Politerno > Статті > Україна і світ > Чому Зеленський “здав” Уманського і чому антикризову програму мінфіну провалили

Чому Зеленський “здав” Уманського і чому антикризову програму мінфіну провалили

  • 6 Квітня, 2020
  • 1057 Переглядів
  • 0

В Україні відсутня фінансово-економічна програма виходу з кризи – план, розроблений міністром фінансів Ігорем Уманським, відкинутий разом з відставкою самого міністра.

Скандальне звільнення міністра фінансів після усього трьох тижнів роботи, за словами самого Уманського, відбулося в результаті виявлення ним корупційних схем і вимоги звільнити главу податкової служби Сергія Верланова і главу митної служби Максима Нефьодова. Інших коментарів про свою роботу Уманський не дав.

Але джерела Цензор.Нет, близькі до звільненого міністра, дозволяють нам точно встановити, які стосунки були в Уманського з президентом Володимиром Зеленським та прем’єр-міністром Денисом Шмигалем, і що передбачала його антикризова програма.

Президент надавав спочатку велику підтримку Уманському. Характерна деталь – перші дні міністр постійно перебував на різних нарадах, які тривали весь день в різних антикризових штабах, часу для роботи не було. Зеленський дозволив міністру бути присутнім лише на одній щоденній нараді в Офісі президента. Але потім пішла швидка відставка. Чому?

Адже Уманського запросили в Кабмін саме для написання антикризової програми. У 2008-2010 роках під час свинячого грипу і світової економічної кризи Уманський був першим заступником та в.о. міністра фінансів в уряді Тимошенко. У 2014-15 роках під час війни і технічного дефолту Уманський був першим заступником міністра фінансів в уряді Яценюка.

Ось, що розповідає наше джерело в керівництві Мінфіну: Завдання розробити антикризову програму Уманському поставив особисто президент Володимир Зеленський. Мінфін за три тижні розробив і запропонував антикризову стратегію з п’яти пунктів:

1. Прийняття закону про Стабілізаційний фонд України. Стабілізаційний фонд – понад 100 мільярдів гривень. Мета – оперативно реагувати на різноманітні загрози, акумулювати кошти з усіх доступних джерел і всіх програм, які можна скоротити, і направляти їх на пріоритетні цілі. Всі країни світу під ударом кризи перекроюють бюджети в режимі ручного управління. В Україні також треба все переглядати. Наприклад, в Стабфонд передбачалося направити 14,3 мільярда гривень за рахунок перерахування 25% коштів державного дорожнього фонду. Так, це надзвичайний ручний режим управління.

2. Секвестр бюджетних витрат. Мета – зберегти робочі місця, зайнятість, дозволити економіці максимально швидко відновити втрати. План передбачає скорочення бюджетних витрат всіх міністерств і відомств, крім МОЗ, Міноборони та правоохоронних органів. Але і вони повинні переглянути паспорти своїх програм – щоб перенаправити частину своїх коштів на захист своїх співробітників від епідемії. Всі борги за перший квартал 2020-го потрібно було погасити, але жорстко скоротити всі витрати до кінця року. Економіку закрили на ключ, потрібні гроші, щоб швидко запустити її після шоку і втрати робочих місць. Так, Уманський вимагав частково скоротити фінансування культури – зберегти зарплати співробітникам, але прибрати операційні витрати.

3. Прийняття закону про внесення змін до Бюджетного кодексу у зв’язку надзвичайною ситуацією 2020-го року. У 2009-му році при Уманському приймалися рішення щодо протидії свинячому грипу. І троє митників, які розмитнили медичні автомобілі на тиждень раніше, ніж було опубліковано постанову уряду, пішли за це при іншій владі в тюрму. Мінфін пропонував повністю поставити всю роботу під контроль бюджетного комітету Верховної Ради. Кожному члену бюджетного комітету – захищений планшет мінфіну з онлайн доступом до всіх поточних фінансових операцій.

4. Реалізація програми МВФ та інших міжнародних організацій. Ключове питання для міжнародних фінансових організацій – дефіцит бюджету. Дефіцит збільшився до 300 мільярдів гривень. Ця програма була в цілому узгоджена з главою місії МВФ в Україні. У МВФ були розбіжності на незначну в загальному обсязі суму в 6 мільярдів гривень, які не встигли узгодити через відставку. Стабфонд передбачалося накачати грошима наших міжнародних партнерів.

5. Ліквідація тіньових схем ухилення від сплати податків, які вимивають з бюджету від 5 до 10 мільярдів гривень в місяць. Боротьба з корупцією – таку мету міністру поставив сам президент України Володимир Зеленський. Адже під час надзвичайного стану будь-які схеми категорично нетерпимі. Отримавши інформацію про “скрутки” ПДВ – схеми ухилення від сплати податків і дірках на кордоні, якими користувалися контрабандисти, міністр зібрав списки компаній, щодо яких виникли питання за січень 2020-го, і передав за призначенням. Ця інформація була передана особисто президенту Зеленському, і особисто Зеленський схвалив подання мінфіну про звільнення глав податкової та митної служб. Так, сума податкових втрат становила за заявою самого Ігоря Уманського від 5 до 10 мільярдів гривень в місяць. З цим треба було боротися негайно, і міністр подав подання про звільнення.

Чому в результаті звільнили не тих, кого подав міністр фінансів і чому замість цього звільнили його самого? Причини можна визначити такі:

1. У президента і Кабміну відсутній професійний аналіз загроз і ризиків. Ні президент, ні прем’єр-міністр не висловили жодних зауважень по роботі мінфіну. Президент взагалі не поговорив з Уманським після оголошення Шмигалем рішення про відставку міністра, хоча раніше вони бачилися щодня. Рішення про звільнення було прийнято під килимом, без обговорення в парламенті, про звільнення міністр дізнався з повідомлень ЗМІ.

2. Боротьба за вплив в уряді між різними призначенцями президента. Прем’єр Шмигаль дав Уманському призначити тільки одного заступника, і ще одного заступника дали призначити перед самим звільненням. Тобто в Кабміні йде боротьба один проти одного, немає довіри і спільного розуміння цілей і завдань, ситуацію розгойдує сам прем’єр-міністр.

3. Політику уряду, який підпорядковується формально президенту Зеленському та прем’єр-міністру Шмигалю, фактично визначають лобістські групи, які за всяку ціну захищають бюджетні витрати там, де у них збудовані свої схеми їх «освоєння». І ці особисті інтереси набагато сильніші, це вони диктують правила гри.

4. Президенту Зеленському треба прийняти для себе рішення – хто у нього відповідає за фінансову політику під час кризи – він сам, прем’єр-міністр, глава Офісу президента, радники по дорожньому будівництву, знайомі олігархи ачи все-таки міністр фінансів? Радити можуть всі, але готувати рішення повинен хтось один, і хтось достатньо професійний. Інакше виникає враження, що міністр не потрібен, потрібен секретар, який буде оформляти забаганки численних лобістів. Без єдиної централізованої політики ефективно протистояти кризі неможливо. Альтернатива – падіння багатьох галузей економіки, згортання бізнесу, зростання безробіття і падіння рівня життя, нова хвиля еміграції.

5. Президент і уряд під впливом оточення дозволяють існувати деяким корупційним схемам у податковій і митній сферах, що важко пояснити в умовах кризи. Уманський передав список підприємств Зеленському, який він хотів негайно перевірити за підозрою в участі в «скрутках» ПДВ. Так це чи не так, можливо, претензії безпідставні, але прем’єр-міністр Шмигаль не став проводити навіть службового розслідування, і вмовляв Уманського не виносити цей конфлікт в публічну площину. В умовах кризи і ручного режиму управління влада не розуміє, що надзвичайні заходи потрібні перш за все проти злочинців, а не бігунів в парку.

Висновок: Якщо Володимир Зеленський не визначить одну людину, яка несе відповідальність за фінансову політику, якщо бюджетний комітет не розгляне стратегію і не затвердить програму дій, нашу державу очікують серйозні проблеми. І відповідальність за ці проблеми буде цілковито на президенті, який не розуміє значення інститутів управління, і тільки своїм рейтингом утримує від повного розвалу буксуючу на кожному кроці владу.

У вигляді ілюстрацій додається той самий список компаній, на роботу яких у січні 2020-го Ігор Уманський просив президента звернути увагу через можливі “скрутки” ПДВ (стверджувати про це можуть тільки правоохоронні органи після перевірки). Але замість відповідей Уманський отримав звільнення. Якщо президент Зеленський не хоче отримати звинувачення в свою адресу, він повинен докласти усіх зусиль, щоб правоохоронні органи якнайшвидше дали оцінку – мала місце “скрутка” ПДВ даними фірмами чи ні?

Юрій Бутусов

Читайте також: “Шмигалю на стіл поклали схему на 5 млрд”. Чому насправді звільнили міністра фінансів Уманського

Діліться у соцмережах:

Залишити відповідь

Politerno Full

TELEGRAM

ПРИЄДНУЙСЯ
CLOSE