Politerno > Статті > Скільки і на що витрачали кошти партії на виборах до Тернопільської обласної ради: аналіз остаточних фінансових звітів

Скільки і на що витрачали кошти партії на виборах до Тернопільської обласної ради: аналіз остаточних фінансових звітів

  • 5 Листопада, 2020
  • 506 Переглядів
  • 0

Тернопільська обласна ТВК оприлюднила остаточні фінансові звіти виборчих фондів місцевих організацій партій, які беруть участь у виборах до Тернопільської обласної ради.

Аналітики Центру суспільних досліджень ПОЛІС проаналізували їх щодо джерел наповнення виборчих фондів та основних статтей витрат на проведення передвиборної агітації.

Згідно норм Виборчого кодексу, до 1 листопада включно місцеві організації партій, які зареєстрували виборці списки кандидатів до місцевих рад, кандидати в депутати місцевих рад та кандидати на посаду сільських селищних, міських голів мали подати остаточні фінансові звіти за період з дня відкриття поточного рахунку виборчого фонду кандидата до середи після дня голосування, тобто до 28 жовтня включно.

Такі остаточні фінансові звіти мали бути подані до відповідних територіальних виборчих комісій (ТВК), які в свою чергу протягом 2 днів від дня отримання таких звітів мали їх оприлюднити на офіційному вебсайті відповідної ТВК (за наявності), вебсайті відповідної місцевої ради (за наявності) або в інший визначений нею спосіб. Зокрема Тернопільська обласна ТВК оприлюднила остаточні фінансові звіти на своїй сторінці у мережі Фейсбук.

Отже, насамперед варто зазначити, що проміжні фінансові звіти подали лише 10 місцевих організацій політичних партій із 13-ти, які брали участь у виборах до Тернопільської обласної ради («Батьківщина», «Голос», «Довіра», «Європейська солідарність», «За майбутнє», «Свобода», «Сила людей», «Слуга народу», «Порядок. Відповідальність. Справедливість», «Українська галицька партія»). Місцеві організації політичних партій «Радикальна партія Олега Ляшка» та «Опозиційної платформи за життя» повідомили Тернопільську обласну ТВК про не відкриття виборчого фонду. А місцева організація політичної партії «Наш край», за даними Тернопільської обласної ТВК, не подала проміжного та відповідно остаточного фінансового звіту.

Як зазначає директор Центру суспільних досліджень ПОЛІС Ігор Процик: “Відповідно до частини першої статті 213 Виборчого кодексу, місцева організація партії, яка висунула виборчий список, кандидат у депутати, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови для фінансування своєї виборчої кампанії, в тому числі передвиборної агітації можуть утворити власний виборчий фонд. А також виборчий фонд організації партії, яка висунула виборчий список має один накопичувальний рахунок, на який надходять кошти для фінансування виборчої кампанії, а також поточні рахунки, з яких здійснюється фінансування витрат на виборчу кампанію”

Зокрема, щодо найбільших сум коштів, які загалом надійшли на накопичувальний та згодом на поточний рахунки виборчих фондів місцевої організації політичної партії за звітний період, то найбільше коштів отримала місцева організація політичної партії «За майбутнє» ( 1 мільйон 401 тисяча гривень), «Українська галицька партія» ( 1 мільйон 187 тисяч грн.) та «Слуга народу» (1 мільйон 125 тисяч грн.), а найменше коштів – «Сила Людей» (13 тисяч 500 грн.). Щодо інших партій, то зокрема місцева організація партії «Довіра» накопичила на своєму рахунку виборчого фонду 454 тисячі 810 грн., «Європейська солідарність» – 447 тисяч 180 грн., «Голос» – 317 тисяч 803 гривні, «Свобода» – 222 тисячі 700 грн., «Батьківщина» отримала 219 тисяч 232 грн., «Порядок.Відповідальність.Справедливість» – 76 тисяч гривень.

Загалом місцеві організації політичних партій, згідно остаточних фінансових звітів, отримали на свої поточні рахунки виборчих фондів 5 мільйонів 501 тисячу 944 гривні.

Щодо джерел надходження коштів, то в основному це були власні кошти місцевих організацій політичних партій. Однак «нулі» у цій статті надходжень стоять в «Європейської солідарності» та «Довіри». Зокрема найбільше коштів перерахувала до власного виборчого фонду організація партії «За майбутнє» – 1 мільйон 401 тисячу 678 гривень , найменше – «Сила людей» (13 тисяч 500 гривень). Щодо інших організацій партій, то «Українська галицька партія» до власного виборчого фонду перерахувала – 1 мільйон 137 тисяч 550 гривень, «Слуга народу» – 1 мільйон 125 тисяч 958 гривень, «Голос» – 317 тисяч 803 гривні, «Свобода» – 222 тисячі 700 гривень, «Батьківщина» – 219тисяч 232 гривні, місцева організація партії – «Порядок.відповідальність.справедливість» – 75 тисяч 10 гривень.

Доречі для 6 партій це було єдиним джерелом наповнення виборчого фонду («Батьківщина», «Голос» , «За майбутнє», «Свобода», «Сила людей» та «Слуга народу»)

Загалом, загальна сума на поточних рахунках виборчих фондів місцевих організацій партій, які були наповнені за рахунок власних коштів тих же організацій партій становить 4 мільйони 513 тисяч 431 гривня, а це 82% від всіх джерел наповнення виборчих фондів.

Ще одним джерелом наповнення виборчого фонду були внески кандидатів включених до виборчого списку кандидатів в депутати партії. Зокрема, в цій позиції такі внески вносили лише кандидати від партії “Європейська солідарність”, “Довіра” та “Української галицької партії”. Зокрема, згідно відомостей із остаточних фінансових звітів, до виборчого фонду організації партії “Європейська солідарність” внески здійснили 35 кандидатів в депутати до Тернопільської облради, які внесли загалом 353 тисяч 680 грн. Зокрема, сумарно найбільшою сумою, яку вніс один кандидат в депутати, є 55 тисяч 600 грн, а найменшою сумою – всього 50 грн. Від партії «Довіра» внески до виборчого фонду вносили загалом 4 кандидати в депутати, від партії «Порядок.відповідальність.справедливість» один кандидат в депутати. Нагадаємо, що згідно проміжного фінансового звіту до накопичувального фонду «Української галицької партії» такі внески зробив один кандидат в депутати. Загалом кандидати в депутати перерахували до накопичувальних рахунків виборчих фондів організацій партій 684 тисячі 700 гривень, а це 12% від усіх можливих джерел наповнення виборчих фондів.

Добровільних пожертв від фізичних осіб у статті наповнень виборчих фондів організацій партій було лише у 3 організацій партій (“Європейська солідарність”, “Українська галицька партія” і “Довіра”). Найбільша загальна сума таких пожертв була у виборчий фонд організацій партії “Довіра” (124 800 грн.) від 3 фізичних осіб, до виборчого фонду ”Європейська солідарність” сума добровільних пожертв від фізичних осіб становила загалом 93 500 грн, до виборчого фонду “Української галицької партії” 49 тисяч 801 гривня. Загальна сума таких надходжень до виборчих фондів вищезгаданих організацій партій становила 268 тисяч 101 гривню, а це всього 5% від усіх можливих джерел надходжень.

Однак в таких добровільних пожертвах до виборчих фондів партій було знайдено декілька цікавих особливостей. Зокрема, добровільні пожертви до виборчого фонду місцевої організації партії “Довіра” було помічено два платежі на однакову суму (49 тисяч 900 грн.), які були зроблені в один день від Прокіпчук Лілії Олесіївни та Попіля Казимира Ярославовича. А також те, що таку добровільну пожертву до виборчого фонду даної партії зробила Вербіцька Юлія Ігорівна на суму 25 тисяч гривень, однак згодом у витратах ми бачимо вже Вербіцьку Юлію Ігорівну як ФОП, якій дана партія перераховала за послуги поліграфії та розміщення інформації на веб-вузлах на загальну суму – 47 тисяч 400 гривень.

Також детальніше проаналізувавши остаточний фінансовий звіт місцевої організації «Українська галицька партія» було виявлено, що в один день, а саме 16 жовтня зробили добровільні пожертви до виборчого фонду даної партії як фізичні особи Юлія Хлопова (20 тисяч гривень) та Тетяна Цаволик (10 тисяч гривень), які є також кандидатками від цієї партії до Тернопільської міської та Тернопільської обласної ради відповідно.

Варто зазначити, що згідно норм Виборчого фонду, розмір добровільного внеску однієї фізичної особи до одного виборчого фонду не може перевищувати 50 тисяч гривень – зазначає директор Центру суспільних досліджень ПОЛІС Ігор Процик.

Помилкові надходження були на поточні рахунки організацій партії “Європейська солідарність” (20950 грн.) від 5 фізичних осіб, в тому числі від однієї ФОП. В пояснювальній записці до остаточного фінансового звіту даної партії вказано, що у зв’язку з помилкою в призначенні платежу даних для ідентифікації особи були повернуті кошти кандидатам в депутати Тернопільської обласної ради, які повторно поступили на рахунок з правильними реквізитами. Також згідно остаточного фінансового звіту виборчого фонду місцевої організації партії «За майбутнє» було повернення помилкових надходжень коштів на загальну суму 35 тисяч 710 гривень. Загальна сума таких помилкових надходжень коштів в тих партій, де вони були, згідно остаточних фінансових звітів, становила 56 тисяч 660 гривень.

Як додав Ігор Процик, відповідно до статті 215 Виборчого кодексу, виборчий фонд організації партії, яка висунула виборчий список кандидатів, формується за рахунок власних коштів організації партії, внесків кандидатів, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від цієї організації партії, а також добровільних внесків фізичних осіб.

А от забороняється робити добровільні внески до виборчого фонду – іноземцям та особам без громадянства, анонімним жертводавцям та юридичним особам, їх філіям та представництвам

Щодо витрат із виборчих фондів місцевих організацій політичних партій, які висунули виборчі списки кандидатів в депутати, то найбільше витрат припадає на статтю витрат «інші послуги, пов’язані з проведенням передвиборної агітації». Зокрема це могли бути транспортні послуги на проведення агітаційних заходів, оренда будинків і приміщень усіх форм власності, оренда обладнання і технічних засобів для ведення заходів агітації, а також на розміщення матеріалів передвиборної агітації на носіях зовнішньої реклами (біл-бордів, сіті-лайтів, вивісок).

На ці статті витрат витрачали 9 партій, згідно остаточних фінансових звітів, окрім лише «Сили людей». Найбільше на цю статтю витрат, а саме на розміщення матеріалів передвиборної агітації на носіях зовнішньої реклами (біл-бордів, сіті-лайтів, вивісок), згідно відомостей із виборчих фондів, витратила місцева організація партії «Слуга народу» (492 тисячі 12 гривень), а найменше – місцевий осередок партії «Європейської солідарності» (3 тисячі 130 грн.). Місцева організація партії “Українська галицька партія” витратила на розміщення матеріалів передвиборної агітації на носіях зовнішньої реклами – 467 тисяч 448 гривень, організація партії «За майбутнє» 309 тисяч 81 гривня, «Довіра» – 150 тисяч 500 грн., «Батьківщина» – 84 тисячі, «Порядок.відповідальність.справедливість» – 64 тисячі, «Свобода» – 18 тисяч 500 грн., “Голос” – 10 тисяч 340 грн. Також організація партії «За майбутнє» витрачала кошти на оренду будинків і приміщень всіх форм власності (15 тисяч гривень) та на оренду обладнання та технічних засобів для ведення передвиборчої агітації та виготовлення матеріалів також 15 тисяч гривень. Загалом на цю статтю витрат місцеві організації партії витратили «рекордну суму» 1 мільйон 629 тисяч 790 тисяч 12 гривень.

Наступною статтею витрат за розміром витрачання коштів було виготовлення матеріалів передвиборчої агітації, зокрема друк листівок, плакатів та інших агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено агітаційні матеріали, виготовлення відео-, аудіо записів, інших матеріалів передвиборної агітації та матеріалів для виготовлення матеріалів передвиборної агітації. На це витрачали кошти всі 10 партій. Суми витрат на цю статтю витрат становили від 2 тисячі 500 грн. («Сила людей») до 437 тисяч 998 грн. (“Українська галицька партія” ). Також не менші суми на друк листівок, плакатів та інших агітаційних матеріалів витрачали організації партії «Слуга народу» (310 тисяч 618 гривень), «За майбутнє» (284 тисячі 873 гривні), «Голос» (198 тисяч 215 гривень), «Свобода» (116 тисяч 36 гривень), «Довіра» (101 тисяча 420 гривень), «Батьківщина» (63 тисячі 574 гривні), «Європейська солідарність» (62 тисячі 818 гривень), «Порядок.відповідальність.справедливість» – 11 тисяч гривень.

Також окремо організація партії «За майбутнє» витрачала кошти на виготовлення відеозаписів – 10 тисяч 211 гривень, а також організація партії «Українська галицька партія» витрачала на виготовлення інших матеріалів – 9 тисяч 776 гривень. Загалом організації партій витратили на ці статті витрат чималу суму , а саме – 1 мільйон 599 тисяч 265 гривень.

Ще однією не менш затратною для організацій партій було використання засобів масової інформації, а саме ефіри на телебаченні та радіо, а також оплата друкованих площ у друкованих ЗМІ. На цю статтю витрачали практично всі місцеві організації політичних партій, окрім «Сили людей» та партії «Порядок.відповідальність.справедливість». Найбільше на цю статтю витрат витратили місцева організація партії «Європейська солідарність» (349 тисяч 232 гривні), а найменше – «Батьківщина» ( 71 тисяча 587 гривень). Щодо інших партій, які витрачали кошти виборчих фондів на цю статтю витрат , то зокрема організація партії «За майбутнє» витратила 266 тисяч 11 гривень, «Українська галицька партія» (221 тисяча 896 гривень), «Слуга народу» (212 тисяч 378 гривень), «Довіра» (187 тисяч 486 гривень), «Свобода» (88 тисяч 163 гривні), «Голос» (86 тисяч 248 гривень).

Якщо порівняти витрати на ефірний час на телебаченні та радіо, то витрати на ефірний час на телебаченні є значно більшими, ніж на радіо чи на друковані площі в друкованих ЗМІ разом взяті. Загалом на ці статті витрат організації партій витратили 1 мільйон 483 тисячі 4 гривні.

Найменше витрат у виборчих фондах партій, згідно остаточних фінансових звітів, було витрачено на розміщення матеріалів і передвиборної агітації в мережі «Інтернет». Зокрема на цю статтю витрачали кошти лише 6 партій. Зокрема, найбільше на цю статтю витрат витрачала партія «За майбутнє» (501 тисяча 500 гривень ), а найменше «Довіра» – 15 тисяч 400 грн. Щодо інших організацій партій, то зокрема «Українська галицька партія» витратила на передвиборну агітацію в Інтернеті 60 тисяч грн., «Слуга народу» – 48 582 гривні, «Європейська солідарність» – 32 тисячі грн., «Голос» – 23 тисячі. Сумарно на цю статтю витрат організації партій витратили 680 тисяч 482 гривні

І лише місцева організація партії «Слуга народу» витрачала кошти на таку статтю витрат як «інші витрати передвиборної агітації». Зокрема це могли бути витрати на розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, у яких розміщено матеріали передвиборної агітації, проведення мітингів, походів, демонстрацій, концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрації фільмів та телепередач, інших публічних заходів за підтримки місцевої організації політичної партії, а також оприлюднення інформації про таку підтримку. На це з виборчого фонду було витрачено 61 тисячу 688 гривень.

Як зазначив директор Центру суспільних досліджень ПОЛІС Ігор Процик: Як висновок щодо аналізу витрат коштів із виборчих фондів на основі оприлюднених остаточних фінансових звітів Тернопільською обласною ТВК, то на різні статті витрат місцеві організації партій, які беруть участь у виборах до Тернопільської обласної ради загалом витратили 5 мільйонів 465 тисяч 213 гривень 20 копійок. Найбільше, а це третина (30%) на що загалом витрачали місцеві організації партій – це розміщення матеріалів передвиборної агітації на носіях зовнішньої реклами (біл-бордів, сіті-лайтів, вивісок).

Ще майже третину витрат (а саме 29%) пішло на виготовлення матеріалів передвиборчої агітації, зокрема друк листівок, плакатів та інших агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено агітаційні матеріали, виготовлення відео-, аудіо записів, інших матеріалів передвиборної агітації та матеріалів для виготовлення матеріалів передвиборної агітації. І ще приблизно стільки ж (27%) з усіх витрат було витрачено на використання партіями засобів масової інформації, а саме ефіри на телебаченні та радіо, а також оплата друкованих площ у друкованих ЗМІ. Лише сумарно 6 % від загальних витрат пішло на розміщення матеріалів і передвиборної агітації в мережі «Інтернет».

І всього 1 % від усіх витрат пішло на розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, у яких розміщено матеріали передвиборної агітації та інші супутні витрати.

Якщо порівняти ці дані із даними проміжних фінансових звітів партій, які брали участь у виборах до Тернопільської обласної ради (дані про витрати партій з дня відкриття рахунку до 14 жовтня включно) то тоді майже половину ( а це 40%) на що загалом витрачали місцеві організації партій – це розміщення матеріалів передвиборної агітації на носіях зовнішньої реклами (біл-бордів, сіті-лайтів, вивісок). Третину витрат (а саме 33%) пішло на використання партіями засобів масової інформації, а саме ефіри на телебаченні та радіо, а також оплата друкованих площ у друкованих ЗМІ. П’ята частина (21%) з усіх витрат була витрачена на виготовлення матеріалів передвиборчої агітації, зокрема друк листівок, плакатів та інших агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено агітаційні матеріали, виготовлення відео-, аудіо записів, інших матеріалів передвиборної агітації та матеріалів для виготовлення матеріалів передвиборної агітації. І лише сумарно 6 % від загальних витрат пішло на розміщення матеріалів і передвиборної агітації в мережі «Інтернет».

“Тобто бачимо певну тенденцію , на основі даних проміжних та остаточних фінансових звітів, що партії спочатку більше витрачали кошти на візуальну рекламу як елемент передвиборчої агітації (білборди, сітілайти, вивіски, ефіри на телебаченні, радіо, друковані ЗМІ), щоб заявити про свою участь у виборах, а згодом ця тенденція щодо витрат вирівнялась і партії вже практично паритетно витрачати кошти і на візуальну рекламу і на листівки, плакати, інші агітматеріали, щоб донести свої ідеї, пропозиції та пункти із передвиборних програм до виборця з різних джерел інформації. Однак щодо реклами в Інтернеті, то ця тенденція збереглась (6%), хоча деякі партії почали витрачати значні кошти (близько 500 тис. грн.) саме на агітацію в Інтернеті, роблячи ставку саме на виборця, який «сидить» в Інтернеті, виходячи із його певних соціальних особливостей. Зокрема, можемо припустити, що враховувалось в першу чергу залучення значної «аудиторії» виборця саме в Інтернеті як активного користувача, вікових особливостей виборця та неможливості проведення публічних заходів в умовах коронавірусу . – зазначає Ігор Процик, директор Центру суспільних досліджень ПОЛІС.

Читайте по темі: Тернопільська обласна ТВК опрацювала 100 % протоколів – результати

Діліться у соцмережах:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Залишити відповідь