Politerno > Статті > Нюанси закону про “зелену” енергетику: чи змінить він тарифи для людей і бізнесу

Нюанси закону про “зелену” енергетику: чи змінить він тарифи для людей і бізнесу

  • 24 Липня, 2020
  • 411 Переглядів
  • 0

На українському ринку електроенергії намічається черговий переділ, за який заплатять споживачі. Тарифи для населення і бізнесу можуть злетіти як мінімум на 50%, а то і в 2-3 рази.

Днями парламент прийняв новий закон про зелену енергетикуНа перший погляд, нічого сенсаційного в ньому немає – він просто повторює основні пункти меморандуму, підписаного в червні між Кабміном та профільними асоціаціями з відновлюваної енергетики. 

Найголовніше нововведення – зниження зелених тарифів на 7,5-15%. Але є й інші, зокрема продаж електроенергії на аукціонах, обмеження по введенню нових “зелених” потужностей, вимоги щодо відповідальності за так звані небаланси (коли виробник вводить в експлуатацію електростанцію, але не інвестує в акумулюючі потужності) і т.д.

Все це нібито має врятувати вітчизняну енергетику від колапсу, пов’язаного з надлишком “зеленки” і браком у держави грошей на виплату підвищених “зелених” тарифів (борги вже перевищили 15 млрд).

Але ще на етапі просування в сесійній залі законопроект обріс масою скандалів. З нього стирчали “вуха” самих різних лобістів, а після першого читання проект і зовсім заспамили правками (їх подали близько 1300). У підсумку більшість правок просто відхилили, а закон прийняли в турборежимі.

Хоча його основна мета – знизити напругу на енергоринку, за підсумком все йде до підвищення тарифів для населення і бізнесу. Електрика може злетіти в ціні вже цієї осені, питання тільки в цифрах. За одними розрахунками, тарифи підвищаться на 30-50%, за іншими – в 2-3 рази і більше. При цьому окремі бізнес-групи можуть розраховувати на бонуси.

Розбиремося, як новий закон по “зеленій” енергетиці вплине на тарифи і кому він вигідний.

Мінус по тарифам і відповідальність за небаланс

Про те що правила на ринку зеленої енергетики потрібно терміново міняти, в Україні говорять давно.

Зелені тарифи в нашій країні одні з найвищих в світі, що привертає як вітчизняних, так і іноземних інвесторів. У підсумку в останні кілька років в Україні спостерігається справжній “зелений бум” – масово запускається нові вітро- та сонячні електростанції, причому, як каже керівник спеціальних проектів НТЦ “Психея” Геннадій Рябцев, найчастіше станції відкриваються не там, де є потенційні споживачі їх електроенергії, а там, де зуміють домовитися з місцевою владою. Якщо в 2017 році зелені потужності в Україні збільшилися на третину, то в 2018 році – вже на 66%, а за минулий рік – втричі (плюс 4,3 ГВт).

У загальній структурі енергоринку частка зеленої генерації зросла за кілька років з 3% до 8,7% і продовжує стрімко збільшуватися. Держава ж зобов’язалася викуповувати з ринку всю зелену електроенергію за високими тарифами (до 46 євроцентів за кіловат). Тобто сформувалася свого роду “зелена піраміда” – армія претендентів на виплати за зеленим тарифом зростає значно швидше, ніж кількість споживачів такої енергії. В результаті борги за зеленим тарифом наростають як снігова куля, і вже перевищили 15 мільярдів.

Ситуація помітно погіршилася через карантин і кризу. Споживання електроенергії в Україні знизилося, а апетити “зелених” продовжують зростати, так як вводяться в експлуатацію все нові і нові станції. Виходить, що платити по зеленим рахункам уже просто нічим. Більш того, збільшення частки зеленої енергетики ризикує покласти інші сегменти енергоринку, зокрема атомну енергетику, яка дає найдешевшу електроенергію.

Тому, як варіант, влада запропонувала виробникам зеленої електроенергії знизити тариф, але при цьому гарантувати їм повернення боргів. Переговори велися кілька місяців, в результаті було знайдено компроміс – зниження тарифу на 7,5% для вітрових і на 15% для сонячних станцій. Цю норму заклали у законопроект №3658, який в підсумку прийняли 21 липня.

Він також передбачає, що з державного бюджету буде компенсуватися не менше 20% виплат за зеленим тарифом (їх проводить державне підприємство “Гарантований покупець”).

За розрахунками Кабміну, в результаті дефіцит балансу ДП “Гарантований покупець” знизиться на 6,4 млрд гривень на рік, а виплати за зеленим тарифом – на 2 млрд гривень.

Плюс в новому законі передбачили кілька інших важливих новацій.

  • зменшення тарифів для нових сонячних електростанцій. Ті станції, що будуть запускатися з серпня цього року, отримають тариф на 50% менший, ніж працюючі СЕС. Це повинно обмежити введення нових “сонячних” потужностей
  • відповідальність за небаланс. У 2021 році виробники повинні будуть компенсувати 50% небалансу, а з 2022 року – усі 100%. На практиці це означає, що виробники, по-перше, повинні будуть більш точно планувати обсяги генерації (допустима похибка для вітрових станцій – 10%, для сонячних – 5%), по-друге, вкладатися в балансуючі потужності (зокрема, в акумулюючі).

“Це, мабуть, найголовніше нововведення, навіть важливіше, ніж зниження зелених тарифів. Справа в тому, що більшість “зелених” станцій не мають високоманеврових і акумулюючих потужностей, які б дозволили згладити дисбаланс у виробництві електроенергії (приміром, сонячні електростанції виробляють енергію тільки вдень, а вночі фактично простоюють – ред.). Ніхто за такі потужності не хоче доплачувати, але в той же час “Укренерго” зобов’язана приймати “зелену” електроенергію в енергосистему, тобто проблема вирішується за рахунок інших виробників. За розрахунками “Укренерго “, вже найближчим часом потрібно ввести в експлуатацію по 2 ГВт маневрених і акумулюючих потужностей, що потребує значних інвестицій”, – пояснює Геннадій Рябцев.

  • зелені аукціони. На них виробники зможуть виставляти свій цінник на електроенергію. Тобто якщо пропозиції будуть нижчими від встановлених зелених тарифів, то фактично держава буде платити за альтернативну електроенергію ще менше.

Коломойський, Ахметов, Пінчук та інші “зелені”

“Насправді закон потрібно було приймати, так як ситуація в енергетиці близька до катастрофи”, – говорить Рябцев. Проте проект просувався в Раді зі скандалом. Вважається, що його намагалися переписати відразу кілька лобістських груп.

У роботу над проектом активно включився Коломойський. При цьому інтересів в зеленій енергетиці у нього немає. Але, як кажуть обізнані джерела, олігарх переслідував кілька цілей.

У ЗМІ, зокрема, згадувалося, що Коломойський хотів пролобіювати значно більше зниження зелених тарифів, мінімум удвічі. Нинішнє зменшення на 7,5-15% для потужних гравців – це ні про що. І зрозуміло, що для того, щоб забезпечити виплати по зеленій генерації, влада буде підвищувати тарифи для всіх споживачів, в тому числі для бізнесу. А енергоємним заводам Коломойського потрібна дешева електроенергія. Плюс, олігарх традиційно хотів насолити іншому олігархові – Ахметову, у якого є інтереси в зеленій енергетиці.

“Мої юристи дуже добре описали проблематику законопроекту 3658 про “зелений тариф”, який сьогодні спробують проштовхнути через Раду “слуги”, Ахметов і ко”, – написав у Фейсбуці нардеп Олександр Дубінський (його вважають близьким до Коломойського) напередодні голосування.

За його словами, проблеми на ринку електроенергії, які зараз намагаються виправити, почалися після голосування законопроекту 8449-д про підтримку виробників електроенергії з альтернативних джерел.

“У другому читанні він приймався 25 квітня 2019 року, коли вже були відомі результати другого туру президентських виборів. Саме в цей день приймався проект закону про забезпечення функціонування української мови як державної (друге читання). У цьому весь цинізм тієї влади, простим українцям – мова, і під шумок олігархам – преференції на мільярди”, – написав Дубинський.

“Мій прогноз – цей закон нічого не вирішить. Тому що не можна впихнути невпихуєме. Наші зелені тарифи на 100-200% вищі, ніж в Німеччині, очевидно, що урізання на 7,5% і 15% – це імітація. Мої правки були про урізання на 12,5% і 30% існуючих плюс урізання на 30-50% для майбутніх (щоб зменшити обсяги будівництва). Як компенсатор – додаткові три роки зеленого тарифу після 2030-го року та три роки пільги з податку на прибуток. А також погашення боргів перед зеленими через ОВДП і можливість дофінансування платежів з держбюджету”, – написав у Фейсбуці глава профільного комітету ВР Андрій Герус (якого також вважають людиною Коломойського).

Але в підсумку його правки не пройшли.

Очевидно, більш сильним в Раді виявився вплив Ріната Ахметова та інших великих “зелених” інвесторів (серед яких чимало іноземних бізнесменів).

“Новий закон вигідний для великих “зелених” виробників. Зменшення тарифів до 15% – не таке вже істотне. У той же час вимога щодо компенсації за небаланси прибере з цього сегмента дрібних конкурентів, у яких немає грошей на акумулюючі потужності. У лідерів ринку такі потужності вже переважно є, і їм не доведеться вкладатися додатково”, – говорить аналітик інституту Growford Олексій Кущ.

Втім, не виключено, що Коломойський отримає дешеву електроенергію за іншою схемою. Буквально на наступний день після прийняття закону по зеленим тарифам “Енергоатом” почав експорт електроенергії в Білорусь.

Обсяги невеликі. “До кінця липня запланована поставка 12 тисяч МВт-годин, а в серпні очікується збільшення таких експортних поставок до майже 290 тисяч Мвт-год на загальну суму понад 27 млн гривень”, – написав на своїй сторінці в Фейсбуці Андрій Герус.

Втім, експерти підозрюють, що готується нова схема. Посилаючись на можливість експорту електроенергії до Білорусі, в Раді спробують просунути також імпорт з цієї країни (що автоматично відкриває імпорт електроенергії з Росії, на якому до недавнього часу сиділи підприємства Коломойського).

Сам Герус побічно підтвердив ці підозри.

“Цей експорт “Енергоатому” в Республіку Білорусь – одна з головних причин, чому я не підтримав урядовий законопроект про заборону імпорту електроенергії з Білорусі. Адже в Білорусі немає таких заборон на рівні закону, і такий закон зірвав би наші експортні поставки в Білорусь”, – пояснив Герус.

Також несподівано в фінальному тексті закону по зеленим тарифам з’явилася правка про так звану зелену металургію. Її подав нардеп від СН Дмитро Кисилевський, виходець з компанії “Інтерпайп” Віктора Пінчука. Він запропонував, щоб металургійні компанії, які забезпечують “зелене” виробництво своєї продукції, не платили за передачу електроенергії протягом 10 років. Але на даний момент “зеленими” технологіями може похвалитися тільки “Інтерпайп”, тобто, по-суті, це бонус для Пінчука.

“На цілих 10 років. І це той тариф, який, на думку НКРЕКП, повинен поліпшити фінансову ситуацію на енергоринку. Виходить, з серпня всі підприємства повинні будуть платити тариф на передачу в 1,5 разів більший, але одна єдина компанія буде мати привілеї його не платити зовсім, ще й до 2030 року. Ціна економії для куратора Кисилевського – 12-15 мільйонів доларів щорічно. І це ті кошти, які недоотримає державне “Укренерго”, – зазначив нардеп Олексій Кучеренко.

Цікаво, що ця правка пройшла, хоча спочатку всі називали її відверто лобістською.

Втім, за словами джерела у фракці “Слуга народу”, це бонус не стільки для Пінчука, скільки для нових потенційних власників “Інтерпайпу”, переговори з якими вже кілька місяців нібито веде Пінчук. “Це група бізнесменів з США. Вони мають вплив на наших “соросят”. Свого роду приємний бонус для майбутніх власників”, – говорить джерело.

За його словами, велика група лобістів залишилася за кадром. Це перш за все представники західного бізнесу, який неабияк вклався в українську зелену енергетику в розрахунку на високі тарифи, в тому числі витративши кредитні кошти. Тому різкого зниження зелених тарифів з самого початку не планувалося.

Що буде з тарифами

Розборки в зеленій енергетиці мало цікавлять пересічних користувачів, поки вони не б’ють по тарифам. Але в цей раз уникнути підвищення цін на електроенергію не вдасться. Адже навіть після зниження зелені тарифи залишаються нереально високими, плюс потрібно буде вже до 2021 року погасити мільярдні борги перед виробниками. Гроші на все це можна знайти хіба що в кишенях у споживачів.

“Безпосередньо новий закон ніяк не відіб’ється на тарифах для людей і промислових споживачів. Але, щоб забезпечувати погашення боргів по зеленим тарифам, доведеться підвищувати тариф на передачу “Укренерго” (нещодавно він уже був збільшений більш ніж на 50% – ред.). А ця надбавка вже не може не впливати на цінник на електрику”, – говорить співзасновник Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич.

“Ціни на електроенергію будуть в будь-якому випадку рости. Динаміка залежить від ситуації на енергоринку в цілому, в тому числі які будуть тарифи на газ, вугілля та інші енергоресурси. Атомники, які зараз заявляють про собівартість кіловата в 60 копійок, планують підвищити планку до 1 гривні. Приблизно в подібних межах виростуть і відпускні ціни”, – говорить Рябцев.

За словами Олексія Куща, є кілька варіантів майбутнього підвищення тарифів. Перший – найбільш м’який – скасування пільгового споживання для населення (перші 100 кіловат за зниженим тарифом у 90 копійок), але збереження ПСО до кінця 2020 року (1,68 гривень за кіловат). Другий – скасування ПСО вже з осені і перехід повністю на ринкові тарифи. В цьому випадку цінник для населення зросте приблизно до 2 гривень за кіловат. Третій – найбільш радикальний варіант – тариф для дрібних споживачів (в тому числі населення) буде на 20-30% вищим, ніж для великих споживачів (бізнесу). В цьому випадку тариф для людей піде далеко за 2 гривні за кіловат.

Втім, за словами аналітика Інституту стратегічних досліджень Юрія Корольчука, підвищення цін для населення, швидше за все, не буде різким і пройде в кілька етапів (так як доведеться автоматично збільшувати і субсидії). “Швидше за все, підвищать тариф в середньому в 2 рази, але в 2-3 етапи”, – говорить експерт.

І, швидше за все, це станеться вже після місцевих виборів, які намічені на кінець жовтня.

Читайте також: Вистава на Театральній. Чому заговорили про інсценування теракту в Луцьку

Діліться у соцмережах:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Залишити відповідь