Politerno > Тернопільщина > Шокуючі результати аудиту Тернопільської міськради. Ч.3. Як Надал незаконно зменшив розмір пайової участі для забудовників в 100 разів

Шокуючі результати аудиту Тернопільської міськради. Ч.3. Як Надал незаконно зменшив розмір пайової участі для забудовників в 100 разів

  • 22 Лютого, 2025
  • 11496 Переглядів
  • Comments Off

Наприкінці серпня 2024 року Державна аудиторська служба України завершила ревізію у Тернопільській міській раді, під час якої було зафіксовано численні факти порушень, що привели до загальних втрат місцевого бюджету на загальну суму 127 млн грн. Зокрема, про це повідомляло наше видання. Нині за результатами аудиту поліція розслідує кримінальне провадження №12024210000000374 від 21.08.2024 за ч.2 ст.367 КК України за фактами неналежного виконання своїх службових обов’язків посадовими особами Тернопільської міської ради.

У першій частині матеріалу щодо ревізії у Тернопільській міській раді ми охопили розділ зі звіту Держаудитслужби відносно інвестиційних угод. Аудитори вказали, що інвесторами у Тернополі забудовано понад 17 га землі в одних з найпривабливіших частинах міста, та за які в кращому випадку ними компенсовано земельний податок. Здебільшого приватні суб’єкти господарювання отримували комунальну землю в користування фактично задарма.

У другій частині розслідування йшлося про чисельні порушення при оренді комунальної землі та виділенні ділянок для релігійниї організацій, на яких зводяться багатоквартирні будинки.

Пайова участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури насалених пунктів

Питання пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури насалених пунктів регламентуються ст.27-1 Закону України від 20.04.2000 №1699-ІІІ «Про планування і забудову територій», ст. 40 Закону України від 17.02.2011 №3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» (в період до 01.01.2020) та Розділом ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 20.09.2019 №132-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні» (після 01.01.2020).

Крім того, під час досліджуваного Держаудитслужбою періоду діяло Положення про порядок пайової участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Тернопільської міської територіальної громади, затверджене рішенням Тернопільської міської ради від 08.04.2011 №6/7/132 в редакції згідно рішення міської ради від 07.02.2020 №7/46/9 (далі Положення №6/7/132).

В ході аудиту вибірково досліджено 63 договори про пайову участь, укладені після 01.01.2020, тобто в період дії Закону №132.

Крім того, досліджено 80 договорів про пайову участь, укладених в період до 01.01.2020, тобто в період дії Закону України від 20.04.2000 №1699-ІІІ «Про планування і забудову територій» та Закону №3038, які продовжували діяти у досліджуваному періоді.

Загалом, протягом досліджуваного періоду, до міського бюджету надійшло коштів пайової участі в загальній сумі 114 081,27 тис. грн, в тому числі: у 2020 році 35 616,74 тис. грн, у 2021 році 50 665,42 тис. грн, у 2022 році 10 462,5 тис. грн, у 2023 році 14 234,92 тис. грн та протягом І кварталу 2024 року 3 101,69 тис. гривень.


Так, згідно діючого законодавства України, а саме Закон №3038 передбачено наступне:

  • величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами (частина 5 статті 40),
  • встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту (частина 6 статті 40).

Крім цього, починаючи з 01.01.2020 виключена стаття 40 Закону України від 17.02.2011 №3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» на підставі пункту 13 Розділу І Закону України від 20.09.2019 №132-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні».

При цьому, Розділом ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №132 передбачено:

  • договори про сплату пайової участі, укладені до 01.01.2020 є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання,
  • розмір пайової участі становить (якщо менший розмір не встановлено рішенням органу місцевого самоврядування, чинним на день набрання чинності цим Законом):
  1. для нежитлових будівель та споруд 4% загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта;
  2. для житлових будинків 2% вартості будівництва об’єкта, що розраховується відповідно до основних показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну житлову політику і політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.

Аналогічні розміри пайових внесків для нежитлових будівель і житлових будинків визначені також у Положенні №7/46/9.

Враховуючи викладене, Законом №132, починаючи з 01.01.2020, скасовано право органу місцевого самоврядування на встановлення розміру пайового внеску.

Незважаючи на це, Тернопільською міською радою рішенням від 26.06.2020 №7/51/19 «Про встановлення коефіцієнта», встановлено:


Тобто, прийнятим Тернопільською міською радою таким «ефективним» рішенням розмір пайової участі зменшено в 100 разів ❗️


Окремо слід зазначити, що вказане вище рішення прийнято на підставі клопотання забудовників щодо встановлення зазначеного коефіцієнта виходячи з того, що ними було взято зобов’язання власним коштом здійснити капітальний ремонт вулиці Київської (ділянка від вул. Генерала М. Тарнавського до вул. Героїв Чорнобиля) в м. Тернополі.

Вказане зобов’язання визначено рішенням Виконавчого комітету міської ради від 27.05.2020 №390 «Про внесення змін в рішення виконавчого комітету міської ради від 26.02.2020 №174 «Про затвердження титульного списку капітального ремонту і реконструкції об’єктів шляхово-мостового господарства Тернопільської міської територіальної громади на 2020 рік», яким передбачено виконання цими забудовниками капітального ремонту по вул. Київській без залучення бюджетних коштів.

Загальна вартість передбачених Робочим проектом по об’єкту «Капітальний ремонт вулиці Київської (ділянка від вул. Генерала М. Тарнавського до вул. Героїв Чорнобиля) в м. Тернополі» робіт у цінах на вересень 2019 року складає 175 161,19 тис. грн., з яких протягом 2020-2021 років було фактично виконано на суму 49 300,96 тис. грн згідно акта приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2021 року.

Також, окремими забудовниками в обгрунтуванні стосовно встановлення коефіцієнта 0,01 зазначено про необхідність виконання ними робіт з прокладання водопровідних та електромереж поза межами їх земельних ділянок на виконання технічних умов виданих ВАТ «Тернопільобленерго» і КП «Тернопільводоканал» на загальну суму виконання робіт 41 677,07 тис. гривень.

У лютому 2022 року згідно актів прийому-передачі від 24.02.2023 №1/02 та №2/02 забудовниками фактично передано КП «Тернопільводоканал» мережі зовнішнього водопроводу та господарсько-побутової каналізації на загальну суму 1 369,88 тис. гривень. Рішенням Тернопільської міської ради від 11.07.2022 №8/116/28 «Про прийняття мереж водопроводу та господарсько-побутової каналізації до комунальної власності Тернопільської міської територіальної громади» зазначені вище мережі на вказану суму прийняті до комунальної власності територіальної громади.

В ході аудиту проаналізовано виконання забудовниками умов лише по 10 договорам, оскільки за інформацією Тернопільської міської ради решта знищена, згідно акту від 11.01.2024 №1/24 «Про виділення до знищення документів, не внесених до Національного архівного фонду».

Інформація щодо виконання умов окремих договорів про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури м. Тернополя

Отже, прийняття рішення Тернопільською міської ради від 26.06.2020 №7/51/19 «Про встановлення коефіцієнта», яким було встановлено розмір менший, ніж визначено Законом №132, ухвалене вже після набрання чинності цим Законом, встановлення для окремих забудовників коефіцієнта 0,01 суперечить вимогам пп.1 п.2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 20.09.2019 №132-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні», п.2.1 Положення про порядок пайової участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури Тернопільської міської територіальної громади, що діяло протягом 2020 року в редакції згідно рішення Тернопільської міської ради від 07.02.2020 №7/46/9

Крім того, вищезазначене в подальшому може привести до втрати можливості отримати доходи від пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Тернопіль за 7-ма об’єктами будівництва, які дотепер не введені в експлуатацію,

При цьому, вказані кошти можна було б спрямувати на ремонт доріг, розвиток комунікацій, будівництво дитячих садочків, шкіл, лікувальних установ, поліпшуючи цим самим інвестиційну привабливість міста.

Поряд із зазначеним, встановлено не сплату забудовниками пайової участі у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури.


Не сплата забудовниками пайової участі у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури до введення відповідних об’єктів в експлуатацію та в рамках укладених договорів

Першочергово, Законом №3038 та Положенням №6/7/132 було визначено:

  • замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов’язаний взяти участь у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту (відповідно частина 2 статті 40 та пункт 1.3);
  • розмір пайової участі визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами (відповідно частина 5 статті 40 та пункт 2.2).

Але, починаючи з 01.01.2020 набули чинності норми Закону №132 за змістом Прикінцевих та перехідних положень якого, з зазнаної вище дати у замовників будівництва відсутній обов’язок укладати з органом місцевого самоврядування договір про пайову участь.

Так, поряд з вищезазначеною нормою Розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №132 щодо розміру пайової участі (підпункт 1 пункту 2) визначено наступне:

замовник будівництва зобов’язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об’єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об’єкта будівництва, до якої додаються документи, які підтверджують вартість будівництва об’єкта. Орган місцевого самоврядування протягом 15 робочих днів з дня отримання зазначених документів надає замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об’єкта будівництва. (підпункт 3 пункту 2),

пайова участь сплачується виключно грошовими коштами до прийняття відповідного об’єкта будівництва в експлуатацію (підпункт 4 пункту 2).

Отже, вказані вище законодавчі норми встановлюють обов’язок замовника будівництва звернутися у 2020 році до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об’єкта будівництва, будівництво яких розпочато у попередні роки, якщо станом на 01.01.2020 вони не введені в експлуатацію і договори про сплату пайової участі не були укладені, протягом 10 робочих днів після 01.01.2020.

Проте, окремими замовниками будівництва у 2020 році не виконано вищезазначеної норми законодавства, що мало наслідком не сплату ними пайових внесків.

Так, наприклад, замовником ТОВ «Житло» в досліджуваному періоді введені в експлуатацію чотири об’єкти будівництва (будівництво розпочато до 01.01.2020), але ним не подано заяву до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради про визначення розміру пайового внеску за цими об’єктами будівництва та відповідно його не сплачено, а саме:

– «Підприємства торгівлі з гаражами-стоянками та приміщеннями громадського призначення по вул. Коновальця в м. Тернополі» (дата введення в експлуатацію 10.01.2024, сертифікат про готовність ТП122240102552);

– «Будівництво багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення та творчими майстернями по вул. О. Довженка (позиція 42, блок «А», І черга) в м. Тернополі» (дата введення в експлуатацію 26.01.2023, сертифікат про готовність ГУ 123230112665);

– «Група багатоквартирних житлових будинків по вул. Довженка в м. Тернополі. Багатоквартирний житловий будинок 3 приміщеннями громадського призначення (поз. 41) (блок «Б» в осях «14-32»)» (дата введення в експлуатацію 17.08.2021, сертифікат про готовність ІУ123210810854);

– «Будівництво багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення та творчими майстернями по вул. О. Довженка (позиція 42, блок «Б», ІІ черга) в м. Тернополі» (дата введення в експлуатацію -17.03.2021, сертифікат про готовність ІУ123201223807).

Аналогічні випадки несплати пайових внесків за введеними в експлуатацію об’єктами, будівництво яких розпочато до 01.01.2020, мали місце ще по 7-и замовниках будівництва (ТОВ «Взуття», ТОВ «Теркон-Буд», релігійна організація «Парафія Преподобного Іова Почаївського» міста Тернопіль, Тернопільської єпархії Української православної церкви Київського патріархату», Кравець М.І., Михайлів М.І., Патрик С.І., а також ТОВ «ЮСП Панель»).

Отже, в порушення підпунктів 1, 3, 4 пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 20.09.2019 №132-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні», замовники будівництва без достатніх правових підстав зберегли у себе кошти у сумі 11 064,42 тис. грн, які мали заплатити у вигляді пайового внеску у розвиток інфраструктури населеного пункту, що привело до недоотримання спеціальним фондом міського бюджету на вищевказану суму.

Більш того, 9-ма забудовниками (КП Фірма “Тернопільбудінвестзамовник”, ТОВ «Домобудівник», ТОВ «Фенікс 2017», ТОВ «ВВС-Буд», ТОВ «Купон», релігійна громада «Церква Християн Віри Євангельської м. Тернополя «Спасіння»», Приватне підприємство «МЕРКУРІЙ ВЕСТ», Клепач П.Є., ТОВ «Тернопільбуд») не виконувались умови діючих договорів в частині сплати пайових внесків у визначені терміни.

Так, внаслідок недотримання п.2.3 та 4.5 договорів про пайову участь створенні і розвитку інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури м. Тернополя, а також п.4.1 та 6.2 Положення №6/7/132, цими забудовниками не сплачено пайові внески та штрафні санкції за прострочення платежів, що мало наслідком недоотримання спеціальним фондом міського бюджету відповідних надходжень в загальній сумі 20 093,38 тис. гривень.

Прийняття рішення щодо зарахування у вигляді пайового внеску за укладеними договорами про пайову участь у комунальну власність об’єкту нерухомого майна, замість грошових коштів

Законом №3038 визначено:

– пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об’єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури (частина 3 статті 40),

– органам місцевого самоврядування забороняється вимагати від замовника будівництва надання будь-яких послуг, у тому числі здійснення будівництва об’єктів та передачі матеріальних або нематеріальних активів (зокрема житлових та нежитлових приміщень, у тому числі шляхом їх викупу), крім пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, передбаченої цією статтею (частина 7 статті 40).

Крім того, відповідно до Закону №132 договори про сплату пайової участі, укладені до 1 січня 2020 року, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання, а пайова участь сплачується виключно грошовими коштами до прийняття відповідного об’єкта будівництва в експлуатацію (пункт 2 Розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення»).

Положенням №6/7/132 також визначено, що пайова участь Замовника у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури територіальної громади полягає у перерахуванні коштів до бюджету розвитку територіальної громади (пункт 1.3).

Аналогічна норма щодо сплати пайового внеску грошовими коштами, визначена також умовами укладених договорів.

Водночас, дослідженням наданої до аудиту ухвали Господарського суду Тернопільської області від 19.01.2023 по справі №921/573/22 за позовом Виконавчого комітету Тернопільської міської ради до ТОВ «Перспектива Ресурс», встановлено затвердження цією ухвалою Мирової угоди, якою всупереч вищезазначених нормативних актів передбачено зарахування у вигляді пайового внеску об’єкту нерухомості замість грошових коштів.

Так, у Мировій угоді йдеться про зарахування Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, замість оплати пайових внесків на загальну суму 16 162,34 тис. грн за договорами, укладеними з ТОВ «Перспектива Ресурс», вартості прибудованого дитячого садочку (група нежитлових приміщень №132) загальною площею 786,5 кв.м., який розташований за адресою м. Тернопіль, вул. Микулинецька, 116П), шляхом державної реєстрації права власності на нього за територіальною громадою вартістю 16 608,62 тис. гривень.

Необхідно відмітити, що умовами договорів передбачено сплату пайового внеску грошовими коштами.

Варто зазначити, що звернення від жителів мікрорайону «Південний» щодо облаштування на його території закладу дошкільної освіти надходили до Управління освіти і науки Тернопільської міської ради в грудні 2022 року та директора Тернопільського закладу дошкільної освіти №11 в серпні 2023 року (найближчий по розташуванню до вищезазначеного району, середній показник використання потужності закладу складає 160% з наявною чергою до цього закладу). Але, планова потужність, прийнятого в рамках Мирової угоди закладу, розрахована лише на контингент в кількості 30 дітей!

Окремо слід зазначити, що рішенням Тернопільської міської ради від 27.01.2023 №8/22/23 «Про прийняття майна у комунальну власність» нежитлове приміщення прибудованого дитячого садочку прийнято у комунальну власність Тернопільської міської територіальної громади.

Вказане рішення прийнято до набрання законної сили Ухвали Господарського суду Тернопільської області від 19.01.2023 по справі №921/573/22, тобто органом місцевого самоврядування не використано право на його оскарження.

Отже, підписання Тернопільським міським головою Мирової угоди про прийняття у комунальну власність прибудованого дитячого садочка по вул. Микулинецька, 116-П, та подальше прийняття зазначеного майна у комунальну власність за рішенням Тернопільської міської ради, замість сплати пайового внеску у грошовій формі, призвело до втрати для бюджету міста 16 мільйонів 162 тисч 340 грн.

При цьому частиною 3 статті 40 Закону України від 17.02.2011 №3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» та підпунктом 4 пункту 2 Розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 20.09.2019 №132-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні» визначено, що пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об’єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Діліться у соцмережах:

Politerno Full

TELEGRAM

ПРИЄДНУЙСЯ
CLOSE