Politerno > Статті > Повалити Зеленського до кінця року. Навіщо Рада прийняла закон “під імпічмент президента”

Повалити Зеленського до кінця року. Навіщо Рада прийняла закон “під імпічмент президента”

  • Червень 15, 2019
  • 1183 Переглядів
  • Comments Off

12 червня спікер Верховної Ради Андрій Парубій підписав депутатський (а не президентський) закон про імпічмент, прийнятий 6 червня.

За своєю формою це закон про тимчасові слідчі комісії. Але найцікавіше там – це норма про спеціальну тимчасову слідчу комісію Верховної Ради, яка може проводити розслідування під час процедури усунення президента з його поста в порядку імпічменту.

Цей закон фактично заповнює законодавчі прогалини, які раніше робили неможливою процедуру відставки президента. Для того щоб закон вступив в силу, його ще має підписати Володимир Зеленський.

При цьому в парламенті вже зараз зріє змова проти президента і будуються плани по його усунення з посади ще до кінця року.

Подробиці у статті.

Чия влада, того й закон

Всього один крок відокремлює прийнятий парламентом закон №1098 “Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України” від повного врегулювання процедури імпічменту президента – це необхідність, щоб закон підписав чинний глава держави Володимир Зеленський.

Раніше в законодавстві був пробіл, який не дозволяв відстороняти президента від влади. Так, відповідно до ст. 111 Конституції, процедуру імпічменту ініціює парламент, справа про імпічмент розслідується Тимчасовою слідчою комісією, а усунення президента України в порядку імпічменту можливе тільки за рішенням Верховної Ради.

При цьому законодавчих механізмів реалізації цієї процедури не було.

Тепер же закон регулює правовий статус і порядок діяльності тимчасових слідчих комісій для проведення розслідування під час процедури усунення президента з поста в порядку імпічменту.

Підставами для утворення ТСК можуть бути повідомлення про порушення Конституції, законів України.

За іронією долі цей проект подавала глава фракції “Батьківщина” Юлія Тимошенко в співавторстві з тоді ще звичайним нардепом Андрієм Парубієм, главою Радикальної партії Олегом Ляшком і іншими депутатами ще в кінці 2014 року фактично як запобіжник проти узурпації влади тодішнім президентом Петром Порошенком.

П’ять років цей проект залишався незатребуваним, а вже в кінці квітня 2019 року, коли на виборах у другому турі переміг Володимир Зеленський, Андрій Парубій дістав його із “засіків вітчизни”.

Всі процедури по прийняттю закону були пройдені менш ніж за півтора місяці, включаючи розгляд більш ніж півтори тисячі поправок.

Загалом суть прийнятого закону саме в тому, що тимчасова слідча комісія Верховної Ради буде розслідувати обставини можливого скоєння президентом злочинів, якщо буде стояти питання про його імпічмент.

Документ визначає, що спеціальна тимчасова слідча комісія Верховної Ради – це колегіальний тимчасовий орган парламенту, який формується з числа народних депутатів, спеціального прокурора і спеціальних слідчих.

Якщо для створення звичайної ТСК потрібно 150 голосів, то для створення спеціальної ТСК, чиїм завданням стане проведення розслідування обставин вчинення президентом України державної зради або іншого злочину, внаслідок чого може постати питання про усунення президента з поста в порядку імпічменту, потрібно 226 голосів.

Термін діяльності комісії не повинен перевищувати трьох місяців.

Спеціальна слідча комісія подає парламенту висновки і пропозиції щодо розслідування обставин, викладених у поданні про ініціювання імпічменту.

Рада в 226 голосів приймає рішення щодо ініціювання питання імпічменту та включення його до порядку денного сесії як невідкладного. Про прийняття такого рішення спікер Ради терміново повідомляє главі держави.

Спеціальна слідча комісія має право:

– заслуховувати президента України та захисника (захисників) його прав; – вимагати необхідні документи, матеріали та інші відомості, що стосуються розслідування, у держорганів, органів місцевого самоврядування, підприємств, ЗМІ;

– в разі потреби призначати експертизи та залучати фахівців для дослідження і оцінки доказів;

– запрошувати та заслуховувати громадян України (крім суддів і суддів Конституційного суду України), які можуть повідомити про обставини скоєння главою держави держзради або іншого злочину.  

При цьому сама процедура імпічменту та ж, що прописана в Конституції. Одних висновків ТСК буде недостатньо. Схвалити імпічмент президента ще повинні в Конституційному і Верховному судах. Після чого відставку президента повинні підтримати три чверті депутатського корпусу – тобто 338 депутатів.

“Говорячи про імпічмент. Якщо чинний президент обгрунтовано вважається обвинуваченим, наприклад, у вбивстві, то для того, щоб його притягнути до відповідальності, передбачена дуже складна процедура. Вона передбачає спочатку ініціацію цього питання, для цього потрібна половина голосів парламенту. Потім створення Тимчасової слідчої комісії і заслуховування її висновків. Потім розгляд Конституційним і Верховним судами цього висновку. Тільки після цього трьома чвертями парламенту може бути прийнято рішення про імпічмент. Тобто це має бути абсолютно виняткова ситуація, коли абсолютно ні у кого не буде сумнівів, що президент вчинив злочин, і після цього він буде відсторонений і переданий в кримінальне ведення”, – пояснив нардеп Ємець процедуру імпічменту президента.

Він також сказав, що закон про ТСК є невід’ємною її частиною.

6 червня цей закон був прийнятий 279 депутатами практично з усіх фракцій. Блок Петра Порошенко дав 93 голоси, “Народний фронт” – 67, “Опозиційний блок” – 26, “Самопоміч” – 13, Радикальна партія – 14, “Батьківщина” – 17, “Воля народу” – 1, “Відродження” – 9 , позафракційні – 39.

“Дієвий інститут імпічменту президента – це той дамоклів меч, який буде висіти на стіні у президента, і при прийнятті кожного рішення він повинен озиратися і дивитися, чи не перемістився він вже на стелю, щоб впасти на голову, – переможно заявив заступник голови Комітету з питань регламенту, радикал Олег Купрієнко, представляючи цей проект в Раді. – Цей законопроект посилить роль парламентаризму в нашій парламентсько (зробивши особливий наголос на цьому слові) президентській країні”.

Запобіжник для Зеленського  

Примітно, що, приймаючи цей закон, парламент відмовився включити до порядку денного законопроект самого президента про імпічмент.

Тим часом, представник президента у Верховній Раді Руслан Стефанчук уникнув конкретної відповіді на питання, чи підпише прийнятий депутатами закон Зеленський: “Будемо вивчати”, пообіцявши тільки, що наступне скликання почнуть зі зняття недоторканності з усіх, хто нею наділений.

“Уже в наступну каденцію Верховної Ради внесемо нову норму Конституції про зняття імунітету з усіх трьох категорій, про які ми говорили. Тоді не буде потрібно імпічменту або чогось іншого”, – зазначив Стефанчук.

Проте експерти вважають, що якщо Зеленський підпише цей закон, то він може рано чи пізно вистрілити проти нього самого.

“Прийнявши цей закон, Верховна Рада наділила ТСК функціями слідчого органу, тим самим розширивши повноваження парламенту. ТСК зможуть, по суті, проводити слідство, викликати людей на допити, встановлено кримінальну відповідальність за неявку на допит. Таким чином, значно розширюються можливості самих депутатів. За своєю суттю це закон проти нинішнього президента. Це підготовка нинішньої влади до роботи в опозиції. Потенційно опозиція може створити дуже великі проблеми Зеленському при будь-якому його кроці, який їм не сподобається. Якщо Зеленський підпише цей законопроект, він ризикує стати першим президентом в Україні, який пройде шлях від влади до імпічменту”, – говорить політолог Руслан Бортник.

За словами політолога Андрія Золотарьова, після прийняття цього закону опоненти президента будуть під мікроскопом розглядати кожну з його заяв і шукати в ній привід відправити Зеленського у вигнання.

“Застосувати цей закон проти Зеленського рада була б уже ця Рада, вибачте за тавтологію. Як привід – заяви про прямі переговори з РФ, або ще що-небудь можна знайти. Але поки у них карти не складаються. Хтозна, що буде в наступній Раді. З огляду на досить дивний склад списку Зе, його команда може виявитися досить пухкою, і, як знати, чи не обернеться цей закон проти самого Зеленського, – каже Золотарьов. – Тепер у нього є складна дилема – показати що “ми з бідної, але інтелігентної сім’ї” і підписати цей закон або піти по шляху внесення правок, подачі пропозицій до закону, унеможлививши подолання вето ні в цьому, ні в наступному парламенті”.

Відзначимо, що привід для імпічменту може дати вже зовсім скоро Конституційний суд. Якщо він визнає Указ президента про розпуск парламенту неконституційним, то це, теоретично, відкриє дорогу до звинувачення президента в цілому букеті злочинів – спроба державного перевороту, узурпація або зловживання владою.

І це може стати основою для запуску процедури відсторонення від влади ще при цьому складі парламенту. Тим більше, що тоді нинішня Рада (гранично ворожа Зеленському) буде працювати ще мінімум до листопада.

Знайти 226 голосів для початку процедури імпічменту і для створення тимчасової слідчої комісії в ній буде легко. Верховний і Конституційний суди також зараз поки що підконтрольні колишній владі. Тобто вони можуть винести потрібний вердикт. А після цього і 338 голосів за імпічмент, цілком ймовірно, знайдуться.

І все це, теоретично, можна встигнути зробити ще до планових виборів Ради в кінці жовтня.

Про те, що такий план існує, підтвердили відразу кілька джерел серед нардепів як БПП, так і “Народного фронту”. “Справа за малим – за рішенням Конституційного суду про визнання Указу президента про розпуск Ради неконституційним. При цьому, навіть якщо Зеленський накладе вето на закон, то, я вважаю, воно буде подолано і закон все одно запрацює”, – сказав один з депутатів.

Читайте також: Судом проти виборів: яке рішення може прийняти Конституційний Суд

Діліться у соцмережах:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •