USD26.5768+0.0379EUR31.2011-0.1626
Politerno > Статті > Прийшов з гітарою, пішов з кримінальною справою. Як боротьба українських кланів польського рокера Балчуна погубила

Прийшов з гітарою, пішов з кримінальною справою. Як боротьба українських кланів польського рокера Балчуна погубила

  • Серпень 9, 2017
  • 141 Переглядів
  • 0

Сьогодні з поста голови “Укрзалізниці” пішов польський менеджер і рок-музикант Войцех Балчун. “Strana.ua” зібрала все, чим він запам’ятався

Кар’єра

У Польщі з 2005 по 2007 рік Балчун очолював наглядову раду корпорації PKP S.A. (Залізнична компанія). З квітня 2012 став головою ради директорів авіакомпанії LOT. Він не раз обирався в якості кращих топ-10 і топ-20 керівників Польщі.

20 квітня 2016 року за результатами конкурсу Балчун був призначений Кабінетом міністрів головою правління ПАТ “Укрзалізниця”. Отримавши новий пост, польський рокер продовжив свою активну гастрольну діяльність.

Скандали з зарплатами

Балчун після призначення привіз з собою і призначив в УЗ менеджерів з високими зарплатами. Зарплата самого Балчуна склала 463 тисяч грн на місяць.

26 вересня 2016 року Войцех Бальчун підписав наказ про видачу трьох кредитних карт для членів правління – самого Балчуна, а також Марека Залісного та Ремігіуша Пашкевича.

Щоденний ліміт карток, виданих керівникам “Укрзалізниці”, становить 20 тисяч грн. Згідно з підписаним Балчуном документом, таку суму чиновники могли використовувати щодня на бронювання готелів, придбання квитків на культурні заходи, послуги перекладачів і харчування. При цьому договір на відкриття карт чиновники підписали за тиждень до виходу самого наказу.

У грудні 2016 року стало відомо, що Балчун і член правління УЗ Іренеуш Василевський заплатили 150 000 гривень своєму знайомому експерту Анджею Копцю за консультацію, яка повністю дублює роботу Войцеха Балчуна “Українська залізниця, європейський чемпіон”. При цьому звіт розміром у півтори сторінки був написаний від руки, і вся процедура зайняла лише дві години.

Також ЗМІ обговорювали, що в планах на 2017 рік значилося підняття зарплат, але якщо простим залізничникам додавали 25%, то вищому керівництву – 144%.

Інші скандали

При вступі на посаду Балчун зажадав з ряду керівників середньої і вищої ланки УЗ заяв на звільнення з відкритою датою, про що чесно написав на своїй сторінці в соціальних мережах. “Шантаж пост. Так, це правда. Я дійсно маю від певних менеджерів “Укрзалізниці” заяви на звільнення з відкритою датою. Погоджуючись працювати тут, ніколи не думав, що доведеться піти на такий крок. Хтось називає це шантажем. Мабуть, воно так і є. Але – це Україна. і тут, як показують події, розуміють тільки таку мову. А якщо немає іншої мотивації до ефективної і прозорої роботи, будемо діяти способом, до якого люди звикли”, – написав Балчун.

У травні минулого року Войцех Балчун взяв собі в помічниці ефектну блондинку, яка працювала свого часу танцівницею – стриптизеркою на Балтійському узбережжі. Вероніка Марчук-Пазура родом з Києва, в 20 років поїхала працювати танцівницею в Польщу. Там вийшла заміж за популярного польського актора Цезаря Пазуру. З чоловіком вони випустили телесеріал “Секс у маленькому місті”, де Вероніка знялася в декількох еротичних сценах. У 2007 вона розлучилася.

Цього літа Балчун в розпал робочого дня був помічений в релакс-зоні одного з одеських готелів. 26 червня близько 16:00 Балчун в пляжних шортах прогулювався в релакс-зоні готелю М1. При цьому через буквально п’ять хвилин на Facebook Балчуна з’явився пост про участь в конференції зернотрейдерів в Одесі, де він запропонував вантажовідправникам купувати вантажні вагони і надавати їх підприємству в фінансовий лізинг. Пост був написаний українською мовою, якою глава “Укрзалізниці” не володіє.

Крім того, Балчуну неодноразово дорікали в тому, що він активно продовжує концертну діяльність. На це поляк відповідав, що займається концертами тільки в свої вихідні.

Конфлікт з Омеляном

Глава “Укрзалізниці” знаходився в затяжному конфлікті з міністром транспорту та інфраструктури Володимиром Омеляном. У листопаді 2016 року Омелян заявив, що незадоволений роботою поляка за частиною реформування держпідприємства і не бачить результатів його роботи. А Балчун, в свою чергу, поскаржився на тотальну корумпованість ввіреного йому підприємства та за те, що всі його ініціативи саботують, а неподобство це покривається особисто Омеляном.

У цьому конфлікті прем’єр Володимир Гройсман зайняв сторону Балчуна, давши йому рік на реалізацію реформ.

У січні 2017 року Балчун прийшов в уряд, щоб відзвітувати про виконану роботу. “У тих умовах, в яких ми працювали, а ми зустрічали і протидію, і саботаж, і провокації на різних рівнях, я вважаю, що нам вдалося зробити дуже багато. У 2016 році ми отримали 303 млн. грн. прибутку. Збитки 2015 року – 683 млн.грн”, – зазначив глава “Укрзалізниці”в своєму звіті, пообіцявши в цьому році зайнятися сервісом на залізниці.

Серед інших досягнень Балчуна на посаді керівника “Укрзалізниці” його соратники називають розвиток міжнародних пасажирських маршрутів. У грудні минулого року УЗ запустила потяг Київ – Львів – Перемишль. Для пасажирів спрощено проходження кордону, а розклад рейсу зручно стикується з розкладом потягів польської залізниці. Також в червні 2017 року почне курсувати новий потяг Ковель – Хелм. З 1 серпня має запрацювати ще один прямий українсько-польський поїзд по маршруту Львів – Краків. У планах запуск поїздів в Румунію, Болгарію і Австрію.

Однак міністр Омелян був в корені не згоден з оцінками Балчуна і розкритикував його. Омелян зазначив, що прибуток був отриманий за рахунок простого підняття тарифів, а не був якимось досягненням. Також він звинуватив Балчуна в корупційних зв’язках з членом правління “Укрзалізниці” Сергієм Михальчуком і головою парламентського комітету з питань транспорту Ярославом Дубневичем ( “Блок Петра Порошенко”, БПП).

Якщо вірити Омеляну, в 2016 році “Укрзалізниця” втратила від корупційних дій один мільярд. грн. На довершення міністр захотів передати главі уряду Володимиру Гройсману документи з нібито фактами корупції, пов’язаної з Балчуном. Але прем’єр-міністр звинуватив Омеляна в некомпетентності – мовляв, ви не працювали в залізничній галузі і експертом не є, а переходите на особистості в спілкуванні з підлеглими (тобто Балчуном, який формально підпорядковується Мінінфраструктури).

У лютому Володимир Омелян заявив, що в результаті його конфлікту з главою “Укрзалізниці” Войцехом Балчуном один з них повинен буде піти.

На початку квітня Омелян передав НАБУ документи про корупцію в “Укрзалізниці”. Він заявив, що “Укрзалізниця” встановила необґрунтовану ціну закупівлі обладнання туалетів в потягах. Філія “Центр забезпечення виробництва” “Української залізниці” оголосила тендер на закупівлю туалетів пасажирських вагонів на загальну суму 269,85 млн грн. При цьому передбачається купити 250 туалетів, кожен з яких буде коштувати 1,08 млн грн. Саме ціна і викликала подив Омеляна, який зазначив, що в технічній документації “Укрзалізниці” ховається “багато цікавих речей”.

Підгрунтя конфлікту

Про причини війни між міністром і польським рокером ЗМІ неодноразово писали. До професіоналізму, менеджменту і державних інтересів це не має ніякого відношення.

Справа в тому, що після євромайдану УЗ очолював близький до екс-прем’єру Арсенію Яценюку Борис Остапюк, після нього на цю ж посаду прийшов інший ставленик Яценюка Максим Бланк. Завданням Омеляна (призначеного за квотою “Народного фронту”) на своїй посаді було збереження попередніх схем на УЗ за участю людей Яценюка, але з призначенням поляка весь ланцюжок був розірваний.

Замість людей Яценюка і Мартиненка, на потоки сіли представники БПП і прем’єр-міністра Гройсмана. Природно, “Народному фронту” це не сподобалося і почалася війна.

Довгий час Гройсману і Балчуну вдавалося утримувати позиції, незважаючи на те, що МВС, очолюване одним з лідерів НФ, постійно проводило обшуки і звинувачувало керівництво УЗ в корупції.

Але з весни цього року, через погіршення відносин прем’єр-міністра і оточення президента, на Балчуна почався жорсткий наїзд і з боку Генпрокуратури.

4 серпня ЗМІ стало відомо, що генпрокурор Юрій Луценко просив прем’єр-міністра Володимира Гройсмана не продовжувати контракт з польським главою “Укрзалізниці” Войцехом Балчуном.

Луценко вказує, що прокуратура і інші органи розслідують близько 90 кримінальних проваджень за фактами привласнення, розтрати, заволодіння майном шляхом зловживання службовим становищем посадовими особами “Укрзалізниці”. Ведеться кримінальне провадження за фактом зловживання повноваженнями заступником начальника Департаменту локомотивного господарства Укрзалізниці, який своїми діями завдав збитків державі в сумі 12,8 млн грн.

Після цього стало зрозуміло, що дні поляка полічені і навіть заступництво Гройсмана його не врятує.

Балчун пішов, ставши ще одним символом того, що жоден іноземець не може вижити в в’язкій трясовині складних корупційно-кланових зв’язків, на яких тримається сучасна політична і економічна система України.

Поділитися: