Видання “Вести” з’ясувало, скільки коштує схвалення в соцмережах і як функціонують ферми ботів.
Днями несподівано розкрився факт, що Петро Порошенко проявляє активність в соцмережах під фейковими акаунтами. А трохи раніше на використанні ботів для нарощування популярності своїх постів попався нардеп Євген Дейдей.
Хто і як з політиків експлуатує підроблені сторінки в соцмережах і скільки це коштує
Як заявив дипломат Роман Безсмертний, Петро Порошенко постійно читає деяких людей в соцмережах, причому він “заходить в друзі під різними іменами”. “Він коментує, але від чужого імені, іноді заводить дискусії”, – сказав Безсмертний. Ця новина миттєво стала предметом жартів – багато хто поспішив висловитися: мовляв, президент займається “порохоботством” саме з їх аккаунта.
Зірковий час Дейдея
А ось нардеп Євген Дейдей чужими акаунтами не прикривається, проте активно їх використовує. Після вельми дивного поранення, отриманого ним 14 липня в Авдіївці (Міноборони офіційно заявило, що в той день в тому районі обстрілів не було), користувачі звернули увагу, що кількість лайків під його свіжими постами в “Фейсбуці” різко зросла – до 1-2 тис. під кожним записом. Хоча ще в травні середня кількість реакцій коливалося в межах 600-800, а в квітні взагалі рідко перевищувала 300 лайків.
Це наштовхнуло спостерігачів на думку про накрутку лайків. Коли перевірили, виявилося, що тільки 20-30 “сердечок” і “пальців вгору” були від реальних людей, решта лайки поставили якісь Jack Offermen, Ali Abdel-Meguid і Fco Javier Castillón Lanau і тому подібні особистості, у яких на сторінках немає навіть фотографій.
Як розповіли нам експерти, такі акаунти, як правило, належать ботам – неіснуючим персонажам, якими керують за гроші. Інші ознаки бота – відсутність друзів (як правило, їх не більше 5-20), незаповнений профіль і порожня сторінка (максимум 1-2 репоста).
“Більш просунутий варіант бота – аккаунт з дівчиною модельної зовнішності на аватарці (фото виявляється краденим), який активно додається в друзі до публічних людей. У профілі вони вказують місцем роботи якийсь банк або навіть держустанову”, – розповів нам СММ-менеджер Сергій Петренко.
Ботоводство по-депутатськи
Ми подивилися сторінки також інших українських політиків, пости яких набирають від 1000 лайків. Наприклад, у Арсена Авакова, Семена Семенченко такі користувачі залишають кожен 20-30-й лайк. А ось у Михайла Саакашвілі (лідер по кількості підписаних на нього в українському “Фейсбуці” – 937 тис.) – “порожні сторінки” серед лайків практично у кожного десятого.
Відзначимо, що у не менш одіозного політика Антона Геращенко пости в середньому набирають 300-400 лайків, а у популярних лідерів думок Михайла Чаплиги і Юрія Романенка середня кількість лайків близько 200-300. Переважна більшість реакцій – від реальних людей.
На накрутки лайків у політиків всі звернули увагу ще в лютому 2016 року. Тоді нововведення в “Фейсбуці” – заміна стандартного скупого лайка на реакції “розсмішило”, “засмутило”, “розгнівало”, “здивувало” – в буквальному сенсі зламало накрутки лайків у Арсена Авакова, нардепів Сергія Лещенка, Віталія Чепиноги. Поки програмісти перенастроювати ботів, замість звичних півтори тисячі схвалень пости політиків “чомусь” набирали максимум 200-300.
Фахівці з просування в соцмережах говорять, що більшість політиків замовляють лайки на спеціальних “біржах” (їх послуги широко рекламуються в інтернеті, накручують лайки і в “Фейсбуці”, і в “Інстаграммі”, і в “Твіттері”), а ставлять їх живі люди, але з фейкових сторінок.
“Є багато сервісів, які наганяють ботів для поведінкових факторів – для лайків, репоста, додавань у друзі. За невеликі гроші люди роблять будь-які дії. У більшості випадків для цього використовуються спеціально створені фейкові сторінки.
Звичайно, є і спеціальні програми для накрутки, але їх мало хто використовує – роботи соцмереж їх відразу блокують. При цьому, звичайно ж, не можна стверджувати, що всюди, де багато лайків, цього домагаються накрутками. У деяких блогерів і без того чимало шанувальників”, – пояснює харківський фахівець з SMM Олексій Пономарь.
Також експерти розповідають, що SMM-спеціалісти, які роблять накрутки, є практично у всіх топових політиків. “Хтось сам пише пости, у кого-то сторінки ведуть спеціально навчені люди. Вони і вдаються до різних методик – безоплатної або платної реклами (зокрема, на правах реклами іноді публікуються і пости навіть Петра Порошенка. – Авт.).
Іноді буває, що сторінку бота важко відрізнити від оригінальної. Це називається “аккаунт для громадського постинга”. Тобто створюють правдоподібний фейк, в друзі додають йому людей, що живуть в Києві або, наприклад, які симпатизують якомусь руху.
А потім через цю сторінку прицільно розганяють новини або використовують їх для коментарів лайків. Вартість лайка під постом – 15-20 копійок, коментарі – від 50 копійок до 1 гривні “, – на правах анонімності розповів один з київських фахівців з просування в соціальних мережах.
За накрутку 1000 учасників беруть близько 500 грн. “Говорити, що це дорого – відносно. За кілька місяців сторінку можна зробити популярною, і реальні люди стануть заходити і підписуватися на неї самі. Це важливо для людей, які тільки стають відомими і бояться “загубитися” серед однофамільців.
Одночасно можна замовляти написання коментарів під постами. Але ця послуга коштує дорожче – акаунтів для цього потрібно багато, плюс вони повинні виглядати максимально справжніми. Адже велика ймовірність, що їх хтось перевірить”, – розповідає експерт по накруткам Владислав.
Накручують рейтинги на клікфермах Китаю
Активно використовують ботів і за кордоном, як правило, для комерційної розкрутки. Наприклад, днями в інтернет-магазині Amazon за добу з 350 000-го місця на перші позиції злетіла книга Dragonsoul від маловідомого автора, зрівнявшись з лідером продажів, книгою “Гаррі Поттер і філософський камінь” Джоан Роулінг. Читачі, які повірили рейтингу, залишилися розчаровані: мовляв, “приваблива обкладинка, але все це виявилося аферою”.
Як з’ясувалося, рейтинг накрутили за допомогою китайських клікферм (на фото). Спочатку книгу виставили в розділі Kindle Unlimited (безкоштовне скачування для власників електронних книг Kindle), а накрутивши рейтинг за допомогою ботів, помістили її в платний розділ, тим самим змусивши повірити читачів в те, що перед ними бестселер.