Politerno > Статті > Україна і світ > Розписали на двох. Чому Рада вирішила раптом почати створювати антикорупційний суд

Розписали на двох. Чому Рада вирішила раптом почати створювати антикорупційний суд

  • Березень 1, 2018
  • 253 Переглядів
  • 0

Рада запустила процес створення антикорупційного суду, але результатів чекати нескоро

Верховная Рада прийняла за основу президентський законопроект про вищий антикорупційний суді (ВАКС), через який було зламано чимало списів.

Нагадаємо, раніше депутати-єврооптимісти і частина опозиції різко розкритикували цей документ назвавши його профанацією, поданою президентом, щоб з одного боку як би створити ВАКС (чого вимагали західні партнери), а з іншого – зробити так, щоб він реально не запрацював до виборів президента, а потім функціонував під сильним впливом влади.

Скептично поставився до законопроекту і Захід, і МВФ.

Але, тим не менше, голосування відбулося. Причому голосували за нього всі дружно. Сторони прийшли до компромісу – закон приймається в першому читанні, а потім допрацьовується до потрібної кондиції. Правда, в те, що він буде до неї доопрацьований багато хто сумнівається.

Процес пішов

За проект закону про вищий антикорупційний суд (№7440) проголосували 282 депутата. Провладні фракції “Блоку Петра Порошенко” (БПП) і “Народного фронту” (НФ) дали 101 голос і 67 голосів відповідно. “Самопоміч” підтримала законопроект 22 голосами, “Батьківщина” – 19-ма, Радикальна партія (РП) – 14-ма. Частка депутатської групи “Відродження” склала 15 голосів, ще однієї групи “Волі народу” – 8. Крім того, за законопроект проголосували 34 позафракційних депутата.

Альтернативні законопроекти на тему антикорупційного суду провалилися.

Влада поспішила записати результат собі в перемоги.

“Саме з ініціативи президента України були створені Національне антикорупційне бюро, Спеціалізована антикорупційна прокуратура, Національна комісія з питань запобігання корупції (Національне агентство з питань запобігання корупції – прим. ред.) і почалася судова реформа. На цей раз ми стали свідками результативного голосування парламенту за ще одну президентську ініціативу”, – коментував в парламентських кулуарах лідер фракції БПП Артур Герасимов.

“Антикорупційне лобі” парламенту, яке об’єднує “Самопоміч”, Єврооптимістів з числа депутатів від БПП та “Батьківщини”, ряд позафракційних парламентаріїв, сприйняли голосування більш скептично.

“Це зрушення безсумнівно, – охарактеризувала народний депутат Світлана Заліщук (БПП), яка належить до лобі ВАКС. – І в той же час – це втрачений шанс у вигляді двох з половиною років. Ми могли прийняти цей закон ще в 2015-му, і сьогодні суд повноцінно б працював, і справи НАБУ (Національне антикорупційне бюро – прим. ред.) не покривалися б пилом”.

Якщо голосування РП і “Волі народу” пояснюється їх лояльністю до влади, а “Батьківщини” – бажанням заручитися прихильністю виборців та Заходу, то до групи “Відрождення”, за даними видання, звернулася АП.

“Коли парламентська більшість вирішила розглядати законопроект про антикорупційний суд за скороченою процедурою, стало зрозуміло, що вести дискусію про стан справ по боротьбі з корупцією ніхто не збирається. Наш законопроект більш підготовлений і цілісний, ми вже імплементували вимоги Венеціанської комісії і частково врахували пропозиції Світового банку і МВФ. Будемо працювати над законопроектом до другого читання, так як сама ідея створення спеціалізованого суду ми підтримуємо”, – прокоментував член групи “Відродження” Валерій Писаренко, автор альтернативного закону про суд.

Нагадаємо, битва за ВАКС активізувалася в кінці минулого року після того, як “Європейська комісія за демократію через право” (Венеціанська комісія, ВК) запропонувала ряд рекомендацій до законопроекту про суд (про це нижче).

Під тиском Заходу Петро Порошенко погодився внести документ свого авторства в Раду (тільки президент за законом має право ініціювати створення нового суду в Україні). Однак проект розкритикували антикорупціонери, західні посольства і впливові інститути на кшталт Міжнародного валютного фонду. Головним чином до створення нового суду прив’язаний новий транш фонду.

“Очевидно, що без прогресу в питанні нового суду грошей від МВФ не буде. Але замкнутого циклу зі Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, НАБУ і ВАКС українська влада боїться більше, ніж дефіциту бюджету. Їй важливо забезпечити вплив над цим органом, а не передавати його в руки західних партнерів”, – говорить експерт “Дому демократії” Анатолій Октисюк.

З дулею в кишені

Тоді чому влада погодилася розблокувати законодавчий процес, дозволивши прийняти законопроект про ВАКС за основу?

Співрозмовники в обох таборах визнають, що прийшли до негласної угоди. Антикорупційне лобі, розуміючи, що стороні президента вигідно тягнути час, відмовилося від вимоги перевнести законопроект в прийнятній редакції і буде домагатися зміни документа до другого читання.

“Справа в тому, що парламент був поставлений президентом перед цинічним вибором: або прийняти документ в першому читанні і пізніше спробувати його поліпшити, або провалити і дозволити президенту уникнути відповідальності за поганий законопроект”, – прокоментував на своїй сторінці в Фейсбуці депутат-єврооптиміст Мустафа Найєм (БПП).

За словами Заліщук, головним тепер для неї і соратників буде втілити в президентському проекті рекомендації ВК. Перше – змінити роль громадської ради міжнародних експертів з дорадчої на вирішальну в попередньому відборі кандидатів в судді ВАКС. Зараз остаточне слово за Вищою кваліфікаційною комісією суддів, підконтрольної президенту. Передача права вето закордонним консультантам вже називали втручанням у внутрішні справи України.

“Попри те, що говорять наші опоненти, це не суперечить Конституції. Ми просто додаємо нульовий етап, а вся інша процедура залишається як в разі відбору суддів до Верховного суду”, – наполягає Заліщук.

Два інших важливих пункти – зниження і специфікація навантаження на антикорупційний суд, а також зниження планки вимог до кандидатів в судді.

“Наскільки я розумію, команда президента готова піти на будь-які поступки, крім головної – ролі громадської експертної ради”, – реагує депутат-єврооптиміст Найєм.

Ознак того, що настрої можуть змінитися, поки не видно. Навпаки, всі заяви з боку президента говорять про непохитність в цьому питанні.

“Антикорупційний суд в цій країні потрібен не міжнародним експертам. Він, перш за все, необхідний українцям і цій країні”, – заявив журналістам лідер фракції БПП Артур Герасимов.

Не дивно, що в Раді вже звучать прогнози, що процес знову ризикує зайти в глухий кут.

“Після двох місяців переговорів не знайдені компромісні формулювання щодо спірних моментів між авторами законопроекту і його критиками, тобто між Банковою і Заходом. Якщо формулювань не буде, не буде голосів у другому читанні ні за базовий текст, ні за “варіант МВФ”. А ще є ризик, що всі букви будуть правильно вгадані, але в новий красивий суд будуть направлятися справи про дрібну рибку і спровоковані хабарі, а недоторканні й далі займатимуться мільярдними схемами”, – написав заступник голови “антикорупційного” комітету, народний депутат Ігор Попов (Радикальна партія) на своїй сторінці в Фейсбуці.

Втім, як вважає парламентарій, навіть якщо прийняти президентський законопроект в травні, тільки три місяці піде на оформлення органу з відбору суддів і стільки ж на сам конкурс. В цьому випадку призначення відібраних служителів Феміди відбудеться, на його думку, лише в грудні, а ще потрібен час на вирішення технічних питань у ході запуску суду.

Про проблеми з прийняттям документа говорить і скандально відомий юрист Андрій Портнов.

“У прийнятому в першому читанні президентському проекті про Вищий антикорупційний суд не враховані рекомендації Венеціанської комісії, критика МВФ і ЄС, – пише Портнов у себе на ФБ. – Президент продовжує робити вигляд, що створює антикорупційну інфраструктуру, обманюючи міжнародних партнерів. Подальші події будуть розгортатися приблизно так: до другого читання, яке буде максимально затягуватися, депутати не зможуть знайти 226 голосів для імплементації міжнародних рекомендацій. Президент покаже, що робив все, що міг, але депутати не дали голосів, а в майбутньому він буде знову пробувати це виправити, але у нього на жаль нічого не вийшло. Так можна докосити до президентських виборів через 10 місяців. Якби це було по-іншому і президент не мав би намірів обдурити європейських колег, нічого не заважало б йому, як формальному автору законопроекту, внести новий на заміну попереднього”.

Крім того, ВАКС ще може стати важливою картою в грі між президентом Петром Порошенко і прем’єр-міністром Володимиром Гройсманом, союзному НФ. Друга партія влади і глава Кабміну постійно демонструють прихильність ідеї суду, причому у версії ВК і Заходу. Якщо вони почнуть грати цим козирем проти АП, підсумок партії може бути сюрпризом навіть для її учасників.

Strana.ua

Детальніше по темі – в статті “Що заховано в законопроекті Порошенка про Антикорупційний суд“.

Читайте також: “Хто він, цей президент, і куди веде країну?” – німецька преса про Порошенка

Поділитися: