USD26.988-0.0849EUR33.2277-0.1803
Politerno > Україна і світ > Вирок для Порошенка. Як Гонтарева завела “мільярди Януковича” в Україну, а Луценко їх віджав

Вирок для Порошенка. Як Гонтарева завела “мільярди Януковича” в Україну, а Луценко їх віджав

  • Січень 11, 2018
  • 235 Переглядів
  • 4

10 січня арабський телеканал Al Jazeera опублікував на своєму сайті 95-сторінковий текст вироку Краматорського райсуду від 28 березня 2017 року харків’янину Аркадію Кашкіну.

Це один з найбільш згадуваних вердиктів суду часів України після Євромайдану. Завдяки йому була здійснена спецконфіскація і зарахування до бюджету $ 1,5 млрд коштів з рахунків десятка кіпрських офшорних компаній в українських банках. Всі вони називаються чинною владою – “общаком Януковича”.

В Україні цей документ раніше був засекречений, як такий, що містить державну таємницю. Його публікація була визнана загрозою національним інтересам України. Всі спроби дізнатися його вміст блокувалися силовиками. Вважалося, що Генпрокуратура, яка обґрунтовувала необхідність конфіденційності вироку, закрила всі щілини для надання його розголосу.

Виданню “Страна” вдалося ще в кінці квітня 2017 року знайти і опублікувати його частину, з якої, втім, було зрозуміло що і у кого насправді конфіскували.

За цю публікацію в Генпрокуратурі навіть погрожували редакції кримінальним переслідуванням. А на початку цього року повний текст скандального документа з грифом “цілком таємно” все ж просочився у ЗМІ. Причому формально все обставляється так, ніби до цього “зливу” виявилися не причетні громадяни України або державні органи. Розголос пішов з арабського “Острова”, як перекладається назва катарського телеканалу Al Jazeera. Оприлюднені ним документи дійсно носять скандальний характер.

Наївно вважати, що публікація на Al Jazeera підгрунтя спецконфіскаціі капіталів нібито екс-президента України Віктора Януковича стало результатом багатомісячних напрацювань журналістів телеканалу. Ця тема нескінченно далека від сфери традиційних інтересів катарського ЗМІ. Тому, швидше за все, ці відомості були отримані з України, ймовірно, за посередництва впливових сил за межами нашої країни, до думки яких керівники Al Jazeera прислухаються.

Тож що це можуть бути за сили, які таємниці приховували в тексті вироку харківському “фунту” і яким чином його оприлюднення вплине на ситуацію навколо “общака Януковича” і не тільки у даному матеріалі.

Епізод перший. Угода Фукса і Онищенка

7 січня Al Jazeera оприлюднила фільм-розслідування, коментарями до якого відзначилися ряд топових представників вітчизняного істеблішменту і vip-силовиків.

Нагадаємо, що два місяці тому за десяту частину так званого “общака” Януковича “вагою” в $ 157 млн. зійшлися в клінчі Генпрокуратура і НАБУ.

Обидва відомства заявили свої “права” на двічі заарештовані в рамках різних кримінальних справ активи кіпрського офшору Quickpace Limited в “Ощадбанку”. В процесі скандалу з’ясувалося, що силові відомства розходяться в трактуваннях того, хто виступає кінцевим власником (і контролює) цю компанію. А головне – розкрився факт того, що кіпрський офшор, на чиїх рахунках були заарештовані активи, за час розслідування міг змінити власників.

Його з величезним дисконтом (всього за $ 30 млн.) намагалися придбати нардеп Олександр Онищенко та бізнесмен з Росії Павло Фукс, котрий нещодавно отримав українське громадянство. За версією Al Jazeera, переговори про покупку цей тандем вів з опальним олігархом Сергієм Курченком.

Представники Фукса і Онищенка склали текст попередньої угоди про розподіл функціональних обов’язків між собою. Його варіант, датований вереснем 2015 року, і став першим ексклюзивом арабського ЗМІ в історії про “українську корупцію”.

З тексту “договору” слідує: вони будуть вживати заходів зі зняття арешту з рахунків Quickpace Limited. Прямо про це в “понятійній угоді” мова не йде, але ймовірно для цього партнери мали намір скористатися своїми зв’язками у вищих ешелонах влади в Україні.

Зауважимо, що підписів сторін в оприлюдненій угоді немає. З матеріалів українського реєстру досудових розслідувань відомо – в жовтні 2015 року, між Онищенком і Фуксом складалася нова “понятійка”. Яка, втім, також не є юридичним документом.

Незважаючи на це, нею зацікавилися правоохоронці. Відомо, що даний текст є в розпорядженні детективів Антикорупційного бюро. Однак, про що йдеться в оновленій угоді – поки невідомо.

У заарештованого офшору змінився власник

Сам Онищенко у коментарях стверджував, що угода про придбання офшорної компанії з його участю так і не була завершена. Аналогічну позицію він зайняв і в бесіді з журналістами катарського ЗМІ.

Втім, кореспонденти Al Jazeera ставлять слова опального нардепа під сумнів. З посиланням на дані НАБУ і одного з кіпрських адвокатів, який займався супроводом угоди, вони стверджують – продаж Quickpace все ж відбулася. На користь цього наводяться два доводи.

Перший. У розпорядженні Al Jazeera виявилася платіжка на $ 2 млн, яка оцінюється ними як перший внесок в покупку кіпрського офшору з замороженими мільйонами доларів на рахунках.

Другий. Відомості Кіпрського реєстру, згідно з якими в серпні 2015 року у Quickpace Limited двічі змінився офіційний власник. Повідомлення про це було подано в уповноважені органи 29 вересня 2015 року. Сьогодні власником компанії Quickpace виступає кіпрська структура Evermore Property Holdings Limited. Яка, в свою чергу, є власністю Dorchester International Incorporated. І за версією “арабських журналістів” замикається на персоні Павла Фукса.

У підсумку, маємо відразу кілька варіантів подій.

Відповідно до одного з них, угоду про придбання Quickpace міг здійснити одноосібно Фукс.

Згідно з другим – зробити це на паях з Онищенком. Але в такому разі у Генпрокуратури не було жодних законних підстав конфісковувати кошти з рахунків Quickpace, тим більше по “справі Курченка”. І “права” на стягнення капіталів, в разі доведення провини нардепа, повинні бути виключно у підлеглих Артема Ситника і Назара Холодницька.

Можливий і третій розклад: бізнесмени планували покупку, але угода в кінцевому рахунку так і не відбулася.

При цьому виникають також питання про те, хто виступав продавцем, з яким починали восени 2015 роки переговори Фукс і Онищенко. Вони в ряді аспектів залишаються відкритими. В “ухвалі” суду, по якій ще в 2016 році на активи Quickpace наклало арешт НАБУ, нею значиться компанія Prontoservus Limited.

За версією Бюро, її бенефіціаром є екс-глава НБУ Сергій Арбузов. Тим часом, в сюжеті Al Jazeera цей офшор пов’язують з Курченком.

Як би там не було, але переговорний процес і ймовірний продаж “токсичного” активу, рахунки якого перебували під арештом, уже викликав здивування у юристів. Ось що пише з цього приводу колишній заступник глави Адміністрації президента Андрій Портнов, підозрюючи наявність в діях можновладців злочинної недбалості:

Втім, деталі історії зі спробою зміни власника однієї з десяти заарештованих “оффшорок” представників оточення “Сім’ї”, тьмяніють у порівнянні з інформаційною бомбою, оприлюдненою на сайті Al Jazeera 10 січня.

У розміщених ними відомостях містяться як мінімум дві сенсації. З потенційною кваліфікацією того, що сталося в рамках Кримінального кодексу.

“Агенти” для легалізації “общака Януковича”

Журналісти вказують на, можливо, злочинну роль, яку відігравала в процесі “приходу” на український ринок грошей на покупку облігацій для оточення Віктора Януковича інвестиційна компанія ICU. Біля її керма до призначення главою Нацбанку стояла Валерія Гонтарєва, а сама брокерська фірма і сьогодні в ЗМІ вважається компанією, близькою до чинного глави держави.

З розслідування випливає – брокери усвідомлювали, що за капіталами, які заводили в Україну при інвестуванні в ОВДП кіпрські офшори, стоять представники “Сім’ї” Януковича. При тому, що джерело походження цих колосальних коштів, власниками яких сьогоднішня влада називає Курченко і Ко, більш ніж сумнівне.

Про роль ICU йдеться в тексті вироку Краматорського суду (про нього нижче). Що, можливо, і було однією з основних причин його засекречування.

Однак в ICU знімають з себе відповідальність за те, що трапилося.

Виходячи з оприлюднених в ЗМІ коментарів брокери наполягають – при покупці облігацій державної позики в 2012-2014 роках їх група виступала виключно в ролі агента.

“Не було нічого незвичайного в тому, що ICU виступила в ролі брокера в угоді з державними облігаціями, будучи лідером на цьому ринку”, – заявили в групі.

У ICU додали, що перед укладенням договорів на брокерське обслуговування провели обов’язкову процедуру ідентифікації та фінансового моніторингу щодо покупців ОВДП, які були клієнтами державного “Ощадбанку”.

“Ціна, за якою компанії купували ОВДП, узгоджувалася безпосередньо без участі ICU … ICU не відкривала для цих компаній ніяких рахунків і не працювала з ними раніше. Роль ICU в даних угодах обмежувалася функцією агента”, – підкреслили в групі.

У той же час, джерело “Страни” в силових структурах не виключає, що при зміні політичної кон’юнктури кримінальні справи можуть бути порушені і проти представників інвестиційної компанії.

“Так, з одного боку, у вироку не вказується злочинна діяльність ICU прямо, – каже наш співрозмовник. – Там тільки описується, як вони діяли в рамках договорів з інвесторами. Звідси – і заява ICU, мовляв, ми були тільки агентами. Але якщо гроші визнані злочинними, всі хто їх проводили – це “мийники”. Просто це не пишеться у вироку, так як там був інший предмет розслідування. Але в цілому, виходячи з тексту вироку, можна, при бажанні, підвести справу під злочинну змову. І в перспективі всі – від тих, хто давав добро на заведення інвестицій по лінії фінмоніторингу і НБУ, і до брокерів і керівників ICU можуть бути притягнуті до відповідальності”.

Під чим підписався “фунт Аркадій”

Чи не меншою сенсацією став оприлюднений Al Jazeera текст вироку Аркадію Кашкіну, яким і була “освячена” спецконфіскація коштів з рахунків 10 “кіпрських” власників ОВДП, випущених українською владою.

Сам по собі цей документ містить опис 8 злочинних схем розкрадання державних коштів структурами корпорації “ВЕТЕК” Курченка (під патронатом Януковича) на загальну суму близько 13 млрд грн. Викрити які (назвавши сотні фіктивних підприємств) нібито й допоміг правоохоронцями Кашкін.

Але виглядає його визнання більш ніж спірно. Справа у тім, що сам він зізнається в тому, що його роль в ОЗУ зводилася до передачі своїх паспортних даних спільникам в обмін на $ 500. А двома роками раніше під час свого першого засудження “фунт” підкреслював – він не володіє жодною інформацією про таємниці фінансових афер “Сім’ї”.

Однак в ГПУ і суді вважали за краще повірити у раптове осяяння пам’яті харківського шахрая дрібної руки.

Аркадій Кашкін, фото: racurs.ua

Ще більш дивно, що в збірну солянку вироку слідчі і прокурори змішали як банківські афери “імені Курченка” (розкрадання коштів “Укргазбанку”, “Реал Банку”, “Брокбізнесбанку”, а також незаконне заволодіння коштами Аграрного фонду), так і епізоди, де його причетність малоймовірна або сумнівна.

В першу чергу, це стосується історії з так званими “вишками Бойка”, якій також знайшлося місце в рішенні Краматорського суду.

Є ряд питань і по трактуванню махінацій, виявлених силовиками в “Нафтогазі”, “Укргазвидобуванні” і “Укрнафті”…

Журналіст Юрій Ніколов вважає, що завдяки цьому і “лівим епізодами” слідство намагалося пояснити, звідки у ОЗУ Курченка-Януковича взялися мільярдні суми (на які вони придбали ОВДП від імені кіпрських офшорних компаній). Тобто, займалося відвертою фальсифікацією, і справу зшито білими нитками.

В результаті цього рішення Краматорського суду є більш ніж сумнівний з точки зору права документ. У тексті якого не міститься розкриття конкретних механізмів роботи злочинного ОЗУ, зате – містяться заключення, що суперечать одне одному.

“Спочатку прокурори розпинаються, що офшорка “Quicpace” обслуговує злочинну організацію Курченка, а в кінці самі напісали, що по іншому їх же вироку ця шарашка і пачка інших “візнані такими, что входять до складу злочинної организації Януковича В.Ф.”. А потім в наступному ж абзаці написали, що за рішенням латвійського суду гроші на рахунках “Quicpace” та інших офшорів “є майном, придбаним злочинним шляхом, мають злочинне походження, є частиною бюджету України, і пов’язані з розслідуванням злочинних дій Арбузова С.Г. та інших учасників злочинної организації Януковича В.Ф.””, – зазначає Ніколов.

Оприлюднення вироку можуть підвести під статтю про “зраду Батьківщини”

У Генпрокуратурі не підтверджують і не спростовує справжність тексту вироку суду щодо спецконфіскації 1,5 мільярда доларів оточення екс-президента Віктора Януковича, оприлюдненого Al Jazeera.

Про це сказав на брифінгу 11 січня заступник генпрокурора Євген Єнін.

“Наразі Ми не можемо ні підтвердити, ні спростувати той документ, який був оприлюднений в результаті розслідування Al Jazeera. Звертаю вашу увагу, що оприлюднений документ не містить ані підписів, ні печатки, ні унікального судового номеру”, – сказав він.

За його словами порядок поводження з таємними документами є в компетенції Служби безпеки України.

Єнін зазначив, що достовірність документа підтвердять за певний час після проведення відповідного аналізу компетентними органами.

За словами заступника Луценка, слідство володіє великим об’ємом інформації, однак не може його оприлюднити:

“Для притягнення до відповідальності хоча б топових архітекторів зазначених схем потрібен час. Нашому слідству відомо набагато більше, але на сьогоднішній день в інтересах слідства ми не можемо розказати все це зараз, в онлайн-режимі. Тяжкі злочини не розкриваються в режимі онлайн”, – пояснив свою позицію Єнін.

“Ми прийняли рішення про засекречення цього вироку геть не для того, щоб прикрити якихось посадових осіб чи комерційні структури, їх там сотні. Ми мотивували своє рішення тим, що щодо переважної більшості цих структур тривають активні слідчі дії. В тому числі в закордонних юрисдикціях за допомогою каналів міжнародної правової допомоги”, – запевнив він.

За словами співрозмовника з досвідом роботи в керівних органах ГПУ, оприлюднення рішення Краматорського суду можуть спробувати кваліфікувати як кримінальне діяння. “Внести в ЕРДР можуть. Або як “зраду Батьківщини”, або як підробку документів”, – говорить він.

Якщо це станеться, неясно – яким чином українські силовики збираються притягнути до відповідальності арабський телеканал. Або довести його спайку з якимись вітчизняними недоброзичливцями влади. Тому висока ймовірність того, що в даний час на Різницькій і Банкової все ще роздумують над стратегією своїх дій слідом за появою надсекретного вердикту суду у відкритому доступі. Адже очевидно, що хто б за цим не стояв, цей вирок може спричинити тектонічні зміни в українській політиці.

Які наслідки матиме скандал

Головним підсумком того, що сталося вже є факт того, що оточення чинного президента виявилося замішаним в корупційному скандалі міжнародного рівня. І отримало два болісних удари відразу по кільком провідним стовпам влади.

Якщо перевести вирок Краматорського суду Кашкіну на доступну мову, то юридичним фактом визнано – брокери близької до Порошенка ICU допомогли Януковичу, Курченку і Ко “завести” в Україну раніше вкрадені з бюджету мільярди. Тобто, інвестбанкіри на чолі з Гонтаревою в 2012-2014 роках брали участь в схемі по розкраданню та відмиванню брудних грошей. Які потім були вкладені в ОВДП.

З іншого боку, вже після Євромайдану чуйна до прохань Банкової команда на чолі з генпрокурором Юрієм Луценком реалізувала більше ніж сумнівну схему з підведенням юридичної основи по конфіскації мільярдів у оточення попереднього глави держави.

“Якби я працював в вашому виданні, то сказав би так: “Глава Нацбанку завела брудні мільярди “Сім’ї” в Україну, а генпрокурор їх віджав”, – коментує ситуацію жерело в силових стурктура.

Очевидно, що за такою атакою, реалізованою з подачі Al Jazeera, виразно простежується не “журналістський інтерес”. А цілеспрямований “злив”.

Поки всі крапки в пошуку “застрільника” корупційного скандалу століття, за версією окремих коментаторів, сходяться в будівлю на вулиці Сурикова. Де, як відомо, знаходиться офіс Національного антікоррупціонного бюро.

Про це прямо заявив нардеп Онищенко.

“НАБУ працює в зв’язці з Al Jazeera. Журналісти приїжджали до мене кожні три місяці, вели світські бесіди про спорт, про корупцію в Україні, а в сюжеті зробили вирізку того, що зручно було по контексту. І самі ж в інтерв’ю зізнаються, що маніпулювали і обвели мене навколо пальця. Молодці. Гідна робота”, – зазначив він.

До подібної версії схиляється і журналіст Сергій Щербина. Він передбачає, що оприлюднення вироку Кашкіну – лише “перша частина Марлезонського балету”. За якою послідує новий укол – спроба легалізації вердикту Краматорського суду з метою його подальшого використання.

“Ставлю на те, що папір незабаром підшиє в справу, наприклад, НАБУ.  Іншого шляху для цього, мабуть, не було, так як документи формально надійно заховані ГПУ”, – написав він у Facebook.

За словами співрозмовника в прокурорських колах, можливо і додаткове використання “вироку Кашкіну”. Тримачі “общака” можуть з його допомогою спробувати оскаржити рішення про стягнення з рахунків офшорів мільярдів. Перш за все – в Європі.

Дзвін для Порошенка

Як би там не було, але поки вигодонабувачем від виниклого скандалу дійсно виглядає Антикорупційне бюро. А головною мішенню скандалу виступає не стільки оточення президента, скільки особисто Петро Олексійович.

Причому, як писалося вище, навряд чи НАБУ самостійно змогло б вирішити питання про розміщення в Al Jazeera матеріалів про таку далеку від Катару Україну. Не виключено, що допомогли західні опікуни Бюро. Тим більше, що розслідування телеканалу дуже логічно лягає в канву цілої кампанії, яка зараз розгорнулася на Заході проти української влади.

Про роль Заходу в цьому скандалі пише і блогер Ігор Лєсєва.

“Замовник, ясна річ, в США. Але це не оточення Трампа. Ті взагалі інертні на зовнішній арені, особливо з усім, що пов’язане з Україною. Слід веде на старого Сороса і його Open Society Foundation”, – вважає Лєсєва.

І констатує – оприлюднення матеріалів Al Jazeera означає, що в Україні фактично розпочалася президентська кампанія. При цьому за океаном не планують робити ставку на чинного главу держави.

“Петро Олексійович заганяється в кут. Все це ліпиться, зрозуміло, під 2019 рік”, – резюмує журналіст.

З іншого боку, сам Порошенко і його конфіденти своєю політикою багато в чому самостійно загнали себе в пастку.

“Вся ця спецоперація з конфіскацією проводилася не на благо держави. Це був звичайний піар, метою якого було отримання інформприводу, але з дотриманням видимості процесу. Так з’явився Кашкін, пішла розкрутка в підконтрольних ЗМІ. Тема – “як здорово ми боремося з “попередниками” , та ще й наповнюємо бюджет, – говорить співрозмовник  в прокурорських колах. – Навколо вироку Кашкіну всі ламали списи, тому що було цікаво, що в ньому написано. Виявилося, що в ньому несусвітна хрень. Тепер нехай думають, як розгрібати і відбиватися”.

Читайте також: Битва за 157 мільйонів або як “общак Януковича” вкрали три рази

Поділитися: