Першим може запрацювати Чорноморський порт, а перше судно може пройти розблокованими коридорами протягом чотирьох діб. Загалом три розблоковані чорноморські порти України зможуть експортувати щомісяця близько 3 млн тонн агропродукції.
Про це в коментарі Економічній правді розповів заступник міністра інфраструктури та учасник української делегації на перемовинах Юрій Васьков.
“За нашими побажаннями, робота повинна розпочатися протягом у найближчі 3-4 доби. Для цього необхідно, щоб Координаційний центр в Стамбулі був укомплектований, ми зараз обговорюємо це питання. Але повинні бути сформовані представники всіх чотирьох сторін”, – розповів Васьков.
За його словами, це можна виконати протягом чотирьох діб, і тоді розпочнеться безпосередньо відновлення судноплавства.
На уточнення щодо проведення розмінування територіальних вод, він зазначив, що це питання передусім військове, проте у будь-якому разі можна буде розпочати возити зерно з одного порту, додати інший, після чого запрацюють усі троє.
Першим таким портом може бути Чорноморський, потім – Одеський, а останнім запрацює порт “Південний”.
За оцінкою Міністерства інфраструктури, три розблоковані чорноморські порти України зможуть експортувати щомісяця близько 3 млн тонн агропродукції.
“Якщо ми говоримо про обсяг, це може бути 3 і більше мільйони тонн на місяць Запускати будемо поступово, через декілька тижнів від початку роботи можна буде говорити про більш точний обсяг. Але ми бачимо, що 3 млн тонн і більше — це можливо”, – каже він.
Возити зерно Україна планує у ті ж країну, до яких експортувала його як до повномасштабного вторгнення, так і після – наземними шляхами. За даними 2021 року, найбільшими імпортерами були Китай, Єгипет, Туреччина та Індонезія
При цьому Васьков допускає, що відразу може не бути достатньої кількості суден: “Я точно знаю, що є компанії, які готові направити флот. Але, безумовно, аби вийти на пропускну здатність портів, треба час. Аби страхові компанії та судновласники побачили, що це працює, працює безпечно – тоді це буде простіше”.
Очікувано, судновласники зіткнуться із більшим страховим тарифом, ніж у мирний час, констатує Васьков. Проте Україна проводить роботу в цьому напрямкові:
“Аби його (тариф) покращити, ми провели перемовини з генсеком ООН і з головою Міжнародної морської організації, і висловили побажання, аби на підставі цієї ініціативи (щодо деблокади) переглянути північно-західну зону Чорного моря на більш м‘яку категорію відповідно до військових ризиків. Вони пообіцяли сприяти цьому питанню”, – розповів учасник української делегації.
Попри все, сказати, який буде страховий тариф і наскільки це буде складно Україна зможе за декілька тижнів після того, як ініціатива запрацює.
Як повідомлялося, у Стамбулі підписано угоду про розблокування українських портів для вивезення зерна.
Нагадаємо, міноборони створило Агенцію оборонних закупівель — єдиний національний орган, який закуповуватиме товари, роботи й послуги у сфері національної безпеки й оборони. Нове агентство перебуватиме у сфері впливу колишнього бізнес-партнера Андрія Єрмака, а нині заступника міністра оборони — Дениса Шарапова.