Передвиборча президентська кампанія стартувала, тож залишається лише спостерігати за офіційною реєстрацією кандидатів та визначатися із вибором. Голосування заплановане на 31 березня 2019 року. У політологів вже не виникає сумнівів в тому, що вони вибори пройдуть у два тури. Соціологічні дослідження показують, що більше 50% голосів не набере жоден з ймовірних кандидатів. Охочих позмагатися за президентське крісло цього разу аналітики нараховують понад 30 осіб.
Про це пише Ольга Комарова для Радіо Свобода.
Мультяшний персонаж – синій ведмідь Уолдо бере участь у виборах і здобуває величезну популярність лише за рахунок критики та висміювання опонентів – це один з фільмів серіалу-антиутопії «Чорне дзеркало».
Кандидат-мем Уолдо стає унікальною зброєю: він з легкістю нищить репутацію кандидатів, акумулює голоси протестних мас і при цьому не має серйозної програми, а значить не несе жодної відповідальності.
Подібна картинка все більше нагадує реальність, а не фільм. І найбільша загроза для виборчої кампанії 2019 року в Україні – це театралізація процесу, вважають аналітики.
Агітація цього разу почалася завчасно. Білборди, візити в регіони, подарунки, реклама в медіа та інтернеті – все це проаналізували експерти Громадянської мережі «Опора». Завчасною агітацією займалися навіть ті потенційні кандидати, які публічно не підтверджували свою участь в перегонах.
Основна боротьба: за пенсіонерів чи молодь?
Пенсіонери, як цільова аудиторія, залишать за собою максимум уваги кандидатів, бо молодь – це пасивний електорат.
Так, наприклад, директор Фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкінавважає, що високий рейтинг Володимира Зеленського в опитуваннях може не вивести його у другий тур саме через те, що його аудиторія – переважно молодь, яка часто ігнорує голосування на виборах.
Аби активізувати молодь, політтехнологи вже не вперше в історії намагаються запустити дискримінаційні гасла накшталт «сховай паспорт бабусі» або «я вирішу за тебе».
Причому такими гаслами не гребують і народні депутати в ефірі великих каналів.
І це хибна «креативність», вважають в «Опорі».
«Може когось здивує, але серед порушників на виборах, які купують, або продають свій голос та щодо яких є вироки, пенсіонерів аж 15%. І це не про візійність поколінь. Креатив народний не туди рухається і жодної користі для мобілізації молоді в цьому нема. Замість нашої байдужості, або зверхності до цих «брудних» політичних ігрищ, було б чудово мобілізувати прототип середнього класу, а не хейтити бабусь, замість яких на дільниці ніколи не прийде тінейджер», – наголошує координаторка виборчих та політичних програм Громадянської мережі «Опора» Ольга Айвазовська.
Її думку підтримує генеральний директор Комітету виборців України Олексій Кошель. Каже, що аби молодь пішла на вибори, держава має працювати над цим системно, зокрема впроваджувати нові технології для голосування.
Ще одним полем боротьби для деяких політиків є протестний електорат.
«Великою спекуляцією стали заяви двох політиків: Мураєва і Киви. І один і другий закликали виборців не платити за комунальні послуги. Мовляв, станеться електоральне диво, вони переможуть і зменшать плату за комунальні платежі. І для когось політичні ігри можуть обернутися персональною трагедією», – пояснює Кошель.