Той самий котлован за три мільйони в пункті пропуску Устилуг на Волині, фото: volynnews.com
Європа вимагає від України звіт за 10 млн євро на оновлення пунктів пропуску на західному кордоні
В Україні розгорається великий міжнародний скандал через недобудованих пунктів пропуску на західному кордоні, на що виділив гроші Євросоюзу. Митниця ще кілька років тому отримала 10 мільйонів євро від ЄС на реконструкцію постів, але їх досі не оновили. Європа тепер припиняє фінансування по митної програмі і вимагає відзвітувати за витрачені гроші.
Найскандальнішим став міжнародний пункт пропуску “Устилуг – Зосин”. Через Устилуг на Волині найближче дістатися до західного кордону з Києва, відкрити оновлений пункт перетину кордону планували ще в 2014 році, але роботи затяглися.
На ремонт і розширення поста Європа ще в кінці 2012 року дала 6 мільйонів євро в рамках прикордонного співробітництва “Україна-Польща-Білорусь”.
“У нас навіть ями не можуть залатати”
“Планувалася масштабна реконструкція, перша за 17 років. Якщо зараз Устилуг перетинає 2 тисячі осіб, 700 автомобілів та лише 3 автобуси, то після реконструкції з’явилося б по п’ять смуг на вхід і виїзд, Устилуг зміг би пропускати втричі більше людей і машин, а черги, які виросли після введення безвізу, зменшилися б.
Але нічого цього не відбулося, хоча дедлайн по реконструкції пройшов ще в грудні 2016 року. З польської сторони вже давно все побудували. А у нас митниця витратила половину грошей ЄС, за які тільки вирили два котловани вдовзж пункту пропуску.
Тобто фактично вкрадені 3 мільйони євро. Так що там реконструкція. На нашому боці навіть ями на дорогах не можуть залатати! Кажуть, що багатомільйонний тендер на облаштування КПП два роки тому виграла фірма, близька до тестя Насірова, колишнього глави ДФС.
До речі, у сина начальника митного поста Устилуг з’явилася дорога машина, BMW X5, якою він хвалився в соцмережах, мовляв, татусь дав покататися”, – розповів “Strana.ua” колишній співробітник Волинської митниці.
Начальник митного поста “Устилуг-Зосин” Олександр Онікійчук так пояснює, куди пішли 3 мільйони євро: “Були проведені земляні роботи”.
“За три мільйони євро повинні були побудувати адмінбудівлі для прикордонних і митних служб, нові смуги, поставити бокс поглибленого огляду та сканер. Навряд чи на це вистачить 3 мільйони, особливо з огляду на, що стільки ж “освоїли” на котловани”, – продовжує колишній митник.
За програмою прикордонного співробітництва, повинні були ще оновити пункт пропуску “Рава-Руська” та купити техніку для інших КПП ( “Краковець”, “Шегині” та “Ягодин”). На це ЄС дав більше 2 млн євро. І ще близько 3 млн євро – на комп’ютери і розвиток IT-технологій на постах у Львівській області та на Волині. “Роботи йдуть туго, фактично ще нічого не зроблено”, – розповів нам истончен в Мостиському прикордонному загоні.
Вимагають звіту до кінця серпня
У Євросоюзу, схоже, увірвався терпець чекати ремонту. У Держфіскальную службу прийшов лист, в якому повідомляється про припинення програми через відсутність прогресу. Документ потрапив в розпорядження журналіста-розслідувача Олександра Дубинського.
У ньому Павло Словіковский, голова спільного секретаріату програми транскордонного співробітництва “Польща-Білорусь-Україна”, від імені Єврокомісії вимагає звіту про витрачені гроші до кінця серпня.
“Такий звіт з усіма кошторисами готується. Гроші витрачені за призначенням”, – сказали в ДФС в Волинській області.
Але є інша думка. “Отримавши перші транші в 2014 році, гроші зазвичай розікрали, але нічого не побудували. Тепер стає зрозумілим, що реконструкція митних постів і оснащення їх сучасними системами боротьби з контрабандою не вписується в поняття” реформи ДФС і Митниці”, – резюмує Дубинський.
“Те, що гроші, отримані від ЄС треба буде з ганьбою повертати це факт, але мене хвилює два питання, – продовжує журналіст. – Чи буде проведено розслідування щодо котловану за 3 мільйони євро і хто в ДФС понесе відповідальність за такі “реформи”.
За яким курсом ми будемо повертати 10 мільйонів євро? за 11 грв за євро, як у січні 2014 або по 29, як сьогодні?”