці в ціні заробляють приблизно 500 грн. Це найнижча ланка “човників”, або, як їх ще називають на польський манер, “Мураха” – за те, що снують туди-сюди через кордон.

Контрабандні “Сім’ї” в Західній Україні

“Цих одягнених в засмальцьовані лахміття людей – брудних і неголених, галасливих і лайливих – найчастіше зустрічають поляки в своїх прикордонних містах і селах. Неважко здогадатися, що вони думають потім про Україну, – каже львівський журналіст Василь Терещук.- Більшість “мурах” були вчителями, інженерами, агрономами, а тепер паразитують на кордоні.

Їх діяльність легалізували і Україна, і Польща, надавши право стати учасниками “малого прикордонного руху”. і якщо у них це право відібрати – вони ляжуть на автотраси, перекриють залізничні пут і. Вже звикли до свого “мурашиної” хлібу. На тій же митниці працюють інспекторами родичі, сусіди і знайомі “мурах” і “рішал” (посередники з місцевих, які допомагають домовлятися з прикордонниками-митниками по обидва боки кордону, – Авт.) .

Тому з ними завжди можна домовитися. Час від часу митниця “випльовує” чергову партію митників, які погоріли на хабарах. І ті також стають “рішалами” або “Мурахами”, а “рішали” – митниками”.

Вище за рангом “човники” на тих самих дешевих машинах з польськими номерами, у яких заробітки краще. Через них, до речі, на кордоні – вічні черги, які після введення безвіза, за прогнозами, зростуть ще більше. (До речі, човники після скасування віз побоюються конкуренції – тепер возити цигарки до Польщі зможуть жителі інших міст, наприклад, зі Львова, який не входив до малого прикордонного руху).

Як зізналися самі причетні до перевезення сигарет, на одній поїздці з сигаретами вони заробляють мінімум сто доларів. А таких “ходок” – мінімум 5-6 в тиждень.

“Сигарети купуємо в підпільних цехах, там дешевше. У середньому пачка – 13-16 гривень, в Польщі її можна продати приблизно дорожче – за 5-6 злотих (35-40 грн), – ділиться зі “Страна” секретами цигаркової контрабанди 32 річний Петро з Яворова Львівської області. З блоку, в якому 10 пачок, чистого навару виходить 200-250 грн. За раз в легковику можна провезти мінімум десять “картонів” (так місцеві польським суржиком називають блоки сигарет, – Авт.), максимум – 25 (в тайники в автобусі поміщається до півсотні блоків).

На кордоні все схвачено – з нашими “прикордонниками”, з митникамі нашими та польськими. Їдемо з хлопцями “караванами”, до десяти машин, зазвичай вночі, коли на кордоні чергує “своя” зміна. В відкриту, не в тайниках, везти сигарети, звичайно, не можна, – на кордоні стоять відеокамери, так і накладки, перевірки трапляються. але максимум, що може загрожувати – заженуть на “яму” для перевірки, випишуть штраф, а поляки поставлять штамп про депортацію, але на пару місяців. а так на кордоні все схвачено – рука руку миє “.

Через ЄС підвищать акцизи і возити цигарки буде невигідно

Халява, втім, може закінчитися вже в недалекому майбутньому на вимогу Європи. “За угодою про Асоціацію з Євросоюзом, яку заробила в минулому році, Україна взяла на себе зобов’язання підняти акцизи на сигарети до європейського рівня, і вже скоро пачка повинна буде коштувати 2 євро (60 грн), а ще через сім років – 3 євро (90грн)” , – пояснює Костянтин Красовський, завідувач сектором контролю над тютюном Інституту стратегічних досліджень МОЗ України. Тоді носити цигарки буде невигідно, і “жирний” бізнес накриється.

“Тому треба користуватися моментом, поки є можливість, – посміхається яворівський контрабандист Петро. – А взагалі це несправедливо – нехай і зарплати піднімають до європейського рівня”.

А поки сигарети не подорожчали, серед місцевих “рішал” йде недитяча боротьба за контроль над тютюнової жилою. Апогеєм стала перестрілка в Мукачево влітку 2015 року, коли націоналісти з “Правого сектора” зійшлися з впливовим місцевим нардепом і бізнесменом.

“Цигаркові нори” під кордоном з ЄС

Тютюновий “контрабас” везуть фурами, вагонами, машинами, автобусами і навіть переправляють під землею. Як розповіли нам джерела в правоохоронних органах Західної України, сігаретчики риють під кордоном з Євросоюзом тунелі для таємного переправлення контрабанди.

Одну з таких “кротячих нір” в Європу зі скандалом розсекретили словацькі прикордонники п’ять років тому. 700-метровий тунель, по якому в вагонетках роками переправляли контрабанду і нелегалів, починався на глибині п’яти метрів під землею під будинком на околиці Ужгорода, яким володіє відомий на Закарпатті бізнесмен. Скандал в результаті зам’яли – за “сигаретну нору” засудили лише трьох “стрілочників”, та й то умовно.

Розслідування у Словаччині теж замовчується – там до роботи тунелю нібито був причетний син міністра внутрішніх справ. До речі, багато європейських держслужбовців не гребують контрабандними заробітками, причому не тільки прикордонники, а й, наприклад, співробітники консульств. Взимку минулого року на румунському кордоні на контрабанді попався 47-річний Овідіу Ене – колишній консул Генерального консульства Румунії в Чернівцях, який віз в машині 2 тисячі пачок сигарет на $ 750.

У тій же Закарпатської області знайшли ще один, недобудований тунель, який починався в селі Малі Селменці під Ужгородом, в підвалі магазинчика з промовистою назвою “Європа”. Ще кілька “нор” виявили на кордоні України з Румунією.

“Під нашим західним кордоном – не один такий тунель, це підтверджують і експерти Інтерполу”, – говорить джерело в силових структурах.

У прикордонній службі відхрещуються від звинувачень в “кришуванні” контрабанди і переконують, що внутрішня служба безпеки бореться c нечистими на руку колегами.

Свіжий приклад, про який розповіли в прес-службі СБУ, – на Закарпатті затримали одного з керівників відділу прикордонної служби Мукачівського загону та одного з начальників оперативно-розшукового відділу Західного управління Державної прикордонної служби, які брали $ 50-70 за безперешкодне переправлення до Європи ящика з сигаретами.

“Чорні сотні” Гройсмана: ділять касу або шукають контрабанду?

Експерти ж впевнені: всі гучні затримання за контрабанду – лише наслідок переділу “бізнесу” як з української, так і з європейської сторони.

“Карають для показухи, а ще дрібних “сошок”, які або не захотіли ділитися з начальством, або ж просто вирішили їх поміняти на друзів-рідню. Боссів ніхто не чіпає, – говорить наше джерело. – Раніше “контрабас” возили фурами, а тепер вагонами. Там річні обороти – на мільярди євро.

Прикордонні шефи за кілька місяців роботи при низьких зарплатах в пару тисяч гривень міняють шикарні машини і купують квартири. на зміну старим “сім’ям” прийшли нові клани. в “схемах” задіяні батьки, сини, зяті і куми. Побороти контрабанду на кордоні можна за дві секунди – за допомогою камер відеоспостереження і реальних тюремних термінів, але занадто багато людей в системі з неї годуються”.

В уряді обіцяли побороти контрабанду і корупцію на кордоні з допомогою “чорних сотень” – мобільних спецгруп міжвідомчого підрозділу, яким пообіцяли зарплати в 40 тис. грн.

Геннадій Москаль, голова Закарпатської обласної державної адміністрації, вважає “чорні сотні” Гройсмана профанацією: “Кажуть, вони разом з митниками вже працюють на загальну касу”.

Втім, ефекту, від секретних груп дійсно поки не видно. Прикордонники запевняють, що ще рано робити висновки.

“Це нова структура, вона ще не встигла показати себе. “Ревізорів “боятимуться”, – сказали нам в західній прикордонній службі.

Волинський активіст, депутат Луцької міськради від “Самопомочі” Микола Собуцький, вважає “чорносотенство” штучно створеною структурою, з якою митникам доводиться ділитися: “Я часто їжджу до Польщі і не помітив, щоб корупція зникла”.

 

 

Діліться у соцмережах:

Politerno Full

TELEGRAM

ПРИЄДНУЙСЯ
CLOSE