Вранці 7 січня, вантажне судно під прапором Панами, відправило сигнал про допомогу приблизно в 148 км (92 милях) від чорноморської провінції Самсун (Туреччина).
Через погодні умови судно затонуло. З 13 членів екіпажу 11 були громадянами України. Загинули четверо українців, семеро потрапили до лікарні.
Серед загиблих моряків був і харків’янин – Руслан Боднік. Його рідні вирішили провести власне розслідування трагедії, і попросили журналістів 057 допомогти їм в цьому.
Провівши ретельне розслідування, журналісти з’ясували безліч цікавих деталей.
Почнемо з назви судна – «Волго-Балт 214». Тип цього судна призначений для перевезення масових вантажів (вугілля, руда, зерно, щебінь і т. п.). По великим внутрішнім водним артеріями. Судно також може виходити в море, але як стверджують моряки, через особливості проектування ходити воно повинно недалеко від берега.

Побудовано це судно було ще в Радянському Союзі 11 вересня 1978 року. У судна кілька разів змінювався власник: СРСР, Росія, Сент-Кітс і Невіс, Панама.
На момент катастрофи судно йшло під прапором держави Панама, і за документами належало турецькій компанії «Orbital Ship Management». Відзначається, що цій самій компанії належить ще п’ять суден «Волго-Балт».
Як повідомляють наші джерела, ця компанія є “прокладкою” (жаргонний термін для позначення організацій, які створюються виключно з метою ухилення від сплати податків, шахрайських операцій). І реальні власники судна мають громадянство РФ.
Відзначимо, що в даний момент компанія “Orbital Ship Management” раптово виявилася на стадії ліквідації.

Самі моряки не раз говорили і писали рідним і друзям, що судно знаходиться в украй аварійному стані, і буквально розвалюється на ходу. Скріншоти листування з Русланом Бодніком і Володимиром Овдієнком надали їх рідні:
«Ми 2 дні тому знеструмелись, аварійний генератор не запуститься через те, що тумблер був вимкнений на подачу палива»
«Пробоїна у нас була, водою машинне відділення заливало, а мене як самого компактного, послали зароблювати»
«Він (корабель ред.) лопнув вже посередині, з обох бортів тріщини по 20 см. Скоро піде або на голки, або на дно»
«В один прекрасний сильний шторм якщо потрапити, то (корабель ред.) може зламатися навпіл. Ось в лютому поставлять в док, лататимуть»
Але до лютого судно не «дотягнуло». Через невеликий шторм, під впливом внутрішніх факторів (тріщина в судні – ред.) воно пішло на дно.
Руслан Боднік встиг намалювати від руки місце пробоїни судна, а в момент аварії важіль спуску човнів був несправний, що підтвердив матрос Євген Ільченко.

Дружина Руслана, Ліана, розповіла, що українських моряків просто «кинули».
«Там все набагато гірше, ніж ви думаєте. Крюінгове (кадрове) агентство «Морський центр» було зобов’язане перевірити всі умови для роботи моряків: документи, технічну справність судна, фінансовий стан, умови страховки життя моряків. Але цього нічого не зробили, просто наплювавши. Моряки навіть не знали, куди вони будуть плисти, вони виступали в ролі обслуговуючого персоналу», – говорить дружина моряка.
Власники судна «примудрилися» отримати документ, згідно з яким суховантаж «Волго-Балт 214» мав право ходити серед криги.
«Судно не мало права виходити в море. Його призначення – ходити по річці, і відноситься воно до річкових суден. Воно має балансову вартість – нуль. Його навіть ніхто не буде піднімати з дна. Існує російський реєстр, де присвоюється клас судну. Хтось дав документи, що технічна частина судна справна. Якщо він непридатний, то його ніхто в реєстр не внесе», – каже адвокат В’ячеслав Ушаков.
Моряки в спілкуванні також вказували на факти корупції при отриманні необхідних сертифікатів:
- Завтра повинен чижик (перевіряючий ред.) з Панами прийти, перевірку зробити.
- Що за перевірка?
- Перевірити судно на міцність. І нас на компетентність. У Росії вже крига. Потрібен сертифікат, що ми можемо по кризі ходити.
- І як коритце (судно ред.), пройде перевірку?
- Подивимося, наскільки жорстко перевірятимуть.
- Корупція доречна?
- Звичайно, а хто її відміняв? Якби не корупція, то в житті не пройшло б корито (судно ред.).
Не менш цікавий і маршрут судна.
Самі моряки підтвердили чутки, які поширювалися в ЗМІ після краху

Саме це судно сприяло корупційній схемі продажу російського вугілля втридорога. Схема проста і зухвала:
судно з прапором іноземної держави заходить в російський порт, його завантажують вугіллям (за непідтвердженою інформацією, вугіллям, яке РФ вивезла з окупованого Донбасу), воно відпливає в нейтральні води, де перевантажує вугілля на інше судно. На ньому вугілля допливає до Одеси, де продається вже втридорога, але як «африканське» вугілля.

Громадський активіст і волонтер Центру “Миротворець” Катерина Яресько також не виключає таку схему міжнародної контрабанди.
“Судячи з історії портів суховантажу “Волго-Балт 214″, воно займалося перевантаженнями в Чорному морі”, – розповіла журналісту 057 Яресько.
Глава Міністерства закордонних справ Павло Клімкін заявив, що МЗС перевіряє цю інформацію.
«Ми знаємо про російські спроби змішувати вугілля з окупованих територій і російське, і вивозити його. Ми працюємо з нашими партнерами, щоб провести відповідне розслідування», – заявив Клімкін.
Родичі загиблих моряків досі не знають, за якою статтею порушено кримінальну справу в Туреччині. За їх словами, турецький консул пообіцяв ще 7 грудня «зробити всі запити і розповісти», але відповіді все ще немає.
«Ми написали претензію в страхову компанію, власнику судна, але власника немає за адресою, яку він вказав у контракті. Зараз всі намагаються перекласти провину за крах на капітана судна, який повинен був заборонити вихід корабля в море. Але стежити за судном повинен був власник. Зазвичай моряки бояться щось говорити, тому що їм дадуть таку характеристику, що більше їх в море не візьмуть», – каже адвокат сім’ї загиблого моряка.
Згідно із законом, між власником судна і страховою компанією має бути підписаний договір страхування. Він має подвійне значення – страхується і судно і життя моряків. Родичі моряків цей договір не можуть побачити до сих пір.
У 2017 році міжнародна федерація профспілок затвердила страховий договір – 139 тисяч доларів виплачується вдові моряка і по 20 тисяч доларів кожному з дітей.
Адвокат вже написав листа про недотримання договору Одеській профспілці в Лондон.

«В Одесі нам запропонували тільки юриста, який нічого не зробив. Зараз до нас бігають незрозумілі «офіційні представники компанії», але ні в кого немає документів, які б підтверджували це. Пропонують допомогу за гроші. Нічого не роблячи, вимагають свої 10% від угоди. Вони просто хочуть нажитися на трагедії людей. Але ми хочемо добиватися правди», – запевняє адвокат.
В Україні за фактом загибелі моряків відкрили кримінальне провадження за ст. 115 ч.1 (умисне вбивство). Заява подала в Слобідський відділ поліції (Харків) дружина Руслана, Ліана.
Зараз Ліана буде домагатися перекваліфікації справи на ст. 119 (вбивство через необережність), а після цього – вимагати притягнути до відповідальності тих, хто винен у загибелі моряків.

Читайте також: З’явилися подробиці про затонуле біля берегів Туреччини торгове судно (Фото)