Кабінет міністрів України прийняв постанову від 18 жовтня 2024 роу № 1205 про «Деякі питання забезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб». Дана постанова вже вбила клин між місцевими громадами та обласними військовими адміністраціями, яким, власне, уряд і делегував повноваження щодо створення комунальних закладів або підприємств з надання зазначеного супроводу. Адже ініціатива Кабміну дуже схожа на підготовку до виборів і громадам не дуже сподобалося, що з обласних центрів їм «спустять» призначених адміністраціями фахівців, які, скоріше, нагадуватимуть «смотрящих».
Отже, Кабінет Міністрів України постановив:
«відповідно до частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України здійснити розподіл у 2024 році обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб та окремі заходи з підтримки осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, згідно з додатком».
Ось таблиця обсягів субвенцій:
Субвенція спрямовується на оплату праці фахівцям із супроводу, які працевлаштовані в комунальні бюджетні установи (заклади), на фінансову підтримку комунальних некомерційних підприємств для оплати праці з нарахуваннями фахівців із супроводу в обсязі, що не перевищує розмір, встановлений для комунальних бюджетних установ (закладів).
Посада фахівця із супроводу вводиться до штату з розрахунку надання послуг одним фахівцем із супроводу 100 ветеранам війни.
Розподіл субвенції здійснюється Мінветеранів для обласних бюджетів двома етапами:
Перший етап – до 1 листопада виходячи з пропозицій та інформації, наданих обласними та Київською міською держадміністраціями (військовими адміністраціями), необхідності здійснення щомісяця до кінця року оплати праці виходячи з посадового окладу і надбавок, та преміювання щомісяця у розмірах посадового окладу і надбавок з нарахуваннями фахівців із супроводу, а також фактичної кількості фахівців із супроводу, посади яких введені до штату комунальної бюджетної установи (закладу), комунального некомерційного підприємства, або наявного рішення про їх введення до штату до 31 жовтня;
Другий етап – до 1 грудня з урахуванням залишку нерозподіленого обсягу субвенції та з моменту введення до штату комунальної бюджетної установи (закладу), комунального некомерційного підприємства посади (посад) фахівця із супроводу до кінця року.
На посаду фахівця із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб може бути працевлаштована особа, яка отримала документ про підвищення кваліфікації в рамках реалізації експериментального проекту щодо запровадження інституту помічника ветерана в системі переходу від військової служби до цивільного життя відповідно до Порядку реалізації експериментального проекту щодо запровадження інституту помічника ветерана в системі переходу від військової служби до цивільного життя, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2023 р. № 652.
Фахівець із супроводу є штатним працівником комунальної бюджетної установи (закладу) або комунального некомерційного підприємства. При цьому в установчому документі комунального некомерційного підприємства повинні бути визначені завдання та функції із здійснення заходів у сфері ветеранської політики, зокрема в частині переходу від військової служби до цивільного життя.
Фахівець із супроводу не може бути штатним працівником виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті ради, структурного підрозділу місцевої держадміністрації.
Саме навколо посади фахівця із супроводу, або помічника ветерана й виникла конфліктна ситуація у відносинах місцевих громад та облдержадмінстрацій, адже, на слушну думку представників ОТГ, новостворене комунальне підприємство, яке займатиметься супроводом ветеранів – зайва надбудова, без якої громади можуть без проблем обійтися в тісній співпраці з управлінням ветеранської політики ОВА. Отримавши все ту ж згадану вище субвенцію з держбюджету, територіальні громади можуть без участі обласних адміністрацій провести конкурс на посаду помічника ветерана, оплатити йому заробітну платню з держбюджету та забезпечити усім необхідним – скажімо, кабінетом та автомобілем. Тут слід відмітити, що забезпечення умов праці фахівців і так ляже на плечі громад, тільки вже як призначенців обласного центру. Саме це і збурило громади.
Як бачимо, навіть у такому чутливому питанні як ветеранська політика, Київ намагається зміцнити свій вплив – централізувати те, що зусиллями попередників було децентралізовано. Як стверджують наші співрозмовники в політичних колах, в такий спосіб Офіс президента розпочинає підготовку до президентської виборочої кампанії.
За даними Politerno, начальник Тернопільської ОВА В’ячеслав Негода розраховував призначити на посаду керівника новоутвореної комунальної установи, котра займатиметься супроводом ветеранів, свого нещодавно призначеного радника – Богдана Яциковського. Утім, затія провалилася – присутні на зустрічі ветерани війни висловили недовіру ексрегіоналу та дуже сумнівному «учаснику бойових дій». Чекаємо на нових претендентів.