У вівторок, 29 червня Верховна Рада прийняла ключовий закон в рамках судової реформи – “Про судоустрій і статус суддів”, який покликаний повністю перезавантажити Вищу кваліфікаційну комісію суддів (ВККС).
Цей надважливий орган, відповідальний за формування суддівського корпусу, займається питаннями атестації і призначення служителів Феміди, і його робота була заблокована з 2019 року. А до того він широко використовувався президентом Петром Порошенком для того, щоб тримати в “узді” суддівський корпус – саме через ВККС йшов шантаж суддів непроходженням атестації, що робило служителів Феміди більш уважними до побажань Банкової.
Після приходу до влади Зеленського, сформовану за Порошенка ВККС розпустили, але нову сформувати до сих пір не змогли.
Головним чином через клінч із Заходом і МВФ.
Вони наполягали на тому, щоб вирішальну роль при відборі членів ВККС грали так звані “міжнародні експерти”, підконтрольні західним структурам.
Українська влада цьому пручалася, але в кінці кінців вимогам поступилися.
29 червня були прийняті поправки до закону, за якими для відбору членів ВККС створюється конкурсна комісія з 6 членів, в якій буде 3 кандидата від з’їзду суддів і 3 – кандидатури міжнародних партнерів, які “надавали Україні допомогу в боротьбі з корупцією”.
Причому голоси міжнародних експертів будуть вирішальними, коли буде стояти питання, кого призначити у ВККС, а кого відхилити.
Надалі Вища кваліфікаційна комісія суддів відповідатиме за відбір 2000 суддів на вакантні посади в судах і атестацію 5000 діючих суддів.
Що це означає для судової системи і в цілому політичного розкладу в Україні, у матеріалі.
ВККС під зовнішнім управлінням
Вирішальна роль “міжнародних експертів” у відборі членів органів суддівського управління (ВККС та Вищої ради правосуддя) була однією з головних вимог і МВФ, і в цілому Заходу.
Західні посольства і уряди не втомлювалися про це нагадувати українській владі, а МВФ прямо пов’язував з цим можливість продовження кредитування України.
Українська влада не хотіла віддавати під контроль Заходу судову систему ні при Порошенкові, ні при Зеленському. Вони хотіли її самі контролювати, розуміючи, що без цього вони навряд чи можуть управляти процесами в країні.
Тому спочатку в прийнятому в першому читанні законопроєкті щодо ВККС не було норми про вирішальну роль міжнародних експертів. Їх наявність було передбачено в конкурсній комісії в тій же пропорції (3 експерта та 3 делегата від суддів), але рішення мали б прийматися простою більшістю голосів. Тобто самі експерти без суддів вердикт винести не могли.
До слова, аналогічна норма закладена і в законопроєкт про Вищу раду правосуддя, який також проголосований в першому читанні.
Все це викликало шквал критики Заходу і пов’язаних з Заходом структур в Україні.
У підсумку українська влада здала назад.
У вівторок в залі Ради була проголосована важлива поправка, подана “Слугою народу” Анастасією Радіною, яку зараховують до так званих “соросят”, про те, щоб перший склад конкурсної комісії з відбору ВККС почав роботу за умови призначення не менше чотирьох членів, з яких двоє запропоновані міжнародними організаціями.
Згідно з її поправкою, рішення буде вважатися прийнятим, якщо за нього проголосують не менше 4 членів комісії, з яких двоє – це представники міжнародних організацій. Але найважливіше те, що в разі, якщо буде однакова кількість голосів “за” і “проти”, вирішальними будуть голоси трьох членів конкурсної комісії, з яких двоє – міжнародники.
Простіше кажучи, це означає, що якщо голоси за кандидата розділяться три на три, то переможця визначать “міжнародні експерти”. Тобто саме вони і визначать склад ВККС.
“У разі рівного розподілу голосів, голоси міжнародних експертів мають перевагу. Заводячи іноземців, які будуть для нас призначати суддів, не просто радити, кого призначити, а кого ні, а давати прямі вказівки, ми як держава втрачаємо частину суверенітету, а це неприпустимо. Я пропонував – створіть консультативну раду, нехай вони моніторять інформацію про кожного суддю і рекомендують або не рекомендують їх до призначення, але нехай це не буде обов’язковим для органів влади. Але коли слова іноземця для нас обов’язкові – це пряме порушення Конституції”, – зазначає Сергій Власенко (“Батьківщина”), один з головних критиків цього закону.
За словами Власенка, цей закон прямо порушує Конституцію України, в якій сказано, що Україна – це суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.
“У нас іноземці вже обирали главу Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, до нього були претензії. Після цього вони обирали керівника Національного антикорупційного бюро, і він сам опинився в реєстрі корупціонерів. У “Нафтогазі” сидить їхній ставленик, в “Укрзалізниці” сидить їхній ставленик, в “Укрпошті” сидить їхній ставленик, і жоден конкурс не був успішним, жодне з цих держпідприємств не було успішним. Тепер вони приведуть іноземців вибирати нам тих, хто призначатиме суддів. Невже у нас на 40-мільйонну країну не знайшлося 6 порядних людей? Ми єдина країна в світі, де відбувається таке свавілля. Я не можу поїхати в Німеччину або в США, і там їм вибирати суддів, а у нас таке не просто можливо, а й прямо підтримується депутатами”, – відзначає він.
Як говорить один з авторів проекту Андрій Костін (“Слуга народу”) комісія почне роботу через шість-сім місяців.
“Більшість депутатів поняття не мають, що проголосували за те, щоб продати Україну. Продавивши поправку про вирішальний голос іноземців при відборі ВККС, вони підписали самі собі вироки. Тепер судова система буде незалежною… тільки від України. Фактично це державна зрада”, – вважає старший партнер адвокатської компанії “Кравець і партнери” Ростислав Кравець.
Експерти без статусу з мега-повноваженнями
Але і це ще не вся “зрада” в прийнятому законі. Цих міжнародників депутати наділили практично необмеженими можливостями щодо отримання інформації, необхідної для проведення конкурсу у ВККС. Для них будуть відкриті всі реєстри, вони можуть звертатися в усі органи влади, підприємства та організації із запитами щодо способу життя претендентів у ВККС, отримувати будь-яку, навіть конфіденційну інформацію про них.
Більш того – такі ж права отримають “додаткові експерти і фахівці”, яких залучить конкурсна комісія. Відповідно до тієї ж поправки Анастасії Радіної, комісія може залучати кого завгодно в якості консультантів, якщо цих осіб схвалять міжнародні організації, які надають Україні міжнародну технічну допомогу. Фінансування цих експертів буде здійснюватися за рахунок іноземних організацій. Ці консультанти також матимуть доступ до всієї інформації.
Такі експерти і фахівці отримають доступ до всіх документів та інформації, пов’язаної з проведенням конкурсу на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України і на них поширюються всі обмеження, визначені цим Законом для членів Конкурсної комісії.
Важливо, що Головне науково-експертне управління Ради звертало увагу парламентаріїв на той факт, що в законопроєкті навіть не визначено правовий статус цих осіб, але при цьому законодавці не продумали ніяких механізмів, як захистити права і персональну інформацію кандидатів у ВККС від витоків.
“З огляду на той факт, що міжнародні експерти навряд чи будуть знати українську мову, їх тут буде обслуговувати цілий сонм так званих професійних “активістів”, які будуть підказувати їм, хто лояльний, кого призначати, а кого ні. В таких умовах мінімум половина членів ВККС буде зобов’язана своїми новими посадами прозахідному лобі. Ні про яку незалежність ВККС, а в подальшому і всієї судової системи в таких умовах не йдеться “, – стверджує політолог Руслан Бортник.
“Це багаж президента до Вашингтону”
Президент Володимир Зеленський вже заявив, що “йому не терпиться підписати цей закон”. При чому цей поспіх виглядає абсолютно незрозумілим, адже на даний момент очевидних причин для такої здачі суверенітету не було.
“Кредитів МВФ немає більше року, економічна ситуація поліпшується і необхідність у зовнішніх кредитах зменшується. Відносини між Зеленським та західними партнерами зійшли нанівець, прямої підтримки йому ніхто не висловлює, в ЄС і НАТО не беруть і в таких обставинах віддається їм судова система”, – зазначає Бортник.
За інформацією джерел в Офісі президента, правку до закону про судоустрій, яку прийняли в Раді, вимагали “продавити” в Офісі президента через те, що це була вимога МВФ.
“У будь-якому випадку, перевага при голосуванні за членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України віддається міжнародникам, так як це була вимога МВФ, венеціанської комісії. Поправка була відхилена комітетом, але її продавили. Навіть всередині провладної фракції не готові були віддавати судову реформу в руки міжнародним партнерам. У підсумку, політично зламали, так як на кону транш МВФ. Не проголосували б – не було б траншу. Офіс президента продавив цю історію через переговори з міжнародними партнерами по грошах. Міжнародні партнери дуже наполягали, посли “сімки” писали листи президенту. Так суворо-суворо, ви або голосуєте, або траншу не буде”, – повідомило джерело в Офісі президента.
Як зазначає політолог Андрій Золотарьов, прийняття подібних законів можна порівняти зі збором президентської валізи до Вашингтону.
“У липні Зеленському їхати до Вашингтона, він хоче поїхати з певним багажем до Байдена. Це і судова реформа, і Бюро економічної безпеки, і реформа СБУ і санкції проти потрібних людей і нелояльних медіа. Залишилося тільки кримінальну справу проти Коломойського завести, і можна сказати, що чемодан зібраний”, – відзначає Золотарьов.
Крім того, за його словами, піти на підпорядкування зовнішнім управлінцям в судовій системі оточення Зеленського могло побоюючись санкцій вже на свою адресу.
“Недарма окремі депутати носять списки своїх же колег в посольства, вимагаючи введення проти них санкцій. На кожного депутата вже давно зібрана папка, тому вони приречені тиснути на зелені кнопочки за все, що їм скажуть”, – вважає Золотарьов.
З тим, що мотив побоювання розслідувань корупції є основним, через що Зеленський і Ко пішли на здачу контролю над судовою системою Заходу, згодне і джерело в депутатському корпусі.
Також існує ймовірність, що незабаром у Зеленського спробують якось ці норми “відкотити” або саботувати конкурси. Але повернути процес назад, не змінюючи в цілому геополітичний курс, буде вже дуже складно. Що стосується корупції в судах, то вона нікуди не зникне. Тільки її центром поступово стане не Банкова, а різні структури і люди з орбіти західних посольств, які і сядуть на касу”, – говорить джерело.
“” Читайте також: Зеленському потрібна своя Конституція. Як президент хоче поміняти Основний закон заради нових повноважень