Парламентський комітет з питань аграрної та земельної політики достроково і зі скандалом завершив розгляд поправок до другого читання скандального законопроекту про запуск ринку сільськогосподарської землі.
Провладна більшість у комітеті не стала дотримуватися графіка роботи над проектом, обумовленому в меморандумі фракцій і депутатських груп, а схвалила документ для голосування в сесійній залі, відхиливши більшу частину поправок.
Опозиція каже, що були порушені не тільки домовленості, але і законодавство.
Чим же пояснюється несподівана завзятість “Слуги народу” (СН), у матеріалі.
Хто порушив меморандум
Зібравшись на засідання в суботу 28 грудня, аграрний комітет несподівано видав рішення по законопроекту №2178-10 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення”, яке від нього чекали лише в січні.
19 членів комітету проголосували за те, щоб проект з мінімумом поправок винести в сесійний зал із закликом підтримати. 1 член комітету був проти, 2 утрималися.
Опозиція звинуватила провладну більшість у комітеті і особисто його голову Миколу Сольського (СН) в порушенні домовленостей, викладених в меморандумі фракцій і депгруп про порядок підготовки законопроекту до другого читання, а також цілого ряду законів, в тому числі закону про парламентські комітети.
Читайте також: Зникнення поправок до закону про землю: Тимошенко назвала засідання комітету незаконним, нардепи звернуться у ДБР
Так, народний депутат Нестор Шуфрич (ОПЗЖ), який, не входячи до складу комітету, був присутній на засіданні, заявив, що, на його думку, провладна більшість, не бажаючи обговорювати і голосувати за більшу частину “чужих” поправок, порушує статтю 16 закону про парламентські комітети, пункт 6 який це передбачає. А в цьому можна угледіти зловживання владою.
“Я, висловлюючи повагу до вас, маючи досвід, прошу вас не йти на вчинення злочину, як мінімум по 365 статті Кримінального кодексу України… Це перевищення влади, а потім ще може виявитися, що у корисливих цілях, бо багато хто з вас має конфлікт інтересів, і це буде обтяжуючою обставиною. Тим паче, скоєно цей злочин буде групою за попередньою домовленістю”, – волав до членів комітету нардеп.
За словами члена комітету Вадим Івченка (“Батьківщина”), у конфлікті інтересів можна запідозрити, наприклад, самого Сольского – він є співвласником низки агрокомпаній і досі отримує дивіденди, у чому можна переконатися, зазирнувши у його декларацію. Причому, Сольський є в цьому бізнесі партнером з главою Офісу президента Андрієм Богданом.
Так, за даними видання “Апостроф” Андрій Богдан та Микола Сольський є давніми партнерами у аграрному бізнесі. З приходом до влади вони отримали можливість замкнути на собі прийняття рішень в державній сфері, що свідчить про конфлікт інтересів.
В реєстрах Сольський значиться засновником 7 та бенефіціаром 10 підприємств, що займаються агробізнесом (частина з них на цей час припинила діяльність).
«Серед засновників його підприємств – також юристи. Керуючий партнер адвокатської фірми «Пукшин і Партнери», член комісії з питань правової реформи при президенті Володимирі Зеленському Ігор Пукшин, керівник Офісу президента Зеленського Андрій Богдан і син екс-голови Конституційного суду України, бізнес-партнер і ексспіввласник адвокатської фірми «Пукшин і партнери» Олександр Баулін», – говориться в статті.
НАБУ навіть розслідувало справу проти голови парламентського аграрного комітету та голови Офісу президента, але після зміни влади слідство заглохло.
Після того, як Микола Сольський пройшов в Верховну Раду від «Слуги народу» за протекцією Андрія Богдана і очолив аграрний комітет (що є очевидним конфліктом інтересів враховуючи його бізнес-інтереси), він ініціював і провів цілий ряд законопроектів, що стосуються питань відчуження землі й сірих схем в аграрному секторі.
Це стало можливим завдяки підтримці рішень іншими членами комітету, а саме представниками так званої групи Кулініча.
Слід зазначити, що за всі потрібні ініціативи в комітеті, який складається значною мірою з представників агробізнесу, стабільно голосує так звана група Кулініча, який орієнтується на співвласника агрохолдингу «Кернел» Веревського (Кулініч колись був його помічником – у V та VI скликаннях). Ще у Раді минулого скликання, як стверджує Transparency International, інший співвласник «Кернела», Хомутинник, а також люди Веревського, в тому числі Кулініч та Мушак, були лобістами інтересів агрохолдингу в Раді. Кулініч і зараз депутат від «Відродження». А згаданий Олексій Мушак, радник прем’єра Гончарука з земельних питань, є двоюрідним братом Андрія Веревського.
Завдяки підтримці депутатського лобі Веревського в комітеті практично всі земельні рішення, які надходять від Офісу президента, вносяться Сольським, підтримуються аграрним комітетом і голосуються монобільшістю.
Реагучи на звинувачення опозиціонерів, Сольський наполягає на відсутності конфлікту інтересів і закликає дочекатися роз’яснення з цього приводу Національного агентства з протидії корупції.
Слід зазначити, якщо ухвала виноситься з порушеннями, це дає підстави для скасування цього голосування, а потім – якщо сесія схвалить законопроект, і для скасування його прийняття.
“Порушуючи меморандум, ви показуєте, що ви недоговороздатні. Це означає, що ви рухаєтеся таким чином, що ви самі радікалізуєте проти себе інші політичні сили, аграрні асоціації, людей. Тому що ви обманом, як в першому читанні, так і в другому, голосуєте відповідні законопроекти”, – наполягав народний депутат Івченко (“Батьківщина”) Сольському.
“Договір, підписаний вами, не вартий навіть паперу, на якому він написаний”, – звинувачував народний депутат Шуфрич.
У свою чергу, глава комітету Сольський звинуватив опозицію в тому, що та сама не дотримується меморандуму, мовляв, там є пункт, що допускає об’єднання “ідентичних поправок” – ось і результат.
Наступне засідання комітету, за його рішенням, відбудеться вже 15 січня – в розпал першого пленарного тижня нового року.
Отже, які саме поправки схвалив комітет? Микола Сольський робить акцент на наступних.
Купувати землю зможуть тільки громадяни України, сама держава, громади та українські компанії, засновані українцями (щодо власності капіталу компаній – не згадується).
Причому в одні руки дістається максимум 10 тис га. “Але немає обмеження, що це не можуть бути пов’язані між собою люди. Інакше кажучи по 10 тис га зможуть купити чоловік, дружина, мама, теща і так далі, сформувавши власний банк землі”, – зазначає народний депутат Олексій Кучеренко (“Батьківщина”).
Читайте також: Зеленський торгується: пропонується знизити концентрацію землі в одні руки до 10 тисяч га
Іноземці, як засновники компаній, зможуть купувати землю лише після позитивного результату референдуму.
Але власниками землі можуть стати банки, якщо отримають землю в якості застави. Протягом двох років вони будуть зобов’язані продати ці ділянки на аукціонах. “І це можуть бути банки з іноземним капіталом”, – уточнює народний депутат Кучеренко (“Батьківщина”).
Кнут, пряник і транзит
Друге важливе питання: чому президентська фракція вирішила погнати коней, якщо після всіх скандалів навколо “земельного” проекту домовилися працювати за чітким графіком, описаним в меморандумі.
Народний депутат восьмого скликання Ігор Попов дає зрозуміти, що вся справа – у тиску Заходу, зацікавленому в якнайшвидшому відкритті ринку землі.
“Великий брат наказав не бавитися і продати землю. Ніяких постатейних обговорень, пом’якшуючих поправок або, тим більше, референдумів. За новорічні канікули буде зібрана методом батога і пряника (папки і конверта) необхідна кількість голосів “папуасів”. Після прийняття в січні відповідного закону країна заходить в глибоку політичну кризу, і однією тільки відставкою уряду можуть не обійтися”, – спрогнозував на своїй сторінці у Фейсбуці Ігор Попов, натякаючи, що голоси в залі будуть збирати за допомогою компромату на депутатів і – банально купуючи (грошима в конвертах).
Версія народного депутата Олексія Кучеренка (“Батьківщина”) доповнює це припущення. “Вони (у владі – ред.) окрилені перемогою в історії з транзитом. Вони отримали гроші від “Газпрому” і вирішили, що раз ми такі переможці, навіть герої, давай ще землю протягнемо через комітет”, – зазначає парламентарій.
Він заявляє, що його фракція продовжить боротися проти відкриття ринку землі аж до звернення в Конституційний суд, якщо законопроект все ж таки приймуть.
Опозиція хоче змусити керівництво парламенту винести на розгляд повну версію порівняльної таблиці, де зафіксовані всі внесені депутатами поправки, а не скорочений комітетом варіант. А якщо так, голосування відкладається надовго.
Разом з тим, радник прем’єр-міністра з аграрних питань, народний депутат восьмого скликання Олексій Мушак (БПП) наполягає, що після рішення комітету зволікання вже не буде.
“Перешкод для голосування в сесійній залі вже не залишилося”, – написав він на своїй сторінці в Фейсбуці.
Читайте також: Тимошенко: Долю української землі має вирішити її справжній власник – народ