Наприкінці серпня 2024 року Державна аудиторська служба України завершила ревізію у Тернопільській міській раді, під час якої було зафіксовано численні факти порушень, що привели до загальних втрат місцевого бюджету на загальну суму 127 млн грн. Зокрема, про це повідомляло наше видання. Нині за результатами аудиту поліція розслідує кримінальне провадження №12024210000000374 від 21.08.2024 за ч.2 ст.367 КК України за фактами неналежного виконання своїх службових обов’язків посадовими особами Тернопільської міської ради.
У першій частині матеріалу щодо ревізії у Тернопільській міській раді ми охопили розділ зі звіту Держаудитслужби відносно інвестиційних угод. Аудитори вказали, що інвесторами у Тернополі забудовано понад 17 га землі в одних з найпривабливіших частинах міста, та за які в кращому випадку ними компенсовано земельний податок. Здебільшого приватні суб’єкти господарювання отримували комунальну землю в користування фактично задарма.
У другій частині розслідування йшлося про чисельні порушення при оренді комунальної землі та виділенні ділянок для релігійниї організацій, на яких зводяться багатоквартирні будинки.
Третю – приурочили пайовій участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури, зокрема, розповіли про те, як Тернопільською міською радою було прийнято рішення щодо зменшення у 100 разів розміру пайового внеску всупереч норм закону.
Одним із джерел наповнення місцевих бюджетів відповідно до пункт 8 частини першої статті 69-1 Бюджетного кодексу України є надходження коштів до цільових фондів.
За період, що підлягав аудиту, з метою надходження додаткових фінансових ресурсів на фінансування видатків щодо розвитку соціальної інфраструктури Тернопільської міської територіальної громади, рішенням Тернопільської міської ради від 22.02.2019 року № 7/32/37 «Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради від 07.06.2007р. №5/10/5 «Про створення цільового фонду соціально-економічного розвитку міста Тернополя» затверджено Положення про цільовий фонд соціально-економічного розвитку Тернопільської міської територіальної громади.
Згідно із зазначеним положенням, одним із джерел доходів цільового фонду соціально-економічного розвитку Тернопільської міської територіальної громади визначено
плату за тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів, що перебуває у комунальній власності.
За період, що підлягав дослідженню, розміщення зовнішньої реклами у Тернопільській міській територіальній громаді та Плата за рекламу регулювались Законом України «Про рекламу», постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067 «Про затвердження Типових правил розміщення зовнішньої реклами» та Порядком розміщення зовнішньої реклами у Тернопільській міській територіальній громаді, затвердженим рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 12.12.2018 № 949 (із змінами та доповненнями) (далі Порядок № 949).
Згідно з пунктом 5 Порядку № 949 визначено, що робочим органом, який здійснює регулювання діяльності з розміщення зовнішньої реклами в Тернопільській міській територіальній громаді є управління стратегічного розвитку міста Тернопільської міської ради.
Вказаний вид надходжень в структурі доходів Цільового фонду займає 89,5% та за період дослідження склав 28327,1тис. грн в т. ч.:
за 2020 рік - 7307,1 тис. грн за 2021 рік -7 500,0 тис. грн;
за 2022 рік 4 890,0 тис. грн;
за 2023 рік 6 930,0 тис. грн;
за І квартал 2024 року – 1 700 тис. грн.
Аналіз запровадженого механізму розміщення об'єктів зовнішньої реклами та плати за рекламу засвідчив прийняття неефективних управлінських рішень, як виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, так і її виконавчими органами, які не сприяли отриманню у досліджуваному періоді місцевим бюджетом додаткових доходів та здебільшого носили формальний підхід.
Так, проведеним збором інформації в управлінні стратегічного розвитку міста Тернопільської міської ради встановлено, що станом на 30.03.2024 цим органом укладено та діє 445 договорів на тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів, що перебуває у комунальній власності зі 185 суб'єктами господарювання.
Як видно з наведеної діаграми, динаміка надходжень плати за тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів, що перебуває в комунальній власності, щороку змінювалась.
Так, до прикладу, у 2022 році в порівняні з 2021 роком вказані надходження зменшились на 2 610,0 тис. грн, однак кількість укладених договорів та розповсюджувачів зовнішньої реклами майже не змінилась. Аналогічна ситуація спостерігалась також у 2023 році та у І кварталі 2024 року.
Аналізом чинників, що вплинули на зменшення надходжень від плати за рекламу до бюджету Тернопільської міської територіальної громади встановлено, що згідно з пунктом 1 рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 17.03.2022 року «Про підтримку суб'єктів господарювання у сфері зовнішньої реклами» на період з 1 березня 2022 року і до припинення або скасування воєнного стану, було звільнено розповсюджувачів зовнішньої реклами від Плати за рекламу на таких засобах розповсюдження, як змінна реклама (білборди, призматрони, сітілайти, світлові екрани-монітори), за умови безоплатного розміщення соціальної реклами погодженої Тернопільською міською радою.
Також, пунктом 2 рішенням Тернопільської міської ради від 16.05.2022 року №8/115/26 «Про затвердження рішення виконавчого комітету міської ради від 17.03.2022 №265 «Про підтримку суб'єктів господарювання у сфері зовнішньої реклами» було визначено, що повноваження про звільнення, у період дії воєнного стану, розповсюджувачів зовнішньої реклами від плати за тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів (змінна реклама: білборди, призматрони, сітілайти, світлові екрани-монітори), що перебуває у комунальній власності Тернопільської міської територіальної громади, покладаються на Виконавчий комітет міської ради, який приймає відповідне рішення на підставі висновків та рекомендацій постійної комісії міської ради з питань економіки, промисловості, транспорту і зв'язку, контролю за використанням комунального майна, зовнішніх зв'язків, підприємницької діяльності, захисту прав споживачів та туризму.
Однак, проведеним збором інформації в управлінні стратегічного розвитку міста встановлено, що рішення про звільнення у період дії воєнного стану розповсюджувачів зовнішньої реклами від плати за рекламу Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради не приймались та документи, які підтверджують розміщення соціальної реклами, яка погоджена Тернопільською міською радою у Робочого органу - відсутні.
Слід відзначити, що у Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Росією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, м. Тернопіль відсутнє.
Незважаючи на викладене, в супереч вищенаведеним рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради та рішення Тернопільської міської ради, управлінням стратегічного розвитку міста прийнято ряд рішень, якими індивідуально звільнено окремих розповсюджувачів зовнішньої реклами від плати за рекламу.
Слід наголосити, що звільненню підлягали лише розповсюджувачі зовнішньої реклами, які є суб'єктами господарської діяльності у сфері розповсюдження зовнішньої реклами (змінної реклами) на білбордах, призматронах, сітілайтах, світлових екранах-моніторах, за усіма укладеними з ними договорами, а не за окремими місцями та періодами розповсюдження соціальної реклами.
При цьому, звільнення суб'єктів господарювання від плати за рекламу, які розміщують рекламу для розвитку власного бізнесу, що не пов'язаний з господарською діяльністю з розповсюдження зовнішньої реклами - не проводилося.
Відмітимо, що згідно з пунктом 11 Додатку 1 «Визначення розміру плати за тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів, що перебуває в комунальній власності Тернопільської міської територіальної громади» до Порядку № 949 визначено, що на період розповсюдження соціальної реклами, інформації із тематикою міста, яка спрямована на досягнення суспільно корисних цілей, у тому числі здорового способу життя, охорони природи, збереження енергоресурсів, профілактики правопорушень, державного суверенітету, безпеки та оборони, патріотичного виховання, висвітлення загальнодержавних та суспільних заходів і подій, культурно-мистецьких заходів, концертів, фестивалів, тощо за сприяння міської ради, плата за тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів, що перебуває в комунальній власності, не нараховується.
Згідно із зверненнями до міської ради, на підставі рішення Виконавчого комітету міської ради про розповсюдження соціальної реклами та наказу керівника управління стратегічного розвитку міста проводиться розрахунок заліку плати за тимчасове користування місцями розташування рекламних засобів на період розповсюдження соціальної реклами. Плата за виготовлення та розміщення соціальної реклами проводиться згідно договору та акту виконаних робіт.
Для прикладу, у березні 2022 року від плати за рекламу було індивідуально звільнено 66 розповсюджувачів реклами та до березня 2024 року цей перелік зменшився до 4 розповсюджувачів.
Під час аудиту проведено вибіркові обстеження місць розташування рекламних засобів по 22 договорам укладеними з розповсюджувачами зовнішньої реклами.
За результатами обстежень 61 об'єкту зовнішньої реклами встановлено, що лише в 10 випадках розміщено соціальну рекламу, при цьому, звільненню від плати за рекламу підлягало від 50 до 100% усіх місць розташування рекламних засобів, які визначались в договорах на тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів, що перебуває у комунальній власності.
Для прикладу, проведеними обстеженнями місць розташування рекламних засобів, що перебувають у комунальній власності, згідно з договором на тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів, що перебуває у комунальній власності від 03.11.2022 № 249/07 укладеного з ФОП Метельським В.Л. встановлено, що по вул. Степана Бандери, 15 Квітня, Микулинецька, Слівеньска, вказаним розповсюджувачем розташовано 7 білбордів без розміщення соціальної реклами.
Приклад розміщення об'єктів зовнішньої реклами ФОП Метельським В.Л.
Аналогічна ситуація спостерігалась й по іншим укладеним договором на тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів, що перебуває у комунальній власності.
Вказані факти свідчать про необгрунтоване звільнення розповсюджувачів зовнішньої реклами від Плати за рекламу у зв'язку з чим бюджетом Тернопільської міської територіальної громади
недоотримано доходів в сумі 6 905,4 тис. гривень.
Також, одним із негативних чинників, що вплинув на втрату доходів Цільового фонду, став фактор не перегляду з 2018 року базового розміру плати за 1 кв. м. площі місця розташування рекламного засобу, який дорівнює 51 грн за 1 кв.м., що затверджений Порядком № 949.
При цьому, такий інструмент перегляду в управління стратегічного розвитку міста був.
Зокрема, згідно із формою договорів, що наведена у Додатках 2 та 3 Порядку № 949 зазначено, що сума плати може щорічно коригуватись з урахуванням інфляції, аналогічна норма передбачена й в укладених договорах між управлінням стратегічного розвитку міста та розповсюджувачами реклами.
Приклад зростання вартості базового розміру плати за 1 кв. м. площі місця розташування рекламного засобу у м. Тернопіль у відповідності до рівня зростання споживчих цін наведено у діаграмі.
Зростання вартості базового розміру плати за 1 кв.м площі місця розташування рекламного засобу у м. Тернопіль з 51,0 грн/м.кв у 2018 році до рівня споживчих цін на початок 2024 року.
Однак, незважаючи на величину темпів інфляції в Україні, від повзучого до галопуючого рівня, цей інструмент управлінням стратегічного розвитку міста не застосовувався.
Отже, не застосування щорічного індексу інфляції до базового розміру плати за рекламу,
призвело до втрати доходів бюджету Тернопільської міської територіальної громади в сумі 3 528,7 тис. гривень.
