Politerno > Статті > Битва грантоїдів за сто мільярдів. Як в “Укравтодорі” освоюють гігантський бюджет на дорожні роботи

Битва грантоїдів за сто мільярдів. Як в “Укравтодорі” освоюють гігантський бюджет на дорожні роботи

  • 10 Червня, 2020
  • 1125 Переглядів
  • 0

Володимир Зеленський і Олександр Кубраков

У цьому році держава виділила на дорожнє будівництво та ремонтні роботи гігантську суму – близько 100 мільярдів гривень. Це набагато більше, ніж була “ціна питання”, наприклад, у скандальних схемах часів Порошенка типу “Роттердам плюс” і оборонних замовлень.

У лютому Володимир Зеленський анонсував проект масштабного дорожнього будівництва – “Велике будівництво”. Під це з бюджету виділено величезне фінансування – 85 мільярдів гривень тільки на дороги загальнодержавного значення, а з урахуванням місцевих доріг – більше 100 мільярдів. В рамках програми планується оновити 4 000 км доріг державного значення.

Будівництвом і ремонтом доріг в Україні займається державна служба “Укравтодор”. З листопада 2019 року її очолює Олександр Кубраков.

У травні навколо “Укравтодору” і Кубракова спалахнув скандал. Він пов’язаний з поборами з учасників дорожньо-будівельних тендерів, а також із завищенням цін на будматеріали і монополізацією ринку дорожнього будівництва вузькою групою фірм.

За виграш у тендері просили 3%

У квітні цього року радник голови “Укравтодору” Вадим Олійник і керівник сектора інфраструктури громадської організації “Офіс ефективного регулювання” (BRDO) Владислав Притоманов створили компанію “Автодор консалтинг”. Ця фірма пропонувала дорожнім будівельникам допомогу в перемозі на тендерах “Укравтодору”.

Підприємства автодорожньої галузі повинні були платити “Автодор консалтингу” гроші за “супровід щодо державних закупівель”. А для перемоги “консультантам” потрібно було відстебнути 3% від суми договору, укладеного на дорожньому тендері.

Про це повідомили журналісти програми  “Наші гроші з Денисом Бігусом”, посилаючись на інформацію від учасників ринку.

Таким чином, фірма радника глави “Укравтодору” пропонувала за 3% допомогти у перемозі на тендерах “Укравтодору”.

В даній схемі людей, які звикли до реалій української економіки, може здивувати хіба що невеликий розмір офіційного “відкату”. В іншому схема “обілечування” цілком традиційна.

Журналісти також звинуватили “Укравтодор” у завищенні цін на будматеріали. Ціни на асфальтобетон у найбільших підрядників “Укравтодору” виявилися істотно вищими, ніж у інших компаній.

Наприклад, в грудні 2019-го року на тендері на ремонт дороги “Київ-Суми-Юнаківка”, асфальтобетон ЩМАС-20 коштував для “Автомагістраль-Південь” 2 930 гривень за тонну (без ПДВ). Через місяць, в січні 2020-го, ця ж суміш обійшлася іншому підприємству – ЗАТ “Хмельницьке ШБУ 56” – у 2 393 гривень за тонну, тобто майже на 600 гривень дешевше:

Різниця в цінах на асфальтобетон у різних підрядників «Укравтодору» – Скрін: youtube.com/BIHUS info

Будівельні матеріали (щебінь, пісок, асфальтобетон) складають основну частину вартості будівництва доріг. Тому завищення їх ціни відповідно здорожує і вартість усього будівництва.

Грантоїди від своїх відмовилися

До органів влади нинішній глава “Укравтодору” Олександр Кубраков потрапив з керівної посади у громадській організації “Офіс ефективного регулювання”. Свою організацію її співробітники називають BRDO – виходячи з абревіатури англійською мовою “Better Regulation Delivery Office”.

BRDO, згідно з даними сайту організації, займається розробкою і впровадженням інструментів ефективного державного регулювання. Фінансується організація за рахунок західних грантів.

У BRDO нинішній глава “Укравтодору” Олександр Кубраков керував сектором телекомунікацій та інформаційних технологій.

Джерело: brdo.com.ua (архів)

Вихідцями з BRDO є також Владислав Притоманов і Вадим Олійник, які створили фірму з “обілечування” дорожньо-будівельних організацій – “Автодор консалтинг”.

Вадим Олійник в BRDO працював на посаді старшого радника. Владислав Притоманов, згідно зі звітом про діяльність BRDO за 2018 рік, був у цій організації в.о. керівника сектору “Транспорт”.

Очолював організацію BRDO, до призначення в серпні 2019 року прем’єр-міністром, Олексій Гончарук. Галузеві сектори в BRDO очолювали нинішній міністр юстиції Денис Малюська, міністр енергетики в уряді Гончарука Олексій Оржель і нинішній глава “Укравтодору” Олександр Кубраков.

Олександр Кубраков пройшов до Верховної Ради за списком партії Зеленського “Слуга народу”, в якому він значився під номером 30.

Загалом, грантова організація BRDO стала справжньою кузнею кадрів для обох урядів Володимира Зеленського.

Коли стало відомо про скандал з “обілечуванням” учасників тендерів “Укравтодору”, 14 травня в BRDO заявили, що припиняють співпрацю з засновниками тендерного “посередника” Владиславом Притомановим і Вадимом Олійником через виявлений конфлікт інтересів.

Джерело: brdo.com.ua

У відповідь Вадим Олійник заявив, що для нього “не є проблемою” одночасно радити главі “Укравтодору” і консультувати бізнес. А Олександр Кубраков в інтерв’ю “Новому времени” заявив, що усунув Олійника з посади радника. Але при цьому повідомив, що партнери великих юридичних компаній в Україні працюють з радниками міністрів та інших керівників державних органів. І можуть надавати консультаційні послуги інвесторам, які мають інтерес в роботі того чи іншого міністерства. Тобто, по суті, виправдав дії Вадима Олійника.

Вадим Олійник. Джерело: facebook.com

Кубраков підключив СБУ

Після скандалу, який розгорівся навколо “обілечування” учасників дорожніх тендерів “крайнім”, схоже, вирішили зробити Вадима Олійника. Він спочатку знаходився у двозначній ситуації: був радником глави “Укравтодору” Кубракова і заснував фірму “Автодор консалтинг”, через яку проходили 3% за перемогу в тендерах. Ще він був віце-президентом Всеукраїнської дорожньої асоціації, яка об’єднує найбільші дорожньо-будівельні компанії – фаворити “Укравтодору”.

Всеукраїнську дорожню асоціацію очолює Артем Гриненко, який одночасно пов’язаний з однією великою дорожньо-будівельною компанією. В інтерв’ю “РБК-Україна” Олійник назвав замовником інформаційної кампанії проти себе саме Гриненка.

Перед виходом розслідування “Наших грошей” Вадим Олійник намагався запропонувати компромат на Кубракова в обмін на невихід розслідування про нього. У числі інших він розмовляв про це з Артемом Гриненком. Розмова була записана, у ній Гриненко і Олійник обговорювали злив компромату на Кубракова.

Потім запис передали главі “Укравтодору”, який 25 травня її опублікував у своєму Facebook. А в середу, 27 травня, “Укравтодор” у своєму Facebook повідомив, що Олександр Кубраков передав записи в СБУ.

У той же час, редактор сайту “Наші гроші” Юрій Ніколов пише про те, що цей скандал із записами Олійника суті ситуації по Кубракову не змінює. Також він пише про Юрія Голика, який за часів Порошенка працював головним піарником у губернатора Дніпропетровської області Валентина Резніченка.

“Серпень 2019 року. Зеленський призначав своїм прем’єр-міністром главу BRDO Олексія Гончарука, який одразу ж пригрів порошенківську змію Юрія Голика.

Листопад 2019 року. Кабмін призначив главою Укравтодору колишнього керівника IT & Telecom сектора BRDO Олександра Кубракова, який одразу ж потрапив під опіку Голика.

2020 рік. Кубраков призначив своїм радником колишнього старшого радника BRDO Вадима Олійника.

Квітень 2020 року. Олійник створює фірму “Автодор консалтинг” з діючим керівником сектора “Інфраструктура” BRDO Владиславом Притомановим і якимось Сергієм Татаріновим (поки не змогли пробити цього громадянина, вибачайте). Ця фірма пропонує дорожнім будівельникам допомогу в перемозі на тендерах Укравтодору за 3% від ціни тендеру. Офіційнішого відкату придумати складно – радник голови Укравтодору пропонує за малу частку допомогти в перемозі на тендерах Укравтодору.

Травень 2020 року. Журналістка Марина Ансіфорова дізнається про це і збирається взяти каменти в Олійника. BRDO і Кубраков дізнаються про це і одразу ж відхрещуються від Олійника і Притоманова. Мовляв, дитяча самодіяльність. Угу. Так.

Травень. Олійник дзвонить всім, хто на його думку може вплинути на вихід розслідування в BIHUS.info. І намагається всім втюхати компромат на Кубракова в обмін на невихід розслідування про нього. Його всюди послідовно посилають на *уй, крім одного місця – президент Всеукраїнської дорожньої асоціації Гриненко починає з ним безглузді тьорки про те, на що вплинути не може. Ну ладно, його проблеми.

За півгодини до виходу сюжету “нашихгрошей” про завищення цін на асфальт в Укравтодорі Кубраков вивалює свій ролик, який практично повністю складається із записів тьорок цього Олійника з Гриненком, в яких немає ніяких даних про факапи журналістів”.

Схеми дорожнього картелю

Журналісти “Наших грошей” розповіли ще про декілька прийомів, якими “Укравтодор” протягує на своїх тендерах потрібні фірми. Стандартний метод – завищення вимог до учасників тендера. Наприклад, у 2020 році “Укравтодор” став зазначати у тендерній документації “хитрі” вимоги до учасників тендеру про наявність досвіду. Від учасників вимагалося за останні 3-5 років виконувати роботи на 85-100% від суми нового тендеру. Причому за договорами на капремонт загальнодержавних доріг, а не обласних чи місцевих.

Справа в тому, що “Укравтодор” раніше дуже рідко проводив тендери на капремонт загальнодержавних трас. А ті підряди по капремонту, які все-таки були проведені, виконувалися саме нинішніми фаворитами – учасниками неформального “картелю”.

При цьому основною причиною невиконання попередніх підрядів є відсутність фінансування з боку самого “Укравтодору”. Тобто, замовник будівництва сам регулює, для яких підрядників буде подолано рубіж 85-100% для можливості участі в новому тендері, а для яких ні.

У тендерах “Укравтодору” є й інші “підводні камені”, на які незадоволені учасники тендерів регулярно скаржаться в Антимонопольний комітет. Останній не раз вже “зносив” тендери, загострені під конкретних виконавців, але практика протягування “своїх” від цього нікуди не зникла.

Третину всіх підрядів “Укравтодору” в 2018-2019 роках отримали три компанії: “Автомагістраль-Південь”, “Ростдорстрой” і група компаній “Онур”. Фірми-лідери на тендерах конкуренцію тільки зображують: на деяких тендерах ціни знижували усього на 1-2%.

У 2020 році, коли “Укравтодором” вже керував Олександр Кубрак, підряди на тендерах отримували  ті самі фірми, які входять в асоціацію дорожників України.

Наприклад, в березні-квітні 2020 року на ремонт та експлуатаційне утримання доріг в Україні провели тендери на 24,2 млрд. грн. З цієї суми “картель” з шести компаній, об’єднаних під “дахом” асоціації шляховиків, отримав левову частку – 20,40 млрд грн, або 85%.

Безумовний фаворит “Укравтодору” – дві компанії з турецьким корінням із загальною назвою “Онур”. Їх “куш” на тендерах “Укравтодору” в березні-квітні склав 14,9 мільярдів гривень. 2,8 мільярда отримала компанія “Автомагістраль-Південь”, по 800 мільйонів взяли “Ростдорстрой” і “Техно-Буд-Центр” (Тернопільщина), по 600 з гаком мільйонів “натендерили” “Славдорстрой” і “Альтком”.

Загалом, “на манеже – одни и те же”. Тільки ось куш за результатами 2020 року учасникам дорожнього картелю світить набагато більший. Дорожнє будівництво в цьому році стане, схоже, найбільш ласим шматком в середовищі “разпильщиків” держбюджету, і тому в цій сфері нам варто очікувати нових скандалів і викриттів.

Читайте також: Користь від старого сміття. Як Садовий допоможе Банковій зі ще одним ударом по Порошенку

Діліться у соцмережах:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Залишити відповідь