Politerno > Статті > VIP-голосування для Зеленського. Якою ціною Банкова змогла провести “олігархічні” закони

VIP-голосування для Зеленського. Якою ціною Банкова змогла провести “олігархічні” закони

  • 6 Липня, 2021
  • 477 Переглядів
  • 0

У справі двох резонансних законопроєктів – про деолігархізацію і податкові зміни, внесених владою, фінансово-промислові кола країни пішли на поступки Офісу президента (ОП).

Оточення президента Володимира Зеленського навчилося збирати голоси в Раді під потрібні голосування. Але, як стверджують співрозмовники в депутатському корпусі, отриманий досвід ОП у таких переговорах все сильніше дратує великий бізнес.

І це дає про себе знати, і ще дасть в майбутньому.

 

Свято депутатської єдності 

На позачерговому засіданні в четвер, 1 липня, парламент прийняв у першому читанні проєкти №5599 про олігархів і №5600 зі змінами до Податкового кодексу.

У міру просування обох законопроєктів до голосування були серйозні сумніви, чи буде для них підтримка парламенту. Прєект закону про олігархів президента Зеленського нібито покликаний зменшити вплив найбільших фінансово-промислових груп (ФПГ) на національну політику і економіку, але, як писали ми, це лише фікція і популізм.

Податкові зміни носять вже прозаїчний характер, маючи на увазі підвищення ставок податку на видобуток залізної руди і зняття пільг з зеленої енергетики, що б’є по доходах, наприклад, найбагатшого українця Ріната Ахметова, за що законопроєкт навіть іноді називають антиахметівським.

Але охоплення у законопроекту набагато ширше, будуть порушені інтереси навіть простих громадян. Тому опір йому був набагато серйозніший, ніж спрямованому формально проти олігархів №5599.

Проте обидва законопроекти отримали значну підтримку. Так, за олігархічний проект проголосували 275 народних депутатів. Причому президентська фракція “Слуга народу” (СН), яка складає монобольшість у Верховній Раді, обійшлася би навіть своїми голосами – 231. Показово, що підтримали проєкт усі внутрішньофракційні групи (до цього ми ще повернемося нижче).

Ще по 18 голосів додали депутатські групи “За майбутнє” (ЗБ) і “Довіра” і 8 позафракційних парламентаріїв, включаючи голову парламенту Дмитра Разумкова, який свого часу критикував проєкт.

Втім, на наступний день спікер все ж не дав однозначної відповіді, чи буде він підтримувати і в другому читанні антиолігархічний законопроєкт, якщо все ж рішення про те, кого внести до реєстру олігархів буде приймати РНБО.

“Давайте дочекаємося, я ще раз повторюю: я буду наполягати на своїх поправках“, – повідомив Разумков, зазначивши, що його правка буде про створення нового спеціального органу, який буде вносити до реєстру олігархів.

Законопроект №5600 теж був прийнятий з солідним запасом голосів – 264. СН дала 223 голоси, ЗБ – 17, “Довіра” – 19, позафракційні – 5.

Але ж під час розгляду документу в головному для нього “податковому” комітеті ледь зібралися голосу на його підтримку. Відмовилися за нього голосувати депутати, що входять до орбіти співвласника групи “Приват” Ігоря Коломойського, впливового на митниці бізнесмена Іллі Павлюка, якого в парламентських кулуарах вважають союзником Ахметова у фракції СН, а також інших гравців, дружніх донецькому олігархові.

Більшість противників законопроєкту в комітеті не підтримали його і в сесійній залі. Однак люди Павлюка проголосували – як і частина депутатів, орієнтованих на Коломойського. Як і передбачалося, дала голоси і депгрупа ЗБ, на яку мають вплив Коломойський і міністр внутрішніх справ Арсен Аваков.

Масовою була підтримка людьми Коломойського й антиолігархічного проєкту. 

Чим же пояснюються такі зміни настрою?

Батогом і пряником

На думку наших співрозмовників серед депутатів і експертів, успішність голосування забезпечили кілька речей.

Схоже, в ОП навчилися мобілізовувати власну фракцію. 

“Уже не секрет, що, скажімо, заохочувальні виплати (простіше кажучи, зарплати в конвертах – ред.) депутатам від СН пов’язані з їх голосуванням. Якщо ти стабільно голосуєш за ініціативи Банкової, отримуй свої 20 тис доларів і різні бонуси – наприклад, ефіри тим, хто хоче впізнаваності, або прихильність державних органів по темами бізнесу. Важливо не проколотися на проєктах, цікавих самому Зе. У вузькому колі наближених до Банкової депутатів їх називають VIP-голосуваннями, після яких, за чутками, Зеленському приносять доповідні записки, і він дивиться, хто як голосував. Такими методами підвищили фракційну дисципліну, зв’язки з олігархами і групами впливу проявляються все слабше. Депутат вже тричі подумає, а чи треба слухати йому поради з боку по голосуваннях”, – говорять співрозмовники у фракції СН.

Частину роботи зі збору голосів за “олігархічний пакет” взяв на себе глава фракції СН Давид Арахамія.

“Єрмак (глава ОП Андрій Єрмак – ред.) грає роль Клюєва (секретар РНБО при президенті Вікторі Януковичі і глава його Адміністрації – ред.). ОП веде переговори з великими бізнесменами, які мають своє лобі в Раді – тим же Веревським (власник “Кернел” Андрій Веревський – ред.) і Косюком (власник “Миронівського хлібопродукту” Юрій Косюк – ред.). “Довірі”, що знаходиться під їх впливом, обіцяні поступки по використанню індивідуальних наділів, які можуть увійти в земельні банки холдингів одного й іншого”, – говорить джерело в керівництві однієї з фракцій.

З іншими бізнес-групами розмова нібито велася в жорсткому тоні. 

“Діалог звучав приблизно так: або ви підтримуєте потрібні нам закони в першому читанні, і тоді в роботі над другим ваші побажання будуть почуті, або нарікайте на себе. А перспектива потрапити на приціл РНБО і бути оголошеним, наприклад, контрабандистом, нікому не подобається. Чого дивуватися, що люди Павлюка дали голоси. Наскільки я знаю, з ахметівськими теж домовилися попрацювати над другим читанням, а те, що частина його депутатів не голосували, не можна ж було так відверто здатися”, – говорить співрозмовник.

Втім, в хід пішов не тільки батіг. Нібито на настрої в тій же ЗБ вплинули і ласі підряди на будівництво доріг в округах деяких членів депгрупи.  

Джерело серед депутатів – вихідців з структур Ахметова стверджує, що у них не роблять “трагедії” з прийняття насамперед невигідних податкових змін. “Була надія, що проєкт не пройде. Але ніхто паніку не розводить. Подивимося, які будуть правки і до яких домовленостей в результаті прийдемо”, – коментує співрозмовник. 

Екс-топ-менеджер компанії Ахметова ДТЕК нардеп Вікторія Гриб проголосувала проти поправок до Податкового кодексу (і утрималася при голосуванні за антиолігархічний проєкт).

“Це скликання Ради все більше мені нагадує спілкування глухого з німим. Вийшла до трибуни. На пальцях пояснила, чому не можна голосувати за урядовий законопроект 5600, який підвищує податки і суттєво ускладнює життя українцям … Не почули. Проголосували за кабмінівський. Благо лише в першому читанні. Сподіваюся, до другого вистачить розуму внести необхідні правки. У будь-якому випадку вважаю, що підвищувати податки в період пандемії та економічної кризи – це злочин проти народу України”, – написала вона в своєму телеграм-каналі.

Політолог Руслан Бортник також вважає, що на руку ОП зіграв загальне тиск Заходу на українських олігархів, перш за все на Коломойського, через що вони стали більш залежні від влади.

“Коломойському й іншим ні до кого апелювати. І бігти нікуди. Тому вони прислухаються до побажань влади – в усякому разі поки”, – коментує експерт.

 

Лідер фракції СН Давид Арахамія (крайній праворуч) тішиться результатами мобілізації своїх депутатів, фото: rada.gov.ua

Голоси по осені рахують

Нинішній статус-кво у відносинах з Банковою безумовно не подобається фінансово-промисловим колам. Ніхто не робить різких випадів, але це видно по реакції “афілійованих” депутатів. Дратує сам тон ОП в переговорах щодо парламентських справ. “Нікому не подобається зарозуміла манера, в якій говорять з ними. Але всі вирішили, що краще так, ніж воювати”, – вважає співрозмовник в керівництві однієї з фракцій.

Тут може бути кілька причин. Почнемо з того, що великий бізнес в Україні вважає за краще домовлятися з владою, і зазвичай це виходить. 

Але навіть якщо прийти до взаємовигідної угоди вийде, бізнесмени можуть спробувати обійти вимоги щодо податків. “Як сказав мені один великий бізнесмен, спроби посилити податковий тягар (ФПГ – ред.) спостерігали не раз при кожному президентові, починаючи з Леоніда Кучми. І це завжди призводило до зростання тіньового сектора. Легше не заплатити податок, а підкупити відповідальну особу на місці, щоб на папері знизили обсяги, підвівши під іншу ставку. Нікому не подобаються великі податки, але і нинішні зміни не несуть критичної загрози, каже мій співрозмовник”, – коментує політолог Бортник.

Проте час на закулісні торги постаралися максимально збільшити щодо обох законопроєктів. Пропозиція прискорити підготовку до другого читання проєкту про олігархів провалилася. А скорочену процедуру для податкових змін навіть не поставили на голосування. 

“З огляду на те, що Верховна Рада буде працювати ще два тижні, після чого почнуться канікули, то по повній процедурі другого читання закон №5600 не встигнуть розглянути. Тому що профільний комітет буде тільки два тижні збирати поправки. А якщо Ахметов зарядить депутатів масово писати спам-поправки, то розгляд закону в залі затягнеться на тижні. І в кращому випадку №5600 може бути прийнятий у вересні”, – написав близький до Офісу президента екс-нардеп Сергій Лещенко у своєму телеграм-каналі.

Але політичну ситуацію восени – улюблена пора протестів в Україні – зараз складно передбачити. Якщо положення Зеленського з якихось причин похитнеться, олігархи і бізнесмени “меншого калібру” терпіти колишнє ставлення до них вже не будуть.

Судячи з усього, на це і був розрахунок – проголосувати в першому читанні (і не дати Зеленському пропіаритися на темі “подолання опору олігархів”), а потім максимально затягнути остаточне прийняття законів. У надії, що загальний політичний розклад зміниться таким чином, що Зеленському буде вже не до цих законів.

“” Читайте також: “Зеленський збирає багаж у США”. Що означає передача Заходу контролю над судовою системою

Діліться у соцмережах:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Залишити відповідь