Politerno > Статті > Україна і світ > Конституція для Путіна. Які ризики несе нова децентралізація від Зеленського

Конституція для Путіна. Які ризики несе нова децентралізація від Зеленського

  • 17 Січня, 2020
  • 1329 Переглядів
  • 0

“Слуги народу” вирішили відправити до Конституційного суду новий законопроект Володимира Зеленського №2598 “Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)”. Це вже другий варіант законопроекту №2598. Перший був внесений до парламенту 13 грудня і викликав жорстку критику з різних сторін. Очікувалося, що він буде відправлений у КСУ не пізніше 19 грудня, однак факапи його розробників, очолюваних керівником президентського Офісу Андрієм Богданом, були настільки серйозні, що довелося відмовитися від цих планів і готувати виправлений варіант.

Дуже коротко перерахуємо основні відмінності нового законопроекту №2598 як від початкового варіанту, так і від діючих норм Конституції. І почнемо з того, що записано в самому кінці проекту.

Коли будуть місцеві вибори

Цей закон вступить в силу на наступний день після опублікування. Далі протягом 60 днів повинен бути прийнятий закон про адміністративно-територіальний устрій України (в початковому варіанті цей термін зазначений не був), а потім протягом 90 днів повинні бути проведені перші місцеві вибори глав громад, депутатів рад громад, окружних, обласних рад. Отже, дата місцевих виборів – не пізніш 150 днів, тобто п’яти місяців, після того як законопроект №2598 стане законом.

Якщо б 19 грудня був відправлений в КСУ початковий варіант, то за умови моторності КСУ можна було б встигнути прийняти проект 226 голосами в січні і остаточно 300 голосами на третій сесії нинішнього парламенту, яка відкриється 4 лютого. В такому випадку можна було б встигнути провести місцеві вибори на кілька місяців раніше, ніж 25 жовтня – дата чергових місцевих виборів, згідно із законодавством, чинним зараз.

Однак, перше голосування по новому варіанту проекту №2598 буде можливе тільки на третій сесії, а остаточне прийняття 300 голосами – вже на четвертій сесії, яка розпочнеться 1 вересня. Це означає, що Зе-команда буде змушена поставити хрест на планах дострокових місцевих виборів. Навпаки, місцеві вибори доведеться проводити вже після 25 жовтня – в проміжку з грудня 2020 року по лютий 2021-го.

Що зроблять з Донеччиною і Луганщиною

Початковий варіант проекту №2598 вилучив зі статей Конституції всі згадки про Севастополь. Але ця новація викликала занадто великий резонанс. Стали звучати підозри про те, що Зе-команда хоче взагалі відмовитися від Севастополя в обмін на якісь пряники від Путіна. У новому варіанті Севастополь згадується поряд з Києвом в трьох статтях (92, 118, 133).

Однак залишилася незмінною інша новація, не менш небезпечна. З якоїсь причини, яку Богдан не розкриває, Зеленському знадобилося прибрати з ст. 133 Конституції перелік областей. Передбачається, що він з’явиться в законі про адміністративно-територіальний устрій, але це погане виправдання. Виникає можливість змінити цей перелік і, наприклад, додати в нього нові області всього лише 226 голосами, які є достатніми для внесення змін до закону, тоді як для зміни Конституції необхідно 300 голосів нардепів.

Оптимісти натякають на нібито плани Зе-команди розділити Дніпропетровську область на дві – Дніпровську і Криворізьку. Реалісти підозрюють, що мета серйозніша – розполовинити Донеччину і Луганщину на окуповані і неокупованими частини. Тоді місцеві вибори в ОРДЛО виявляться фактично способом легітимізації фейкових “народних рад ДНР і ЛНР”. Небезпека цього вельми висока.

Чи дадуть автономію ОРДЛО

З питанням про перелік областей пов’язане питання про їх статус. Зеленський і раніше хотів переписати на свій лад пункт 16 частини першої ст. 92 Конституції. Зараз цей пункт говорить, що виключно законами України визначаються “статус столиці України; спеціальний статус інших міст”. Зеленський хоче замість цього записати, що виключно законами України визначаються “статус адміністративно-територіальних одиниць; статус міста Києва як столиці України та міста Севастополя в системі адміністративно-територіального устрою України”.

Це хитре формулювання означає, що тепер Верховна Рада зможе надати особливий статус будь-якій області, а також будь-яким округам (які вводяться замість районів) і громадам (зокрема, містам). Потрібно буде лише прийняти відповідний закон.

Для ОРДЛО це вже обіцяно Путіну. Нагадаємо, що незабаром після саміту нормандської четвірки 9 грудня міністр закордонних справ України Вадим Пристайко анонсував, що до наступного саміту “нам необхідно виконати певне домашнє завдання”, що включає “питання особливого статусу”.

Якщо Зе-команда піде цим шляхом, то навряд чи вона зупиниться. Від неї можна чекати особливого статусу не тільки для ОРДЛО, але і для окремих районів Закарпаття, Буковини, Одещини і т. п.

Читайте також: Зеленський, ідентичність та дружба з маніяком – казка про дурне мишеня

Як колаборантів пустять до облрад

Якщо Донеччина і Луганщина все ж не будуть розполовинені, тоді можлива інша біда: облради цих двох областей опиняться під контролем сепаратистів. І механізм для цього буде закладено у виборчу систему.

Проект №2598 в своєму новому варіанті пропонує доповнити ст. 141 Конституції нормою про те, що “порядок обрання депутатів окружних і обласних рад забезпечує рівне представництво громад в межах відповідного округу, області та визначається законом”. У первинному варіанті проекту було записано те ж саме, тільки без слова “рівне”. І це слово все змінює.

Виборчий кодекс, що діє з 1 січня 2020 року каже, що вибори депутатів облрад “проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками”. Тепер від цієї виборчої системи доведеться відмовитися, бо після прийняття проекту №2598 вона буде суперечити Конституції. Після приведення кодексу у відповідність до Конституції обласні депутати будуть обиратися не за партійними списками, а в громадах. Всі громади матимуть в облраді рівне представництво – наприклад, по п’ять депутатів.

Можна не сумніватися, що на виборах в ОРДЛО мандати депутатів облради отримають виключно колаборанти, тобто пособники окупантів. І вони виявляться в Донецькій і Луганській облрадах головною силою.

Нагадаємо, що Зеленський перед самітом нормандської четвірки вже оголосив про необхідність під час місцевих виборів провести також і вибори в ОРДЛО. “Саме відчуття того, що ми одна країна і що там наші люди, повинно починатися з цього моменту. Вибори місцеві проводяться одночасно по законам України на всій території України. Так, це наша ідея”, – сказав він.

Хто скористається децентралізацією

Згідно з проектом №2598 повноваження місцевих рад істотно розширяться. Обласні та окружні ради (а також Київрада) створять власні виконкоми, в той же час обласні та районні держадміністрації (а також КМДА) не пізніше 1 березня 2021 року будуть ліквідовані. Замість них будуть призначені префекти, які стануть стежити за дотриманням Конституції і законів на відповідних територіях.

У проект закладено запобіжники, покликані вберегти від зовсім вже сумних сценаріїв типу рішень Донецької і Луганської облрад про вихід цих областей зі складу України і звернення “Путін, допоможи!”. У ст. 144 Конституції буде записано, що президент має право за поданням префекта тимчасово призупинити повноваження голови громади, ради громади, окружної, обласної ради в разі прийняття ними акта, який не відповідає Конституції України. Конституційний суд повинен буде розглядати це питання не довше семи календарних днів, та якщо він визнає спірний акт неконституційним, то, як свідчить законопроект, “Верховна Рада України за поданням Президента України достроково припиняє повноваження голови громади, ради громади, окружної, обласної ради”.

Але якраз на Донбасі Зеленський навряд чи посміє скористатися своїми повноваженнями. Особливо, якщо йому пригрозить Путін. Швидше можна чекати репресій проти будь-яких інших областей і Києва, якщо там раптом почнуться майдани проти зради центральної влади. Неугодні мери і місцеві ради будуть скидатися один за одним в строгій відповідності з новими нормами Конституції.

І на останок. Все це – не порожні гадання про туманне майбутнє, а те, що буде запрограмовано в Конституції на найближчий рік.

Джерело

Читайте також: “Іранська криза”: коли немає часу прописати сценарій і розподілити ролі

Діліться у соцмережах:

Залишити відповідь