Politerno > Тернопільщина > Проблеми та перспективи Громадського бюджету в Тернополі

Проблеми та перспективи Громадського бюджету в Тернополі

  • Серпень 18, 2018
  • 679 Переглядів
  • 1

Тернополяни можуть втілювати свої ідеї і розпоряджатися частиною міського бюджету. Та чи рівні сьогодні правила гри для всіх і чи є вони прозорими?

Тернопіль уже другий рік поспіль реалізовує Громадський бюджет, де мешканці пропонують свої ідеї, які втілюватимуться за рахунок 1% від бюджету Тернополя. Спортивні майданчики, фестивалі, наукові центри, ремонти – це ще не весь перелік різних напрямків проектів від громади.

А що ж у інших країнах та містах?

Інструмент подібного впливу на розподіл коштів не є новим. США, Франція, Німеччина, Польща не вперше успішно випробовують цей формат залучення громадян. Замість того, щоб критикувати, – візьми і зроби. Не потрібно просити допомоги у депутатів, відвідувати чисельні бюджетні установи і отримувати відмовки про відсутність коштів. Збери голоси однодумців та втілюй ідею, заручившись спільною відповідальністю жителів.

Жоден інструмент не є ідеальним та вимагає постійного вдосконалення. Один з найкращих прикладів – Київ, де мешканці не просто чекають на погодження проекту владою, а й можуть апелювати до авторитетних громадських діячів, яких самі й обирають у Громадську бюджетну комісію. Жодного паперового голосування, впливу на проекти, а авторів долучають на усіх етапах їх проектів.

Досвід Тернополя – перемоги й помилки

Як усім відомо, Тернопіль не вперше реалізовує Громадський бюджет. Положення та правила змінювались кожного разу. Проте, помітні негативні зміни у порівнянні з іншими містами.

Можна простежити, що в порівнянні з 2017 роком у 2018-му кількість поданих проектів зменшилася на 5, коли у таких містах як Чернівці та Хмельницький їхня кількість зросла на 18 та 2 відповідно. Також після потужного вдосконалення умов бюджету участі, які допомогла розробити громадськість, та збільшення бюджету помітний швидке зростання кількості поданих проектів відчув Київ – рекордні 809 замість минулорічних 497.

У Тернополі ж через недовіру тернополян до інструменту Громадського бюджету показники падають. Відсутність участі громадськості у контролі за відбором проектів наштовхує на думки про фальсифікацію результатів та нечесність механізму. Так у 2018 році до конкурсу були допущені лише 65 % проектів, що на 20 % менше ніж показник минулого року. Загалом, помітне зниження всіх показників було спричинено тим, що:

  • не передбачена участь громадськості у контролі за відбором проектів відповідно до критеріїв, реалізацією проектів;
  • використовується адміністративний ресурс;
  • не має опису критеріїв відповідності проектів;
  • номінаційний комітет керується суб’єктивним баченням під час допуску проектів до голосування;
  • автори проектів не мають змоги апелювати щодо необґрунтованої відмови до допуску проекту до голосування;
  • складалося враження, що виконавчі органи мало зацікавлені і не докладають зусиль до реалізації обраних проектів та інше.

Зрада/перемога?

Для того, аби Громадський бюджет не викликав сумнівів у населення та повернув довіру до цього інструменту, необхідно змінити Положення про Громадський бюджет Тернополя, врахувавши думку громадськості.

Вдосконалення положення разом з громадою допоможе побудувати ефективний механізм розподілення громадських коштів мешканцями міста, який не буде викликати підозр у своїй відкритості та чесності.

До слова, ви можете надсилати власні пропозиції, зауваження чи історії позитивного/негативного досвіду роботи з Громадським бюджетом, яким хочете поділитися, будемо вдячні за інформацію на пошту: ngocma.te@gmail.com. Окрім цього, ви також можете долучитись до вдосконалення Положення Тернополя. Слідкуйте за новинами на сторінках: https://web.facebook.com/beactiveinternopil/ та https://web.facebook.com/gctecr.

Центр громадського контролю «ДІЙ!» в Тернополі

Довідка:

Показати

Центр громадського контролю “Дій!” – проект чеської організації People in Need за фінансової підтримки Європейського Союзу. Проект полягає у розбудові в Україні мережі моніторингових центрів, які опікуються питаннями громадського контролю за діяльністю органів місцевої влади. До основних компонентів діяльності проекту відносяться: моніторинг та аналітика, адвокація, громадсько-правова просвіта, створення проактивності місцевого громадського сектору та його консолідація. Мережа на цьому етапі охоплює ключові міста в Україні, де на сьогодні цікава і динамічна громадсько-політична активність – Тернопіль, Вінниця, Запоріжжя, Краматорськ та Маріуполь (Донеччина).

 

Поділитися: