Politerno > Україна і світ > Активісти і НАЗК заявляють, що “рієлторський” законопроєкт порушує права громадян і має корупційні ознаки

Активісти і НАЗК заявляють, що “рієлторський” законопроєкт порушує права громадян і має корупційні ознаки

  • 14 Липня, 2020
  • 468 Переглядів
  • 0

Внесений до парламенту 32 нардепами, серед яких більшість «слуг народу», законопроєкт про рієлторську діяльність порушує права громадян і має корупційні ознаки.

Про це заявили рієлтери та громадські активісти на пресконференції в Укрінформі “Законопроєкт №3618 “Про рієлторську діяльність в Україні”. Обговорення ймовірних негативних наслідків для суспільства”.

“Справа навіть не в тому, що закон змушує звертатися до рієлтора й укладати з ним договір, щоб продати своє майно або здати його в оренду, він змушує вносити інформацію в якийсь реєстр і без цього неможливо розпоряджатися своїм майном, нотаріуси не зможуть посвідчити договір на відчуження об’єкту. Це неприпустимо”, – зазначив президент Асоціації фахівців з нерухомості (рієлторів) України Юрій Піта.

Він також звернув увагу на небезпеку створення монопольної організації з необмеженими правами і повноваженнями, яка зможе регулювати ринок нерухомості. Адже, за його словами, законопроєктом не визначено, яким чином створюватиметься така організація, хто в ній братиме участь і керуватиме нею.

“Ми розуміємо, як це працюватиме. Будуть створені кишенькові громадські організації, їх може бути безмежна кількість, бо вимог до них немає – головне, щоб назва містила “нерухомість”, “брокер”, “рієлтор”, і це вже буде та організація, яка керуватиме такою серйозною галуззю, як ринок нерухомості”, – наголосив Піта.

“Тотально корумпованим” назвав цей законопроєкт народний депутат, перший заступник голови Комітету з питань запобігання корупції Верховної Ради Ярослав Юрчишин. Він вважає, що фактично цей закон позбавляє права громадян користуватися своїм майном, адже змушує користуватися послугами рієлтора не як гравця ринку, а як монопольної структури.

“Створюється монополія в обхід бюджету, і це дуже часто траплялося перед черговими виборами. Незрозуміла схема формування органу самоврядування, коли утворять безліч фейкових асоціацій, громадських утворень, які самі встановлюватимуть правила, процедури, практично формуючи весь процес взаємин між громадянином і рієлтором”, – зазначив Юрчишин.

Голова неурядової організації “Інститут законодавчих ідей” Тетяна Хутор вважає, що це є класичний законопроєкт з корупційними ризиками, за яким можна писати методологію проведення антикорупційної експертизи. За її словами, по-перше, це порушення права власності й вільно розпоряджатися своїм майном, що є порушенням Конституції, по-друг, це створення монополіста-регулятора на ринку.

“Громадська організація, яка не контролюється жодним державним органом, отримує такі повноваження, яких не мають навіть деякі державні органи. Повноваження цієї громадської організації встановлюються самою громадською організацією, що є правовим нонсенсом. І нарешті – можливість створення чергової “прокладки” з реєстрації договорів. І запобіжники, які могли б бути в законопроєкті, не визначені”, – наголосила Хутор.

Богдан Прохоров, економіст Центру економічної стратегії, назвав чотири загрози монополізації ринку нерухомості: можливе захоплення зацікавленими ділками регулятора-громадської організації через непрописані механізми його створення, адміністрування реєстрів і баз даних, регулювання вартості послуг рієлторів і недопущення на ринок незручних гравців.

“Список обов’язків суб’єктів рієлтерської діяльності буде формуватися саморегулюючими організаціями і за порушення цього переліку і за зловживання цими правами може призупинятися дія ліцензії, а ініціювати це може будь-яка особа, а скарги можуть бути конфіденційними. Таким чином, якщо буде незручний гравець, його можна закидати скаргами, і органи саморегулювання приймуть рішення, що такого рієлтора варто позбавити ліцензії”, – зазначив Прохоров.

Організатори заходу нагадали, що народні депутати виступили ініціаторами законопроєкту №3618 “Про рієлторську діяльність в Україні”. Законопроєкт був внесений на розгляд до Верховної Ради України 9 червня, а 26 червня – рекомендований Комітетом з питань економічного розвитку для прийняття за основу в першому читанні.

Національне агентство з питань запобігання корупції провело антикорупційну експертизу проекту Закону України №3618 “Про рієлторську діяльність в Україні”.

Зазначається, що проект закону покликаний окреслити правові засади рієлторської діяльності, зокрема створення організації, що регулюватиме ринок нерухомості, визначатиме правовідносини між рієлторами та їхніми клієнтами, а також регламентуватиме операції з нерухомістю.

Так, відповідно до висновку антикорупційної експертизи, цей проєкт Закону містить такі корупціогенні чинники:

1. Положення про обов’язковість отримання рієлторських послуг порушує гарантоване Конституцією України та цивільним законодавством право власника щодо вільного володіння, користування та розпорядження своїм майном на власний розсуд.

2. Наділення Національної федерації фахівців у сфері рієлторської діяльності функціями контролю за дотриманням засад ведення рієлторської діяльності та дотриманням законодавства про рекламу може призвести до виникнення корупційних схем.

3. Надання Національній федерації як громадській організації можливості бути власником, адміністратором та держателем Єдиної інформаційної бази даних у сфері рієлторської діяльності є незаконним та може призвести до корупційних правопорушень в частині адміністрування та розпорядження даними бази.

4. Вимога отримання надмірної кількості дозвільних документів може зашкодити розвитку бізнесу та призвести до значних втрат та ризиків.

5. Невичерпний перелік обов’язків рієлторів створює загрозу ухвалення суб’єктивних рішень та розширює дискреційні повноваження органів рієлторського самоврядування.

З висновком експертизи проекту закону із рекомендаціями НАЗК надасть Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку для суттєвого доопрацювання та вдосконалення відповідних положень законопроєкту можна за посиланням.



Діліться у соцмережах:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Залишити відповідь