Politerno > Статті > У Зеленського забирають право звільнити Ситника. З’явився законопроєкт уряду щодо НАБУ

У Зеленського забирають право звільнити Ситника. З’явився законопроєкт уряду щодо НАБУ

  • 27 Листопада, 2020
  • 640 Переглядів
  • 0

На засідання 26 листопада Кабінет міністрів схвалив законопроєкт щодо НАБУ. У документ внесено важливі зміни. Тепер директора Бюро звільняє виключно Верховна Рада – раніше, за кількох підстав, це міг робити і президент.

Для того, щоб запустити процес звільнення директора НАБУ, потрібно представлення як мінімум третини від конституційного складу парламенту (тобто мінімум 150 депутатів). А далі має бути рішення Верховної Ради. 

При цьому, щоб звільнити керівника Бюро, необхідна хоча б одна з наступних 13 підстав, які дослівно переписані з поточної версії закону. Правда, Рада раніше могла оперувати тільки пунктами 6-12. За іншими звільняти міг тільки президент.

Наводимо повний список підстав, за якими можна прибрати директора НАБУ в новому законопроекті:  

1) письмову заяву директора про припинення повноважень за власним бажанням,

2) призначення або обрання його на іншу посаду за його згодою,

3) досягнення шістдесяти п’яти років,

4) неможливість виконувати свої повноваження за станом здоров’я. Але визначати це повинна медкомісія, яка створюється Міністерством охорони здоров’я,

5) набуття чинності рішення суду про визнання його недієздатним або обмежено дієздатним, безвісно відсутнім або оголошення померлим,

6) набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо нього (теоретично саме з цього пункту нинішнього директора Артема Ситника вже можна звільняти – рік тому суд визнав його винним у корупційному правопорушенні, проте сторона НАБУ вважає, що в цьому пункті йдеться про обвинувальний вирок суду у кримінальній справі, а не про адміністративне правопорушення).

7) припинення його громадянства України або виїзд на постійне місце проживання за межі України,

8) поєднання з іншими видами діяльності, передбаченими законом “Про попередження корупції”. Це повинно бути встановлено рішенням суду,

9) несвоєчасне подання е-декларації,

10) набуття громадянства іншої держави,

11) висновок аудиторів НАБУ про незадовільну роботу відомства і його глави (це по суті єдиний пункт, за яким можна достроково звільнити директора НАБУ через незадовільну роботу),

12) наявність річної заборгованості зі сплати аліментів,

13) рішення суду про визнання його активів придбаними незаконно і стягнення їх на користь держави. 

Із законопроекту забирається будь-яка згадка президента – в тому числі норма, що НАБУ формується главою держави.  

Нагадаємо, що в кінці серпня Конституційний суд визнав незаконним указ Порошенко про призначення Ситника головою НАБУ. Підстава проста – подібне повноваження глави держави не прописано в Основному законі. 

Таким чином формально Кабмін хоче виконати рішення КСУ і поправити закон про НАБУ. 

Нещодавно Володимир Зеленський пообіцяв послам країн “Великої сімки”, що Ситник залишиться в кріслі директора.

Про те ж вчора на Кабміні міністр юстиції Денис Малюська заявив: нинішній глава НАБУ залишиться в кріслі як мінімум до вступу в силу нового закону. 

Власне, саме на це і робить зараз наголос група підтримки НАБУ, допускаючи твердження на кшталт “законопроєкт гарантує збереження Cитника на посаді глави НАБУ”.

Але, насправді, закон мало що змінює в долі керівника цього органу, крім того, що тепер вона віддається повністю в руки депутатів, а президент з цієї схеми викреслюється.

Більш того, варто нагадати, що на початку цього року в Раді вже зібрали майже 220 підписів за відставку Ситника. І лише бажання президента не сваритися із Заходом і МВФ запобігло результативному голосуванню.

Тепер же, теоретично, Рада може звільнити главу НАБУ незалежно від думки президента.

Але існує інша проблема, що підстави для звільнення виписані так, що єдиним способом звільнити Ситника достроково за погану роботу – є висновки аудиторів. А це шлях дуже складний. Свого часу ним намагався йти Петро Порошенко, але через опір американського посольства прибрати таким чином главу НАБУ у нього не вийшло.

Втім, не можна виключати, що в процесі підготовки до другого читання законопроекту депутати можуть спробувати розширити перелік підстав для відставки Ситника, щоб вона стала більш реальною. 

Читайте також: У Путіна знайшли ще одну дочку: як виглядають діти президента Росії і чим вони займаються

Діліться у соцмережах:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Залишити відповідь